b18 - b20

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-06-2004 13:13 #54641 door
b18 - b20 is gemaakt door
Ik kan een Volvo kopen met B18a motor. Volgens mij heeft deze 75pk. Ga ik hiermee veel verschil merken ten opzichten van mijn huidige B20a? <br>Zo ja. Zijn ze makkelijk te verwisselen of is een b18a makkelijk om te bouwen naar meer vermogen door er een B18b of d van te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-06-2004 13:42 #68905 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
Vermogensverschil zul je wel merken, denk ik...<BR>Omzetten is geen punt, past gewoon<BR>Met een andere nokkenas, andere kop met bij voorkeur grotere (geharde) inlaatkleppen, dubbele SU`s of webers en open luchtfilters kom je een heel eind, maar of dat qua kosten leuk is??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-06-2004 17:44 #68904 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
je gaat 25 pk achteruit en dat is een hoop.toevallig staat mijn auto op dit moment bij garage van west in uitgeest ik laat mijn olieverbruikende b18 vervangen door een goede b20 , ik kan hem morgen ophalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-06-2004 20:03 #68903 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
Ik heb in mijn amazon eerst met een B18A met dubbele carburateurs gereden en vervolgens een B20A met een strombergje geplaats: zeer weinig verschil. <br>Op dit moment heb ik de B18A er weer in met een enkele stromberg, rijd eigenlijk weinig anders, je moet alleen wat meer toeren maken, de B20 heeft vooral bij laag toeren wat meer trekkracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2004 08:24 #68902 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
<p>Het verwarrende is dat de vermogensaanduidingen voor B18- en B20-motoren in DIN pk&#8217;s en SAE pk&#8217;s door elkaar worden gebruikt. De DIN-norm is tegenwoordig het meest gangbaar en volgens dit criterium heeft een standaard B18A zo&#8217;n 68 pk. Een standaard B20A heeft 82 DIN pk. Het verschil zal zeker merkbaar zijn. <BR>Uit een B18A kun je ook wel 82 of meer DIN pk&#8217;s halen, maar dan moet je investeren (zie de reactie van Jasper) en maak je er inderdaad dus een B18B of B18D van. Dezelfde aanpassingen op een B20 geven je echter rond de 100 DIN pk. <BR>Omdat er momenteel veel vraag is naar B20-motoren, zie je steeds vaker dat revisiebedrijven B18-motoren opboren tot B20-specificaties. Dat is dus ook nog een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2004 09:47 #68901 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
Zoals Gert zegt worden er inderdaad veel B18 blokken opgeboord naar B20. Toch dient hierbij een kleine kanttekening te worden geplaatst. <br>De B18 en B20 blokken zijn in principe de zelfde, maar een B20 blok heeft toch echt een andere gietvorm/mal gehad dan de B18's. Omdat de B18's genoeg vlees hadden rond de cilinders was het gietproces wat 'ruwer'. De dikte van de cilinderwanden kan daardoor aardig varieren. Het uitboren van een B18 blok tot een B20 blijkt daardoor, en dan met name bij de wat oudere B18's, een riskante zaak. Soms gaat het bij het opboren al mis en komt men een luchtbel in de cilinderwand tegen waardoor het blok onbruikbaar wordt, en soms <i>lijkt</i> het goed te gaan, maar is een cilinderwand op een bepaalde plaats (ongemerkt) zo dun geworden dat er tijdens het rijden problemen op treden door het vervormen van de cilinderwand en/of koelingsproblemen. Dat is dus een risico dat je loopt. <br>Persoonlijk ben ik net zo gecharmeerd van de B18's als de B20's. Als je van 'sportief' rijden en lekker lang doortrekken houd zou ik persoonlijk een B18 nemen en wat opvoeren. Als je een 'bedaarde' rijder bent en wat schakellui wilt rijden ben je wellicht beter af met een B20. <br>In mijn 