motor loopt niet goed

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2005 22:57 #53580 door
motor loopt niet goed is gemaakt door
hoi allemaal, de motor van mijn katterug een b18a loopt niet goed, als ik hem start in koude toestand en met de choke uitgetrokken loopt de motor, maar als ik de choke na een tijd uitzet gaat de motor meestal direct uit, ook loopt de motor niet goed met uitgetrokken choke.[ snikken en stotteren] ik heb het volgende al aan de motor gedaan. ik heb de zenith carburateur geheel gereviseerd met onderdelen van scandcar. ik heb de contactpunten vervangen, en afgesteld op 0.45mm. maar nog loopt de motor niet goed. nu wil ik eerst met een elektronische contacthoekmeter de contactpunten gaan afstellen en daarna de voorontsteking, echter in de gebruiksaanwijzing van die meter staat dat ik de hoogspanning kabel los moet halen van de verdeelkap en aan aarde moet leggen en dan de motor moet starten. gaat de bobine dan niet stuk, wie weet hier een antwoord op. alvast bedankt ate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 11:08 #74092 door
Beantwoord door in topic motor loopt niet goed
Vraagje. Als je het gas indrukt in zijn vrij, loopt de motor dan wel goed (met choke en/of zonder choke?) En hoe ver trek je de choke open? En nog iets: heb je een carb met een vacuummembraan? Verdachte dingen vind ik altijd - zitten de gaatjes wel in de juiste richting, is het membraan helemaal goed afgesloten en loopt het wel vrij (geen te dikke olie of zo?) Overigens krijg ik er niet echt een ontstekingsgevoel bij, 't klinkt mij naar carb of lucht...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 13:09 #74091 door
Ate,
Een bobine die onbelast is (dus een losgenomen bobinekabel) heeft eerder de kans om te sneuvelen dan een kortgesloten bobine (bobinekabel aan massa). Het klinkt ongeloofwaardig maar het is echt zo. De reden is de volgende. Als de bobinekabel los ligt kan er geen vonk overspringen met als gevolg dat de spanning van de bobine zeer hoog op kan lopen. Dientengevolge kan de bobine intern doorslaan. Dit merk je niet drirekt maar na verloop van tijd kan je vonk zwakker worden. Een eventuele elektronische ontsteking kan eventeel ook defect gaan t.g.v. een losliggende bobinekabel. Daarom wordt er geadviseerd de bobinekabel aan massa te leggen. Je hoeft niet bang te zijn dan je bobine defect raakt als gevolg van een kortsluiting; de interne weerstand van de bobine is dermate hoog dat er slechts een heel klein stroompje loopt. LET OP: Daar waar gesproken wordt over de bobinekabel wordt de hoogspanningskabel, die van bobine naar de middelste aansluiting van de verdelekap loopt, bedoeld.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 17:09 #74090 door
bedankt koert voor het snelle reageren,als ik het gas indruk loopt de motor veel beter dan wanneer ik het gas loslaat, de choke trek ik na een heel koude motor helemaal uit, er zit wel een vacuumslang op die naar de verdeler toe gaat, maar als ik die eraf haal of niet, de motor loopt er niet beter of slechter om, na het vervangen van de diverse onderdelen van de carburateur hoor ik nu ook een hoge pieptoon die naar ik nu door heb uit de carburateur komt, ik dacht eerst dat het aan de riem lag.nu jij denkt dat het aan de carburateur ligt denk ik dat ook. veel verstand heb ik er niet van, maar toen ik de rotor heen en weer bewoog hoorde ik een soort van slurpend geluid uit de carburateur. ik had het luchtfilter er afgehaald en kon het zo goed horen.ook weet ik niet hoe ik de nieuwe stelschroef voor het afstellen van de luchttoevoer precies moet draaien, motor reageert er niet zo goed op, ik had hem eerst helemaal ingedraaid en daarna 2 slagen teruggedraaid maar het reageerd slecht. misschien dat de vacuumvervroeging niet goed werkt.mvgr ate

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 17:15 #74089 door
han,ook jij bedankt voor het snelle reageren, nu kan ik dus zonder gevaar voor een overbelasting of andere ellende mooi de contactpunten met deze meter afstellen. nogmaals bedankt voor deze technische uitleg. mvgr ate

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 19:35 #74088 door
Fluitend geluid uit je carb lijkt toch op een lekje waardoor je valse lucht trekt. Er zijn mensen die dat uitproberen door eventjes wat WD40 her en der op de carb te spuiten - dat sluit heel eventjes de eventuele gaatjes af. Maar of dat een verstandige manier is, durf ik je niet te zeggen.

Welke rotor heb je heen en weer bewogen, ik begrijp het niet helemaal. Heb je zo'n carb met zo'n koepeltje er boven op (Stromberg)? Ik heb slechte ervaringen met een kapot membraantje, dat onder dat koepeltje zit. Kan ik helemaal gaan uitleggen, maar dat heeft geen zin als je geen Stromberg hebt, dus zeg dat eerst even. Eén van de verschijnselen van een lek membraantje was bij mij wel, dat gas géven wel ging (het membraantje werd wel omhooggezogen) maar gas loslaten beroerd werkte omdat het membraantje accuut loste en de brandstoftoevoer dicht liet vallen. Kan trouwens ook een kwestie van gebrekkige oliedemping zijn - heb je wel olie gegoten onder de dikke moer boven op het koepeltje? (Of heb je die ook niet?)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 21:41 #74087 door
koert, ik heb de zenith 36vn carb. de rotor die ik bedoel zit in de verdeelkap, als ik die beweeg hoor ik het slurpend geluid. ik wist niet dat er olie in een carb. moet, maar mischien hoeft het bij deze niet.ate

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2005 22:52 #74086 door
zenith behoeft geen olie (afgezien van een drupje op de draaiende delen ;-))

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2005 11:09 #74085 door
Bij een slurpend rotorgeluidje kan ik me hooguit inderdaad een lek vacuumvervroegertje voorstellen... zuig het eens aan met de mond of beter: met een injectiespuit. Loopt het wel en blijft het ook staan als je het aanzuigt?
Overigens denk ik eerder dat de valse lucht die je daardoor zou kunnen trekken het probleem is, en niet zozeer het ontbreken van vervroeging op zichzelf. Loopt de motor beter als je vervroeging afkoppelt en het vacuumslangetje afdopt? (Bijv. met een dikke spijker en een plakbandje)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2005 18:26 #74084 door
waar zit het vacuumvervroegertje? en het afkoppelen van de vervroeging is dat gewoon het slangetje loskoppelen, en dan zoals je zegt afdoppen met een plakbandje en spijker. en wat bedoel je met loopt het wel of blijft het staan. zoals je ziet koert heb ik van de carb. weinig verstand, maar ja zolang ben ik ook nog niet bezig met de hobby. ate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD