verbrande klep (?)
- Bezoeker
De garagehouder baseert zich op de ploffen, die in het filter te horen zijn. Accoord, klinkt op zich aannemelijk. Maar toch.
Deze motor is aangepast voor LPG/Euro95. Dat maakt hem niet onfeilbaar, maar hij zou wat moeten kunnen hebben. Toen ik 'm kocht waren al 16000 km de kleppen niet gesteld en ik kon het helaas ook niet direct doen, maar toen ik het eenmaal deed stonden alle kleppen eigenlijk nog steeds redelijk netjes rond de 0.45 mm. Ook las ik ergens, dat 'goede' kleppen altijd enigszins heen en weer beweegbaar zijn en 'slechte' niet. Of dat juist is, weet ik niet, maar ze waren allemaal beweegbaar.
Dan is er de rariteit, dat de auto vanaf 90 'verschijnselen' krijgt, maar tot die snelheid eigenlijk beter loopt dan voorheen. Ik zeg niet: goed. Ik zeg wel: beter dan voorheen. Dat kan toch niet als er inmiddels een klep is verbrand? Nog zoiets geks: in zijn 3 zou je het verschijnsel ook verwachten bij hetzelfde toerental, maar ook dat lijkt niet zo te zijn. Heeft de relatief mindere belasting van de motor daar misschien mee te maken?
En nog es iets. Toen ik mijn auto onlangs noodgedwongen op benzine de brug afreed (nadat ik midden op die brug een lege LPG-tank kreeg) constateerde ik een verrassend soepel lopende motor. Maar NU lukt het me niet meer om de auto op benzine aan de gang te krijgen: hij loopt onregelmatig, valt stationair accuut uit en ROOKT.
Ook dit kan redenen hebben. Er zit Super 98 in de tank op advies van de vorige eigenaar (toch vreemd met geharde kleppen?). Ook is mijn tankdop zoekgeraakt geweest en afgeplakt met een rioolpijpdopje, inmiddels zit daar een nieuwe op maar zou condens hier de benzine hebben verpest of zo? Ik wil eigenlijk nog eens op benzine rijden en kijken of ik dan nog steeds raar getik boven de 90 heb.
Overigens is dat getik allesbehalve regelmatig en lijkt het verschijnsel onderdrukt te worden als ik gas geef, zegt dat iets?
Last but not least herken ik heel veel in de discussie "Revisiemotor 3" (verrekijker!) tussen Ben Flierman en Jos Heijnen, waarin Jos waarschuwt om niet meteen naar de kleppen te kijken. Wishful thinking hou ik mezelf voor, maar hij suggereert problemen met de brandstofaan- en afvoer en gezien het geschetste benzineprobleem EN het feit dat mijn LPG-instellingen verknoeid kunnen zijn zit ook hiér een puntje.
En dan is er nog de site van Jaap Blijleven, waar een gebroken klepveer nog als oorzaak van dergelijke ellende wordt aangehaald. Maar me dunkt dat ik dat had moeten zien, toch?
Overigens vond ik in het dorp naast het mijne een motorrevisiebedrijf, wellicht is daar ook nog iets te overleggen...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Om vast te stellen of uit te sluiten dat je motor een verbrande klep heeft is compressiemeten echt noodzakelijk
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Een compressiemeting geeft inderdaad uitsluitsel over een verbrande klep. Het is geen dure test of zo. Met een eenvoudige compressiemeter kun je het ook zelf. Of een klepveer is gebroken kun je zelf zien als je het kleppendeksel eraf haalt. Als je zeker bent dat de kop verder in orde is stel dan de ontsteking af en als het dan niet in orde is zoek dan systematisch verder. Brandstoftoevoer problemen zijn maar goed te herkennen en op te lossen als je zeker weet dat de ontsteking en kleppen goed zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Sluit mij geheel bij de vorige reacties aan. In een dergelijke situatie eerst een compressietest laten doen, dan weet je tenminste in welke richting je het wel/niet moet zoeken. <p>
<i>Er zit Super 98 in de tank op advies van de vorige eigenaar (toch vreemd met geharde kleppen?). </i><p>
Super 98 is net zo loodvrij als Euro 95. Het verschil is het octaangetal oftewel de klopvastheid. De octaanbehoefte van de motor wordt niet bepaald door al dan niet geharde klepzittingen. Die laatste worden gemonteerd om op LPG of loodvrije benzine te kunnen rijden. Een B20A met standaard compressie en een "gaskop" moet m.i. goed kunnen lopen op Euro 95.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Er is toch ook wel naar CO en HC gekeken met een uitlaatgasmeter, dit geeft ook veel informatie.
Laat het ons weten, succes.
groetjes marcel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Het is misschien erg kort door de bocht, maar is het niet mogelijk dat je auto zowel benzine als gas aangevoerd krijgt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.