'in opbouw zijnde' amazon ga ik met een automaat rijden. Omdat je dan uberhaubt niet heel ver kunt doortrekken (de automaat schakelt al op) gebruik ik daar dus een B20 blok voor: meer koppel bij laag toeren. Ik ga dit blok misschien zelfs opboren naar 2200 cc voor een nog grotere verschuiving van de koppelpiek. <br>De zelfde problemen als bij het opboren van B18 naar B20 gelden bij het opboren van B20 naar 'B22'. Luchtbellen in het materiaal, en (te) dunne cilinderwanden. Alleen de laatste B20's (bouwjaar '74 en '75') zijn hiervoor geschikt. Deze gietmallen zijn net weer wat anders. Je kunt ze overigens (o.a.) herkennnen aan het gebruik van metrisch schroefdraad ipv SAE.<br>Ben Flierman <br>(Ondanks de risico's van het opboren, blijft het toch iets 'moois' hebben. Er is altijd iets dat in ons zegt dat groter = beter, ik kan het helaas zelf ook niet ontkennen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2004 11:18 #68900 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
<p>Naar wat ik heb begrepen kun je de risico&#8217;s bij het opboren van een B20 redelijk beperken door niet verder te gaan dan ca. 2100 cc. Als je er een automaat achter wilt zetten (net als ondergetekende...), zit je met het &#8220;probleem&#8221; van de vermogen vretende koppelomvormer. Dat wil je uiteraard zoveel mogelijk compenseren, maar met opboren lukt dat maar zeer ten dele, zoals mij eens is gebleken tijdens een ritje in een Amazon met 2,1 liter B20 en AW70. De andere geijkte opvoermethodes die Jasper al noemde, geven voornamelijk vermogenswinst in de hogere toerengebieden. waar je met een automaat inderdaad minder vaak in terecht komt. Het vele geld dat al deze zaken kosten kan je m.i. beter apart leggen en nog even doorsparen voor een compressor. Zie www.v-performance.com/products.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2004 11:23 #68899 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
Hoi Gert. Tja die compressor, tis dat ie zo duur is...<br>Gelukkig heeft mijn automaat een Lock-up koppelomvormer waardoor er op hogere snelheden niet meer vermogen verloren gaat dan bij een handbak.<br>Trouwens wie heeft die 2.1 ltr amazon met AW? Zou ik best eens een ritje in willen maken om te zien of ik wel het juiste doe...<br>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2004 13:08 #68898 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
<p>Ben, die Amazon met AW70 is (was?) van de vader van Volvo-"specialist" PD de Vries in Grootegast (Gn), zie www.devriesvolvo.nl/oto.htm
Op die site zie ik de auto echter niet meer aangeboden. Anderzijds kan ik me ook niet goed voorstellen dat hij is verkocht, want ze vroegen er ca. 12.5000 euro voor.... Maar je weet maar nooit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2004 19:43 #68897 door
Beantwoord door in topic b18 - b20
<p>Storende tikfout, die prijs was 12.5000 euro uiteraard. <BR>Een lockup is wel een leuke extra, maar je heb er niets aan als de invloed van de koppelomvormer het meest merkbaar is. En dat is met name tijdens accelereren van 0 naar 80 km/u. Om daar echt behoorlijke en merkbare verbetering in te brengen heb je zoveel meer vermogen nodig, dat ik alleen zo'n compressor daarvoor als oplossing zie. <p>Overigens is bij Moss Motors USA ook al enige tijd een soortgelijke compressor als V-performance heeft, verkrijgbaar voor de MGB. En daar worden er waarschijnlijk wel iets meer van verkocht, zodat je tenminste wat praktijkervaringen kunt lezen, zie www2.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5?runprog=...d=200307011725048834

Leuke thread met 191 reacties (wel even iets anders dan we hier gewend zijn op ons V44-forumpje...), ook al gaat het dan niet over Volvo, maar je moet wel eens wat ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.