b36 blok
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2004 18:39 #69024
door
Beantwoord door in topic b36 blok
Volvo heeft eerder een V8 gehad ontdek ik net. Het eerste project van Jan Wilsgaard was de "Philip" Deze Philip werd in september 1950 aan de derectie voorgestelt. Het was de bedoeling om deze auto als opvolger van de PV60 te lanceren. Er is 1 exemplaar van gemaakt met een V8 (B8B) 3559cc -120PK bij 4300rpm-Deze volvo was te groot (5 meter!!) en te duur voor productie. Dit model heeft een paar jaar als vip auto. Hij was uitgerust met een automaat ontwikkelt voor dit model.Nu het leuke. dit blok is wel in productie genomen voor vrachtwagens, later is er nog een V8 gemaakt met 20,5 LiterNu de Ama, de C8B ging in de Ama (120) Hiervan zijn er 5 geproduceert.Deze zal je het interesantst vinden, maar ik heb hier verder niet zosnel iets over kunnen vinden. dit betreft overgens mijn vorige posting.Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2004 18:58 #69023
door
Aan een foto van een Volvo Penta V8 kan ik je niet helpen, maar wel aan het artikel waar ik het citaat uit gehaald had. Daar staan ook een paar mooie foto's van de Chevy small-block bij...<p>Stuur ff een mailtje naar lweekers@yahoo.com, dan stuur ik je het artikel digitaal toe.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2004 19:04 #69022
door
Maar dit betreft dus niet de door Volvo zelf ontwikkelde V8. De Penta V8 die van Chevy af komt heb ik wel eens ooit op de onderdelenbeurs in een 740 zien zitten, en die leek idd nogal op de small-block...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2004 14:35 #69021
door
Een V8 van 20,5 liter, wow, dat lijkt me zelfs voor een vrachtwagen enorm...<br>Maar als het goed is zouden er dus 5 amazons met een V8 gemaakt zijn? Geinig, benieuwd of daar iets van bewaard is gebleven...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2004 16:00 #69020
door
Ben zelf ook nog aan het graven...Nu is mijn zweeds niet echt helemaal vloeiend maar toch: via deze site :http://home.online.no/~msyns/b36_motor.htm(inclusief plaatjes !!!!)kwam ik wel iets verder... het komt op mij over dat de b36 een opvolger is van de b8b... en veel belangrijker toegepast is in onder andere de truck F82... wat ik nu alleen niet helemaal kan volgen is of de v8 nou onderdelen heeft geleend van een b18 of andersom... in ieder geval dus toch geen chevy smallblock... tenzij wij nu natuurlijk collectief willen gaan geloven dat onze b18''s de helft van een smallblock zijn... :)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2004 17:54 #69019
door
Nee, maar net als Saabs eerste eigen motor is de Volvo motor ook afgekeken van een Engels ontwerp. En dat vind ik persoonlijk ook goed te zien aan het uiterlijk van een B16/B18/B20.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2004 17:57 #69018
door
Ho, voordat ik boze antwoorden krijg: met "afgekeken" bedoel ik dus niet gekopieerd. Maar dat een Engels ontwerp model gestaan heeft. Welke dat voor de Volvo-motor was weet ik niet, maar voor Saab was dat eentje van Triumph.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2004 08:28 #69017
door
:-(is idd een tikfout 20.5 L is wel heel erg veel he.bloos
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2005 22:44 #69016
door
volvo heeft inderdaad een v8 gemaakt in samenwerking met chevrolet. hij heeft ook dienst gedaan in de eerste malibu series