carterventilatie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 18:52 #70757 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Ik heb even mijn motornummer bekeken en volgens de lijs op www.volvo-classics.com heb ik wel een B18A die oorspronkelijk in een Amazon hoort, maar ik kan nog niets over het bouwjwaar en het type carterventilatie dat er op hoort vinden.
Tevens ben ik ook benieuwd of dit nog het orginele blok is dat er vanaf fabriek in zat?
het motornummer is: 496852 en het serienummer: 49718, is er misschien iemand die mij verder kan helpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 21:50 #70756 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Ed, ik heb deze wijsheden uit de V-44 uigave "Amazon, het complete handboek" waarin op blz. 25 e.e.a. omschreven staat. Hier wordt gesproken van een hoog olieverbruik indien de carterventilatie niet in orde zou zijn. Ik vroeg me af of dit werkelijk waar was, en of mensen hier ervaring mee hebben. Dat beide slangen op het luchtfilter zijn aangesloten zoals bij mij lijkt me in ieder geval niet correct. Ik ga eens proberen of de olieconsumptie vermindert als ik de slang vanaf de "vlamdover" (aan de linker kant van het blok) loshaal en naar beneden laat hangen; volgens reacties was dit bij vroege B18's ook het geval.
Iedereen weer bedankt voor de reacties, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 22:30 #70755 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Je hoopt altijd dat je olieverbruik wordt veroorzaakt door iets "anders", liefst gemakkelijk op te lossen.
Helaas is meestal de oorzaak veel gedraaide kilometers en slecht onderhoud, dan wel beide. Ik geloof ook niet dat de carterventilatie dit noemenswaardig beinvloedt. T.a.v. het blok nummer dit refereert aan een origineel B18A blok welke via een slang en nippel naar inlaatspruitstuk de karterontluchting heeft.
Zie je blauwe walm als je het gas loslaat ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-10-2004 08:46 #70754 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Ed, ik ben niet degene die de vraag over carterventilatie heeft gesteld, ik heb alleen ingehaakt omdat uit een van de antwoorden blijkt dat alleen de oudere typen een open carterontluchting hebben (pijpje naar beneden tot onder het carter), bij mijn blok, dat in een amazon 1968 zit is dat n.l. ook zo. dat betekend dat er ofwel een ander ouder ouder blok is ingezet, ofwel er met de carterventilatie is "gerommeld" in het verleden. Ik ben nu nieuwsgierig geworden of ik nog het orginele blok in mijn amazon heb liggen.
Of mijn blok veel olie verbruik heeft kan ik nog niet zeggen, omdat de auto nog in restauratie is! het blok maakt wel een gezonde indruk qua compressie (tussen 12 en 12.5 wat volgens mij wat aan de hoge kant is voor een b18A), de motor loopt ook mooi regelmatig, maar meer kan ik er nog niet over zeggen!.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.