het blijft tobben (motor loopt slecht)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2005 08:58 #74015
door
Beantwoord door in topic het blijft tobben (motor loopt slecht)
Dank voor de reacties tot zover! Een paar opmerkingen:
- lid worden overweeg ik elke dag
- de Vellemankit heeft de condensator OP de print zitten (heeft er dus wel degelijk een) en ik gebruik OF de ene OF de andere condensator, niet allebei tegelijk
- ik wil niet uitsluiten dat zowel de kit als de condensator slecht werken. Voorlopig ga ik het proberen ZONDER kit, als dat werkt zien we verder
- het membraan is niet gescheurd. Het was wel gescheurd toen ik de auto kocht maar dat bleek geen probleem
We zoeken verder!
- lid worden overweeg ik elke dag
- de Vellemankit heeft de condensator OP de print zitten (heeft er dus wel degelijk een) en ik gebruik OF de ene OF de andere condensator, niet allebei tegelijk
- ik wil niet uitsluiten dat zowel de kit als de condensator slecht werken. Voorlopig ga ik het proberen ZONDER kit, als dat werkt zien we verder
- het membraan is niet gescheurd. Het was wel gescheurd toen ik de auto kocht maar dat bleek geen probleem
We zoeken verder!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2005 09:29 #74014
door
Een condensator hoeft niet perse van Volvo te zijn, zo kritisch is dat niet. Je kunt gewoon een condensator die past bij je locale garage halen (als ze daar tegenwoordig nog condensators op voorraad hebben...)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2005 13:00 #74013
door
De lokale Volvogarage blijkt wél alle ouwe ontsteekspullen voor een 142 te hebben, dus daar rij ik vanmiddag even langs. Maar ik begin inmiddels ook serieus over de distributie te denken.
Als ik het zo lees is het al geen sinecure om die te controleren. (Let wel, ik heb geen garage oid). Maar een versleten distributie had ik toch allicht moeten horen, voor aan het blok? En waarom loopt de auto op lage toeren dan wel netjes? Dat zou dan toch ook niet moeten kunnen?
Let wel, ik twijfel geen moment aan de deskundigheid hier, ik probeer mezelf slechts sussend gerust te stellen
Als ik het zo lees is het al geen sinecure om die te controleren. (Let wel, ik heb geen garage oid). Maar een versleten distributie had ik toch allicht moeten horen, voor aan het blok? En waarom loopt de auto op lage toeren dan wel netjes? Dat zou dan toch ook niet moeten kunnen?
Let wel, ik twijfel geen moment aan de deskundigheid hier, ik probeer mezelf slechts sussend gerust te stellen

- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2005 16:43 #74012
door
Koert, 2 dingen:<br>
1: check de ontstekingstiming (staat denk ik veel te vroeg)<br>
2: check de distributietiming. (in sommige gevallen wil het fiber tandwiel wel eens iets verdraaien)<br>
Ben
1: check de ontstekingstiming (staat denk ik veel te vroeg)<br>
2: check de distributietiming. (in sommige gevallen wil het fiber tandwiel wel eens iets verdraaien)<br>
Ben
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2005 20:35 #74011
door
Hoi Koert. Misschien is de distributie in het verleden al verlopen, waardoor ook de ontsteking destijds verkeerd stond. Na correctie staat de ontsteking dus weer goed, maar de kleptiming niet. Het zou echter wel vreemd zijn dat het fiber tandwiel (want daar zou het probleem dan zitten) vervolgens niet meer verdraaid, maar het is een mogelijkheid. <br>
De makkelijkste manier om te checken een cilinder 1 of 3 of kruisspoeling te zetten (het moment dat de inlaat en uitlaat klep allebij net iets los staan) en dan te kijken op de poelie of idt overeenkomt met TDC: 0 graden. <br>
Je condensator baart me nu overigens ook enige zorgen... Succes.
De makkelijkste manier om te checken een cilinder 1 of 3 of kruisspoeling te zetten (het moment dat de inlaat en uitlaat klep allebij net iets los staan) en dan te kijken op de poelie of idt overeenkomt met TDC: 0 graden. <br>
Je condensator baart me nu overigens ook enige zorgen... Succes.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2005 23:04 #74010
door
Hoi Ben,
1. Paar weken terug heb ik (voor het eerst) de ontsteking gecheckt, omdat me opviel dat de auto zonder vacuumvervroeger beter liep. Al vanaf aankoop pingelde de auto licht bij hellingen. Bleek de ontsteking in stilstand al op 30 BPM te staan (?!). Beetje bijgesteld (pakweg 15 BPM) en daarna liep hij aanzienlijk aangenamer. Dynamische instelling zou beter zijn, maar gaat niet de wereld van verschil maken die nu nodig is.
2 - Hoe dan? Hoewel ik de distributie inmiddels verdenk, twijfel ik hier toch ook aan. Tenslotte zou die toch samen moeten hangen met de ontstekingstiming, maar daar lijkt niks mis mee. Als de ontsteking op 10 BPM staat (te laat) gaat'ie keurig uit zijn uitlaat ploffen, staat'ie te vroeg dan moet ik oppassen voor knallende filters. Niks abnormaals dus, terwijl ik bij een verschoven distributietandwiel toch verwacht dat de ontsteking ten opzichte daarvan vreemd verschoven zou moeten zijn.
Andere vraag: in mijn simplistische benadering van elektronicadocent dacht ik, dat een condensator een oneindige weerstand had. De nieuwe, die ik net bij Volvo haalde, heeft dat ook. De oude niet... die is 0 Ohm. Zou het dan toch...?
1. Paar weken terug heb ik (voor het eerst) de ontsteking gecheckt, omdat me opviel dat de auto zonder vacuumvervroeger beter liep. Al vanaf aankoop pingelde de auto licht bij hellingen. Bleek de ontsteking in stilstand al op 30 BPM te staan (?!). Beetje bijgesteld (pakweg 15 BPM) en daarna liep hij aanzienlijk aangenamer. Dynamische instelling zou beter zijn, maar gaat niet de wereld van verschil maken die nu nodig is.
2 - Hoe dan? Hoewel ik de distributie inmiddels verdenk, twijfel ik hier toch ook aan. Tenslotte zou die toch samen moeten hangen met de ontstekingstiming, maar daar lijkt niks mis mee. Als de ontsteking op 10 BPM staat (te laat) gaat'ie keurig uit zijn uitlaat ploffen, staat'ie te vroeg dan moet ik oppassen voor knallende filters. Niks abnormaals dus, terwijl ik bij een verschoven distributietandwiel toch verwacht dat de ontsteking ten opzichte daarvan vreemd verschoven zou moeten zijn.
Andere vraag: in mijn simplistische benadering van elektronicadocent dacht ik, dat een condensator een oneindige weerstand had. De nieuwe, die ik net bij Volvo haalde, heeft dat ook. De oude niet... die is 0 Ohm. Zou het dan toch...?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2005 13:53 #74009
door
Vanmorgen nieuwe ontstekingsdelen ingebouwd. De contactpuntjes waren totaal weggesleten. De condensator bleek toch in orde (misschien heeft wat restspanning de meting verprutst) en de nieuwe is een verkeerdom-exemplaar. Voorlopig zit het vast met een langere bout en een paar moertjes... Ook de rotor is vervangen; de rotorkap bleek verkeerd, maar die mag ik terugbrengen naar Volvo.
Gecheckt: kleppen cilinder 1 kantelen keurig op 0. Maar nu de motor wat rustiger liep door de nieuwe ontstekingsonderdelen, hoorde ik ineens duidelijk klappen aan de voorzijde van de motor, zeer waarschijnlijk onder het distributiedeksel vandaan. Stationair loopt de motor nu heel rustig, maar bij gasgeven gaat het meteen ratelen en knallen. Ik vrees daarom toch dat de tandwielen op zijn.
Nu zit ik in dubio. Zelf vervangen (door staal uiteraard) gaat nogal wat tijd kosten en een garage en een garage heb ik niet. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer spannend of het me weer zal lukken... iemand tips?
Gecheckt: kleppen cilinder 1 kantelen keurig op 0. Maar nu de motor wat rustiger liep door de nieuwe ontstekingsonderdelen, hoorde ik ineens duidelijk klappen aan de voorzijde van de motor, zeer waarschijnlijk onder het distributiedeksel vandaan. Stationair loopt de motor nu heel rustig, maar bij gasgeven gaat het meteen ratelen en knallen. Ik vrees daarom toch dat de tandwielen op zijn.
Nu zit ik in dubio. Zelf vervangen (door staal uiteraard) gaat nogal wat tijd kosten en een garage en een garage heb ik niet. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer spannend of het me weer zal lukken... iemand tips?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2005 15:32 #74008
door
Mooi dat hij nu weer netjes loopt. Versleten distributie geeft van geratel, niet echt 'knallen'. Je kunt er eens naar kijken. Is vrij weinig werk en in een uurtje gebeurt als je een poelietrekker hebt. Vervangen door metaal kan, maar de fiber is niet per definitie slecht ofzo hoor. Vervang in ieder geval ook de koperen plaat achter het tandwiel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2005 15:58 #74007
door
Nou... netjes... hij loopt. Stationair. Gas geven durf ik bijna niet door de tikken die dat geeft. Het is echt aan de voorzijde. Raar wel dat de distributie desondanks op tijd lijkt te staan. Ik wilde eens kijken maar ik krijg geen beweging in de poeliebout. (Heb ook geen bijster professioneel gereedschap...)
Kan het nog iets anders zijn? Eh... iemand belangstelling voor een Volvo 142?
Kan het nog iets anders zijn? Eh... iemand belangstelling voor een Volvo 142?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2005 19:14 #74006
door
Hij lijkt het weer te doen! Onder de koffie kreeg ik nog het idee hem es een poosje stationair te laten draaien - tenslotte heeft hij een paar daagjes stilgestaan en heb ik aan letterlijk alles zitten modderen. Roken, dampen, pruttelen, maar inderdaad... na een minuutje of drie trad er rust in. Daarna voorzichtig een rondje gereden, toen nog een en uiteindelijk 20 km getoerd. Beetje blubberig (wat wil je als je alleen statisch kunt afstellen) maar tot 90 km/h probleemloos. Daarboven nog steeds af en toe zo'n rare tik/rammel/paf/bloeb/weetikveel. Duidelijk laat het gebrek aan Volvo-ervaring me in de steek, want ik kan het geluid niet thuisbrengen. Maar vooruit, hij rijdt weer aardig fatsoenlijk. Sterker nog: stationair heeft hij nog nooit zo mooi gelopen. Komt waarschijnlijk door de nieuwe ontsteking en de schone verdamper. Klep 2 (de slecht bediende) heb ik ietsje krapper gesteld, 0,40 ipv 0,45, dat lijkt me geen bezwaar en het scheelt toch weer iets. Klaar zijn we niet, maar al wel een stuk geruster!