carterventilatie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2004 22:25 #54219 door
carterventilatie is gemaakt door
Ik heb een B18 die nogal olie zuipt. Zou dit aan de carterventilatie kunnen liggen?
Bij mij is de situatie als volgt:
beide slangen, zowel vanaf de olievuldop als vanaf de vlamdover aan de zijkant van het blok lopen naar het luchtfilter van de carburateur (Weber). Ook schijnt er een klepje (?) op de vlamdover te horen waar vervolgens de slang weer op wordt aangesloten; dit klepje ontbreekt.
Kunnen bovenstaande zaken tot een hoog olieverbruik leiden?

Ik weet dat de slang vanaf de vlamdover eigenlijk naar het inlaatspruitstuk zou moeten lopen, maar hierop is geen aansluiting vrij; of ik zou een t-stuk in de slang naar de rembekrachtiger moeten zetten, maar of dat nou wijs is?! Een andere optie is misschien om deze slang gewoon los te laten hangen en alleen de olievuldop op 't luchtfilter aan te sluiten?!

Om de problematiek compleet te maken horen de slangen bij een B20 weer precies andersom aangesloten te zitten, ook heeft een B20 geen klepje in de vlamdover. Snapt u het nog?!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2004 22:48 #70766 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Nee, ik begrijp er niets van...maar stel voor dat je e.e.a. probeert naar de originele toestand terug te brengen.
Kan mij overigens niet voorstellen dat dit je olieverbruik substantieel zal terugbrengen. Wat heeft het blok gelopen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 08:35 #70765 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Ik begrijp het ook niet, maar zo is de situatie bij mijm volvo amazon b18A 1968:
slang va olievuldop loopt naar het luchtfilterhuis, slang voor rembekrachtiger is afgedopt omdat deze er in het verleden uit is gehaald (door een vorige eigenaar), en wat jij de vlamdover noemt (?) zit bij mij geen slang op, maar er loopt een buisje naar beneden tot onder het carter en staat in open verbinding met de buitenlucht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 10:12 #70764 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Er zijn inderdaad verschillende systemen geweest. Het type met een ijzeren pijpje vanaf de vlamdover naar beneden is het oudste en ventileert nog naar de buitenlucht. Latere types ventileren naar het luchtfilter (waardoor de oliedampen weer verbrand worden en ze veel minder schadelijk zijn voor het milieu). En de nieuwere types werken met echte onderdruk in het carter en zijn aangesloten op het inlaatspruitstuk.<br>
Naar mijn idee maakt het weinig uit welk systeem je gebruikt. Ik ben fan van het gebruik maken van inlaatvacuum zodat je krukaskeeringen minder snel neigen tot lekken, maar verder kun je naar mijn idee alles door elkaar gebruiken.<br>
Ongeacht welk systeem je gebruikt, het olieverbruik zal er niet meetbaar minder om worden, misschien wel die paar drup langs keering maar ook dat is meer theorie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 10:35 #70763 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
in mijn zon zit een b18a uit 66-67.
De carterventilatie gaat met een pijpje naar beneden wat niet standaard zo hoort als ik het goed lees.
Nu zit op mijn inlaatspruitstuk een aansluiting (afgedopt op dit moment).

Is het mogelijk om de ventilatie aan te sluiten op de aansluiting op het spruitstuk ? Heeft dit nog wezenlijk effect op het goed lopen van de motor ? Of zijn er bezwaren en de situatie te laten zoals die is ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 10:41 #70762 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Ik dacht altijd dat de 'zon' aangedrevn werd door kernfusie enzo, maar daar ligt dus ook gewoon een B18a-tje in! ;)
<br>
Het open ventilatiesysteem (met het ijzer pijpje naar beneden) is volgens mij vanaf '65 ofzo niet meer toegepast, maar dan kan ook best wat eerder of later zijn.
<br>
Je kunt je ventilatie aanpassen maar dan moet je dus wel een andere vlamdover hebben. Je motor zal er niet veel anders van gaan lopen, alleen het stationair moet opnieuw worden afgesteld. Maar och, waarom aanpassen? Met het open systeem is op zich niks mis mee hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 10:45 #70761 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
ok, dat laatste antwoord was ik naar op zoek.....dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 11:50 #70760 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Betekend dat dan dat in mijn amazon een niet orgineel (ouder) b18a blok ligt, ik heb een van de laatste amazon's uitgevoerd met een b18 voordat de b20 werd ingevoerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 12:15 #70759 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Misschien wel, maar zeker weten doe ik het niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat het ventilatiesysteem is veranderd door een vorige eigenaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-10-2004 12:23 #70758 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Je zou toch aan het nummer op het blok eenvoudig moeten kunnen zien van wanneer het blok ongeveer is ? Dacht dat ik die tabellen ergens eens gelezen had......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.