vastzittende b18 motor uit p1800

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 21:28 #53532 door
Zoals ooit beloofd zou ik nog terugkomen op het probleem van mijn vastzittende B18 motor in mijn P1800.
Er werden allerlei suggesties gedaan (bijvoorbeeld petroleum op de zuigers)
Niets heeft echter geholpen en nu ben ik zover dat ik het hele motorblok heb uitgebouwd tegelijk met versnelling en overdrive.
Volgens zeggen was dit de handigste methode maar ik weet niet of ik het een volgende keer weer zo doe. Een motor plus versnellings bak plus overdrive is gigantisch lang. Je moet de boel wel heel hoog takelen om de auto eronderuit te krijgen bovendien hangt op een gegeven moment de hele trein bijna vertikaal (en dan blijkt er toch nog wat koelwater in het blok te zitten). Misschien gaat het gemakkelijker als je een smeerput hebt. Wat wel scheelt is als je de poelie demonteert alsmede het ronde kapje van de aanjager van de verwarming. Juist op die 2 punten neigt de boel vast te lopen.
Okee de motor ligt eruit. De kop is er nu ook af en ook de koppeling is gedemonteerd.
Wat me opvalt aan de kop is dat van de acht kleppen er 6 pikzwart zijn gebrand. Twee kleppen zijn mooi schoon. Verder plakten de koppelingsplaten aan het vliegwiel en moesten met enig geweld worden losgetrokken. Er bleef een soort tatouage achter met het relief van de koppelingsplaat. Van de zuigers zie ik alleen zwarte geroete bovenkanten die met zijn viertjes gezellig vast zitten te wezen in hun redelijk blanke cilinders. De enige manier om die los te krijgen is naar ik aanneem via de onderkant van het blok.
De grote vraag is nu hoe verder. Wat te doen met een motor die je nooit hebt horen lopen en waarvan je geen idee hebt hoe de staat is. De vorige eigenaar zei over deze motor: "7 jaar geleden liep ie prima". Stel dat ik deze motor gangbaar krijg. Dan moeten de cilinders opnieuw gehoond, de kop gevlakt, en er moeten een aantal nieuwe pakkingen aangeschaft worden. Kortom allerlei kosten, heel veel moeite terwijl ik dan nog niks weet! Twijfel twijfel twijfel.
Wie roept er eens wat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-03-2005 21:35 #74356 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Een blok laat zich inderdaad makkelijker verwijderen zonder overdrive... <br>
Als het blok aanvankelijk gewoon goed was, en je cilinders nog netjes blank zijn zal de schade misschien niet groot zijn, en zal alles (hopelijk) gewoon vastgekoekt zijn. Gewoon alles loshalen en netjes schoonmaken kán dus al voldoende zijn. <br>Vervang sowieso de 2 krukaskeeringen, maar spruitstukpakking kun je wel hergebruiken als je geld wil besparen, en zelfs koppakkingen willen nog wel lukken. (bijvoorbeeld tot zelfs 4 keer toe (vraag niet hoe ik dat weet...))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2005 07:58 #74355 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Nu je de kop eraf hebt.... ik heb eens een motor gangbaar gekregen door een dtuk boomstam te nemen dat net in de cilinder pastte en daar met een hele grote hamer flink op te slaan. Dat klink dan wel niet erg professioneel maar het lukte wel. Ik zou als de boel gangbaar is toch maar de zaak uiteen nemen, alles goed reinigen en nieuwe zuigerveren en lagers monteren.<br><br>
Groetjes,<br>
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2005 09:22 #74354 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
"...niet erg professioneel maar het lukte wel..." - let op!: het kan evengoed mislukken: mijn zoon probeerde dit ook bij een 50cc motor, resultaat: 1 groot gat in zuiger, zuiger even vast...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2005 09:37 #74353 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Beleid naast brute kracht.... zou eerst eens wat kruipolie en WD40 op/langs de zuigers zien te krijgen, ze kunnen alleen maar vast zitten op de zuigerveren.
Dan een tikkie met een houten hamer en de drevel aan de zijkant lostikken.
Op deze wijze kun je er niet voor instaan dat de zaak er heel uitkomt maar was je dan van plan de zuigers etc opnieuw te gaan gebruiken ?
Overigens de eenvoudigste manier om motor+bak/OD eruit te krijgen is...eronderuit.
Dus met de voortrein er nog aanvast en simpelweg de carrosserie ervanaf tillen.
Feitelijk is dit hoe Volvo het (in omgekeerde volgorde) heeft geplaatst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2005 19:50 #74352 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
heb ook eens een Amazon gekocht met een vastzittende motor,motor eruit gehaald,kop eraf,kruipolie in de cilinders,weken laten weken nog vast,motor in oven gezet(op het werk)250 graden alles blauw van de rook, was na sluitingstijd,massief blok aluminium gedraaid 10 cm hoog paar tiende mm dunner dan cilinderdiameter erop geslagen met moker,krukas had ik al verwijderd, eindelijk kwamen de zuigers los maar toen waren er inmiddels twee cilinders gescheurd en heb ik het cilinderblok weggegooiden. De krukas met zijn lagers waren nog goed en heb ik overgebouwd op een ander cilinderblok met redelijke zuigers erin kop erop en ik rij alweer 30.000 km ermee als een zonnetje.
Het kan dus goed vastzitten als je pech hebt.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-03-2005 22:34 #74351 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2005 20:05 #74350 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Aangeboden: B18 D .Is draaiend uit de auto gekomen .Na revisie ong. 30000 km gelopen (geen olieboot )Zit allen rotte nokkenas in.Dus ook de nokvolgers. Deze overzetten en rijden maar .
Blok staat in de "hoek " met olie op de zuigers , proppen in inlaat en uilaatpoorten en is regelmatig getornd .
Voor een goede fles wijn .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2005 21:49 #74349 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Bij deze motor lijkt het mij verstandig om ook de kleppen te demonteren, dan pas kun je de kleppen, de klepzittingen en de slijtage van de klepgeleiders beoordelen. Reken er maar wel op dat ze aan een opfrisbuurt toe zijn, en misschien is het dan ook verstandig om aan hardere klepzittingen te denken t.b.v.loodvrije benzine of l.p.g.
Als de cilinder er mooi uit ziet, zonder stootrand, dan lijkt mij dat een goede basis.
Zelf heb ik wel eens zuigers losgekregen met veel en langdurig kruipolie er op.(weken geduld)
Met een beetje geluk kun je daarna volstaan met licht honen en nieuwe zuigerveren en ik zou dan ook zeker de lagers vernieuwen.
In elk geval heb je pas zekerheid na de demontage en als alles opgemeten is.
Als het echt stilstandskwalen zijn dan heb je met een betrekkelijk geringe investering weer een als nieuwe motor!
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-04-2005 22:53 #74348 door
Beantwoord door in topic vastzittende b18 motor uit p1800
Edwin, kan je me ff je emailadres geven?
hanbeker@chello.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.