b36 blok
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 16:35 #54609
door
b36 blok is gemaakt door
Via via kwam ik erachter dat Volvo in de jaren 50 & 60 een V8 heeft geproduceerd die door het leven schijnt te gaan als twee keer een B18.. Het model is B36AV, ook wel bekend als Penta AQ180... heeft iemand hier info over? met name over de afmetingen... ik droom al een tijd van een volledige volvo v8 conversie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 18:03 #69033
door
Beantwoord door in topic b36 blok
Volledig Volvo? De Volvo Penta V8 is een Chevrolet Small-Block V8. <p>Onderstaande is afkomstig uit het artikel "Legendary Engines: Chevrolet Small-Block V8" uit Classic Cars van september 2002: "If your posh yacht is a Mercury Cruiser or has a Volvo Penta engine, the reality could well be that the motive power is delivered by a marinised small-block."
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 18:05 #69032
door
Sorry voor de 'bevuiling' van dit bericht, want ik ken hem niet. Maar als iemand van het bestaan af weet en een fototje heeft hou ik me ook aanbevolen. (info@tinustechniek.tk) Ben
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 19:53 #69031
door
Bevuiling? Volvo kocht bij Chevrolet de marine-versie van de small-block en plakte daar Volvo Penta op. Simpel, niks bevuiling. Ze kochten toch ook motoren van Renault? En ze ontwikkelden samen met Renault en Peugeot de V6. Nou en? Nu is Volvo van Ford, nou en? Whatever...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 19:59 #69030
door
Lennard, met het woord 'bevuiling' bedoelde ik dat ik een berichtje plaatste zonder dat het informatie verschafte over de gestelde vraag. Maar aangezien ik zelf wel geinteresseerd was in hoe zo'n blok er dan uit ziet hield ik me aanbevolen voor een eventuele foto.<br>Ik doel dus totaal niet op de door jouw bedoelde 'kruisbestuiving' tussen verschillende merken.<br>Ben<br>Even voor de zekerheid: met het woord 'kruisbestuiving' bedoel ik de samenwerking tussen verschillende autofabrikanten, niet de stuifmeeloverdracht tussen planten...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 20:06 #69029
door
Trouwens Lennard, nog even over onze miscommunicatie, misschien komt het doordat dit forum soms een beetje onoverzichtelijk is. Mijn berichtje heeft een 're:' wat betekend dat het de reply is op het 1e bericht (van Menno dus). Daarbij komt misschien dat wij tijdens het plaatsen van onze eerste 2 berichtjes ongeveer simultaan op internet zaten want jou berichtje stond er nog niet toen ik de mijn typte, en andersom ook niet (kijk maar even naar de plaatsingstijden).<br>Maar om overzicht te houden moet je eigenlijk even op het plusje klikken voor het bericht (rechtstreeks onder Forum) dan zie je de structuur van re: re:re: en re:re:re: etc. Ookal wordt die ook de de 'plaatsers' niet altijd aangehouden.<br>Hmmm, ben ik dus weer dit bericht aan het 'bevuilen' (met info niet gericht op de eerste vraag/bericht)<br>Ben
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2004 22:53 #69028
door
Sterker nog: Volvo kocht vanaf haar oprichting al motoren voor de auto's van Penta Motor. Later kocht zij Penta zelf ook op en maakte daar Volvo Penta AB van. De oprichters Larsson en Gabrielsson hadden als concept auto's maken met onderdelen van fabrikanten die hun kwaliteit al hadden bewezen. Een volvo is dus eigenlijk een verzameling van onderdelen van allerlei fabrikanten. En mede daarom rijden ze nog steeds rond: Succesformule!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2004 17:55 #69027
door
Mijn oprechte excuses voor het misverstand. Maar in autowereld bestaan er nogal wat kampen met onderlinge concurrentie tussen aanhangers (meest opvallende is wel Ford - General Motors). Ik vatte het woord 'bevuiling' onterecht op als verwijzing naar zo'n kamp.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2004 17:59 #69026
door
Geen probleem joh, kan gebeuren! Idioot! (haha, geintje!)<br>Maar heb jij niet ook toevallig een fototje van zo'n blok? (want daar ging het mij dus om)<br>Ben
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2004 18:13 #69025
door
Volvo heeft idd een V8 gehad, ik meen dat het niet verder is gekomen dan een experimentele fase. Dit om beter in te kunnen springen op de Amerikaanse markt welke toedertijd een flink marktaandeel besloeg.Als ik diep in mijn geheugen graaf heeft het blok in een Ama gezeten die in de lengte was doorgezaagt, en waar een strook van 12 cm tussen is gezet. ik geloof zelfs dat ik een foto van deze ama in een boek van linth heb staan. Als je er heeeeeeeeel gelukkig van word wil ik wel even gaan graven.Eric Klungers