verbrande klep (?)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 01:47 #53544 door
verbrande klep (?) is gemaakt door
Sinds het oordeel van de garagist, gisteren, dat er een klep zou zijn verbrand van mijn 142 B20A LPG zoek ik naarstig naar oplossingen, maar ik heb ook een paar vraagtekens waarover ik jullie graag eens pols.

De garagehouder baseert zich op de ploffen, die in het filter te horen zijn. Accoord, klinkt op zich aannemelijk. Maar toch.

Deze motor is aangepast voor LPG/Euro95. Dat maakt hem niet onfeilbaar, maar hij zou wat moeten kunnen hebben. Toen ik 'm kocht waren al 16000 km de kleppen niet gesteld en ik kon het helaas ook niet direct doen, maar toen ik het eenmaal deed stonden alle kleppen eigenlijk nog steeds redelijk netjes rond de 0.45 mm. Ook las ik ergens, dat 'goede' kleppen altijd enigszins heen en weer beweegbaar zijn en 'slechte' niet. Of dat juist is, weet ik niet, maar ze waren allemaal beweegbaar.

Dan is er de rariteit, dat de auto vanaf 90 'verschijnselen' krijgt, maar tot die snelheid eigenlijk beter loopt dan voorheen. Ik zeg niet: goed. Ik zeg wel: beter dan voorheen. Dat kan toch niet als er inmiddels een klep is verbrand? Nog zoiets geks: in zijn 3 zou je het verschijnsel ook verwachten bij hetzelfde toerental, maar ook dat lijkt niet zo te zijn. Heeft de relatief mindere belasting van de motor daar misschien mee te maken?

En nog es iets. Toen ik mijn auto onlangs noodgedwongen op benzine de brug afreed (nadat ik midden op die brug een lege LPG-tank kreeg) constateerde ik een verrassend soepel lopende motor. Maar NU lukt het me niet meer om de auto op benzine aan de gang te krijgen: hij loopt onregelmatig, valt stationair accuut uit en ROOKT.

Ook dit kan redenen hebben. Er zit Super 98 in de tank op advies van de vorige eigenaar (toch vreemd met geharde kleppen?). Ook is mijn tankdop zoekgeraakt geweest en afgeplakt met een rioolpijpdopje, inmiddels zit daar een nieuwe op maar zou condens hier de benzine hebben verpest of zo? Ik wil eigenlijk nog eens op benzine rijden en kijken of ik dan nog steeds raar getik boven de 90 heb.

Overigens is dat getik allesbehalve regelmatig en lijkt het verschijnsel onderdrukt te worden als ik gas geef, zegt dat iets?

Last but not least herken ik heel veel in de discussie "Revisiemotor 3" (verrekijker!) tussen Ben Flierman en Jos Heijnen, waarin Jos waarschuwt om niet meteen naar de kleppen te kijken. Wishful thinking hou ik mezelf voor, maar hij suggereert problemen met de brandstofaan- en afvoer en gezien het geschetste benzineprobleem EN het feit dat mijn LPG-instellingen verknoeid kunnen zijn zit ook hiér een puntje.

En dan is er nog de site van Jaap Blijleven, waar een gebroken klepveer nog als oorzaak van dergelijke ellende wordt aangehaald. Maar me dunkt dat ik dat had moeten zien, toch?

Overigens vond ik in het dorp naast het mijne een motorrevisiebedrijf, wellicht is daar ook nog iets te overleggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 09:48 #74298 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
Beste koert
Om vast te stellen of uit te sluiten dat je motor een verbrande klep heeft is compressiemeten echt noodzakelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 14:45 #74297 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 14:50 #74296 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
Sorry, te snel met klikken.
Een compressiemeting geeft inderdaad uitsluitsel over een verbrande klep. Het is geen dure test of zo. Met een eenvoudige compressiemeter kun je het ook zelf. Of een klepveer is gebroken kun je zelf zien als je het kleppendeksel eraf haalt. Als je zeker bent dat de kop verder in orde is stel dan de ontsteking af en als het dan niet in orde is zoek dan systematisch verder. Brandstoftoevoer problemen zijn maar goed te herkennen en op te lossen als je zeker weet dat de ontsteking en kleppen goed zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 17:53 #74295 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
<p>
Sluit mij geheel bij de vorige reacties aan. In een dergelijke situatie eerst een compressietest laten doen, dan weet je tenminste in welke richting je het wel/niet moet zoeken. <p>

