vastzittende b18 motor uit p1800
- Bezoeker
Er werden allerlei suggesties gedaan (bijvoorbeeld petroleum op de zuigers)
Niets heeft echter geholpen en nu ben ik zover dat ik het hele motorblok heb uitgebouwd tegelijk met versnelling en overdrive.
Volgens zeggen was dit de handigste methode maar ik weet niet of ik het een volgende keer weer zo doe. Een motor plus versnellings bak plus overdrive is gigantisch lang. Je moet de boel wel heel hoog takelen om de auto eronderuit te krijgen bovendien hangt op een gegeven moment de hele trein bijna vertikaal (en dan blijkt er toch nog wat koelwater in het blok te zitten). Misschien gaat het gemakkelijker als je een smeerput hebt. Wat wel scheelt is als je de poelie demonteert alsmede het ronde kapje van de aanjager van de verwarming. Juist op die 2 punten neigt de boel vast te lopen.
Okee de motor ligt eruit. De kop is er nu ook af en ook de koppeling is gedemonteerd.
Wat me opvalt aan de kop is dat van de acht kleppen er 6 pikzwart zijn gebrand. Twee kleppen zijn mooi schoon. Verder plakten de koppelingsplaten aan het vliegwiel en moesten met enig geweld worden losgetrokken. Er bleef een soort tatouage achter met het relief van de koppelingsplaat. Van de zuigers zie ik alleen zwarte geroete bovenkanten die met zijn viertjes gezellig vast zitten te wezen in hun redelijk blanke cilinders. De enige manier om die los te krijgen is naar ik aanneem via de onderkant van het blok.
De grote vraag is nu hoe verder. Wat te doen met een motor die je nooit hebt horen lopen en waarvan je geen idee hebt hoe de staat is. De vorige eigenaar zei over deze motor: "7 jaar geleden liep ie prima". Stel dat ik deze motor gangbaar krijg. Dan moeten de cilinders opnieuw gehoond, de kop gevlakt, en er moeten een aantal nieuwe pakkingen aangeschaft worden. Kortom allerlei kosten, heel veel moeite terwijl ik dan nog niks weet! Twijfel twijfel twijfel.
Wie roept er eens wat?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Als het blok aanvankelijk gewoon goed was, en je cilinders nog netjes blank zijn zal de schade misschien niet groot zijn, en zal alles (hopelijk) gewoon vastgekoekt zijn. Gewoon alles loshalen en netjes schoonmaken kán dus al voldoende zijn. <br>Vervang sowieso de 2 krukaskeeringen, maar spruitstukpakking kun je wel hergebruiken als je geld wil besparen, en zelfs koppakkingen willen nog wel lukken. (bijvoorbeeld tot zelfs 4 keer toe (vraag niet hoe ik dat weet...))
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Groetjes,<br>
Jan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Dan een tikkie met een houten hamer en de drevel aan de zijkant lostikken.
Op deze wijze kun je er niet voor instaan dat de zaak er heel uitkomt maar was je dan van plan de zuigers etc opnieuw te gaan gebruiken ?
Overigens de eenvoudigste manier om motor+bak/OD eruit te krijgen is...eronderuit.
Dus met de voortrein er nog aanvast en simpelweg de carrosserie ervanaf tillen.
Feitelijk is dit hoe Volvo het (in omgekeerde volgorde) heeft geplaatst
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Het kan dus goed vastzitten als je pech hebt.
Succes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Blok staat in de "hoek " met olie op de zuigers , proppen in inlaat en uilaatpoorten en is regelmatig getornd .
Voor een goede fles wijn .
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Als de cilinder er mooi uit ziet, zonder stootrand, dan lijkt mij dat een goede basis.
Zelf heb ik wel eens zuigers losgekregen met veel en langdurig kruipolie er op.(weken geduld)
Met een beetje geluk kun je daarna volstaan met licht honen en nieuwe zuigerveren en ik zou dan ook zeker de lagers vernieuwen.
In elk geval heb je pas zekerheid na de demontage en als alles opgemeten is.
Als het echt stilstandskwalen zijn dan heb je met een betrekkelijk geringe investering weer een als nieuwe motor!
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
hanbeker@chello.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.