vastzittende b18 motor uit p1800

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2005 17:06 #74347 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Hallo Han, hieronder enige evaluatie en een nieuw idee voor hoe de zuigers in beweging te brengen.

"van de acht kleppen er 6 pikzwart zijn gebrand.": zijn ze werkelijk
ingebrand of hangt het roet er enkel aan (dan is het niet zo erg)?

"tatouage" op vliegwiel: kan er afgeschuurd worden met 3M schuurschijf op boormachine, dit maakt geen krassen en is erg efficient; na afschuren zie je ook de toestand vh vliegwiel (ingelopen of gaaf),
en hoe de vorige eigenaar met de koppeling omgegaan is.

"redelijk blanke cilinders": ziet er niet slecht uit, kan dus inderdaad zijn
dat de motor vroeger goed liep.

"De grote vraag is nu hoe verder": 1) volg Ed's raad: (heel lang) kruipolie
op cilinders en dan, 2) ipv. Ed's "Beleid naast brute kracht....", zou ik
opteren voor brute kracht EN beleid: 3) nu je het volledige vliegwiel kan
"vastgrijpen" (en niet enkel, in een vroeger stadium, door de opening van
de startmotor) zou ik een totaal onbruikbare drukgroep (=ingelopen, gekrast) gebruiken (Fichtel&Sachs lijkt me best, omdat deze, in
tegenstelling tot Borg&Beck, tamelijk vlak is, zie verder), deze op het vliegwiel
monteren (past uiteraard perfect oa wegens uitstekende pinnen), daarop een
stevige stalen staaf monteren (bvb deze erop lassen) van 1m30-1m50, en dan
met toenemende kracht proberen de krukas en de zuigers in beweging te brengen (motor uiteraard in zijn geheel wel goed vastzetten). Die kracht kan geleidelijk aan opgebouwd worden, in tegenstelling met wat gebeurt met een voorhamer, waarmee men in 1 klap letterlijk alles kapot slaat. 4) ev.
kan eerst nog overwogen worden het vliegwiel te bewegen door een 4-tal dikke schroevedraaiers te plaatsen achter 4 bouten die men terug in het blok schroeft, en deze dan te doen ingrijpen in de tanden op het vliegwiel (wees echter op hoede voor afbreken vd tanden!).

Verder de raad van Ben en Philip opvolgen wat betreft te vervangen stukken. Hier voeg ik nog aan toe: indien nieuwe drukgroep
Fichtel & Sachs, dan bij voorkeur een exemplaar dat volgens de specificaties van Volvo gemaakt is, is te herkennen doordat
ook de naam "VOLVO" op de drukgroep staat. Pas dan is men zeker dat de drukgroep met voldoende kracht (de benodigde kracht staat
vermeld in de CDROM) de koppelingsplaat tegen het vliegwiel aandrukt.
Mijn ervaring is dat beide F&S versies niet helemaal identiek zijn, en dat in het bijzonder de vereiste kracht in de "niet-origineel-Volvo"-versie niet bereikt wordt,
maw de koppeling zal vlugger slippen.
Succes en groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2005 23:07 #74346 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Erg leuk verhaal om te lezen Willy!
De suggestie om een oude koppeling te gebruiken, daar een hefboom op te lassen bracht me op het idee eventueel een oud vliegwiel te offeren dat ik toevallig nog heb en daar rechtstreeks een hefboom op te lassen.
Maar inderdaad hoe zet je het blok goed vast. Ik beschik eigenlijk niet over het benodigde materieel voor dit soort krachtproeven. De Black and Decker workmate lijkt me niet geschikt in elk geval. Het zou een solide constructie moeten worden van zware ijzeren balken die ik helaas niet in de achtertuin heb liggen.
De laatste poging die ik gedaan heb het blok los te krijgen wil ik de belangstellende lezer niet onthouden.
Ik heb een kleine garage met een ijzeren steunbalk die het dak draagt en die ik gebruikt heb om het blok met een kettingtakel uit de auto te takelen.Ter hoogte van deze steunbalk heb ik de motor (met de kop eraf) op de betonnen vloer gezet. In een van de cilinders heb ik toen een zware houten balk gestoken met daarop een 5 tons potkrik. De krik raakte precies de ijzeren steunbalk. Na enkele slagen gegeven te hebbben begon het dak nogal vervaarlijk te kraken dus om Charly Chaplin-achtige taferelen te voorkomen ben ik toen maar snel opgehouden met dit stuntwerk. De vraag is ook of het blok dit type krachten wel kan hebben. Eigenlijk wil ik het heelhouden want ik wil de mogelijkheid van een (uit te besteden) totaal revisie open houden. Want laat ik wel wezen, het blok is 40 jaar oud, de boel zit goed vast, de kop (de kleppen) ziet er volgens mij niet echt goed uit, de keerringen zijn nog van vilt, de distributie bevat een kunstof tandwiel (ik wil eigenlijk een metalen), alle pakkingen moeten worden vernieuwd, de cilinders uitgehoond, nieuwe zuigerveren en een kop met geharde zetels kortom waarom dan maar niet meteen overgaan tot een totaal revisie? Maar inderdaad 't is wel nogal een aanslag op de begroting.
Ik streef eigenlijk naar een situatie waarin ik het grootste deel der investeringen terugzie mocht ik onverhoeds moeten of willen verkopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2005 23:55 #74345 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Hallo Han,

vermoedelijk zitten alle zuigers goed vast. Wanneer je drukt op slechts 1 zuiger, wordt die kracht overgezet op de krukas die op haar beurt probeert de 3 andere zuigers te bewegen, tenminste wanneer die nog aan de krukas via de krukasstangen vast hangen . Het zou dus best kunnen dat op die ene zuiger daarom zoveel kracht (nl de kracht om 4 zuigers te doen bewegen) moet uitgeoefend worden, dat die het begeeft (of de cilinderwand). Daarom lijkt het me beter de kracht direct via het vliegwiel uit te oefenen, of ev. via de drukgroep (let op: je oud vliegwiel kan, na afschuren met 3M schijf, nog in goede staat blijken te zijn; in dat geval is een oude drukgroep te verkiezen, is ook gemakkelijker te vinden, nl gratis).
Misschien kan je nog 1 zuiger per keer trachten te bewegen door de stangen vd andere zuigers eerst los te maken?
Ivm. viltring: een 3 jaar geleden geplaatste nieuwe viltring bleek vorig weekeinde nog geen druppel olie door te laten (vorig weekeinde vastgesteld bij vervanging "F&S" drukgroep door "F&S VOLVO" drukgroep); eerdere berichten over noodzakelijk lekkende nieuwe viltringen zijn dus onjuist.

Groeten, Willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.