<i>Er zit Super 98 in de tank op advies van de vorige eigenaar (toch vreemd met geharde kleppen?). </i><p>

Super 98 is net zo loodvrij als Euro 95. Het verschil is het octaangetal oftewel de klopvastheid. De octaanbehoefte van de motor wordt niet bepaald door al dan niet geharde klepzittingen. Die laatste worden gemonteerd om op LPG of loodvrije benzine te kunnen rijden. Een B20A met standaard compressie en een "gaskop" moet m.i. goed kunnen lopen op Euro 95.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 21:16 #74294 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
Even wat weetjes: het octaangetal van LPG is ongeveer 100. Bij weinig gas geven :een hoog vaccuum dus veel vervroeging op je ontsteking. M.a.w. als pingelen weggaat met gasgeven is dit een te arm mengsel of een te vroege ontsteking. Werkt de vervroeging? zowel vaccuum als op toerental? Een cilinderlektest geeft uitsluitsel over lekkende kleppen, een behoorlijke garage moet dat toch echt kunnen vaststellen en is niet veel werk.
Er is toch ook wel naar CO en HC gekeken met een uitlaatgasmeter, dit geeft ook veel informatie.
Laat het ons weten, succes.
groetjes marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 21:43 #74293 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
"En nog es iets. Toen ik mijn auto onlangs noodgedwongen op benzine de brug afreed (nadat ik midden op die brug een lege LPG-tank kreeg) constateerde ik een verrassend soepel lopende motor. "

Het is misschien erg kort door de bocht, maar is het niet mogelijk dat je auto zowel benzine als gas aangevoerd krijgt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 23:50 #74292 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
Het octaangetal LPG is me bekend, vandaar ook mijn verbazing over het verschil met Super98, dat toch niet erg ver van LPG af zit. De garage heeft niets getest - het was zaterdagmiddag laat, alleen de eigenaar (een LPG-scepticus) was aanwezig en die wees op het knallende luchtfilter. Getest is er niets. De ontsteking heb ik dit weekend helemaal gereinigd. Zowel vacuum als centrifugaal lijken correct te werken. Het rare is ook, dat ik onherroepelijk gepingel krijg als ik 'm ietsje naar voren zet, maar onmiddelijk knallen uit de uitlaat als ik 'm ietsje naar achter zet. Yep, dit kan natuurlijk nog met het mengsel te maken hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2005 23:56 #74291 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
Dat is op zichzelf geen gekke gedachte, met mijn vorige auto heb ik dat eens gehad. Ik heb met dit idee gespeeld maar vraag met toch af: wat te doen. Bij de vorige auto (een Opel A-Manta overigens) heb ik gepoogd de benzine af te doppen bij wijze van test, maar dat bleek niet ongevaarlijk (in het naarste geval krijg je een benzinefonteintje op je hete motor!) Verder duurt het omschakelen van gas naar benzine 'fatsoenlijk lang' ofwel: er staat kennelijk niet echt veel druk op de benzineleiding tijdens het rijden. Een trucje van andere LPG-rijders geleerd was, om onder het rijden even vlug de B/G-knop heen en weer te switchen. Het verschijnsel werd dan even erger (door extra benzine in de carb) maar hield daarna een poosje op, omdat de druk in de benzineleiding tijdelijk wat minder zou zijn. Het is nog een mogelijkheid (hoewel niet helemaal te rijmen met het rustige laagtoerentalgedrag) die op zich misschien ook wel zou verklaren waarom ik het gas zoveel rijker in moet stellen: zou ik de benzine moeten 'overstemmen'?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-03-2005 00:09 #74290 door
Beantwoord door in topic verbrande klep (?)
Misschien is het een idee om de ontsteking eens dynamisch af te stellen (met flitslamp)? Je geeft nu aan dat je met 'iets vroeger' of 'iets later' ploffen aan de ene of de andere kant krijgt, maar weet je ook bij hoeveel graden voor/na ontsteking dat dan gebeurt? Als je komende week een keer in de buurt van Den Bosch bent, geef maar een gil (voor.achternaam met @zonnet.nl erachter :), kunnen we gelijk kijken wat je vervroeger doet en je compressie meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.