compressiewaarden

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 14:28 #52511 door
compressiewaarden is gemaakt door
Hallo, nogmaals een compressiemetingsvraagje <br><br> Probleem
Ik heb een compressiemeter op de kop getikt en snap dat hij in het gat van de bougie moet. Maar verder?: moet je de motor starten of met de hand verdraaien, welke waarde is goed en welke niet?

Oplossing
Dus hier komt de procedure voor het compressie testen:

1. Start de motor en laat hem lopen tot normale bedrijfstempratuur is bereikt. (circa 10 minuten);

2. Doe de motor uit en maak de draad die op de plus(+) zit van de bobine los (pas op dat dit draadje niet in verbinding komt met aarde(-) ofwel het chassis of motor);

3. Verwijder de bougiekabels;

4. Vervolgens per cilinder de bougie er uit halen en de compressiemeter aansluiten. Trap vervolgens op het gaspedaal en start de motor ongeveer 10 seconden. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen. Volgens P. Olyslager dient de compressie druk voor een B20 A minimaal 11 kg/cm2 (Bar) te bedragen en voor een B20B 12 kg/cm2 (Bar). Variatie van meer dan 1 Bar tussen de cilinders is een teken dat er wat aan de hand is.

(bron: adviezen leden V44-Vereniging)
<br><br> Ik heb dus nogmaals gemeten en het compressieverschil is dus nogsteeds 11.5, 9, 11.5 en 11.5... Er is dus iets niet ok maar ik snap niet wat en waarom, <br><br> Het blok is een nieuw (gereviseerd) B20 met de eerste overmaat zuigers, de kop is een B20B kop van een later type met grotere kleppen. De kop is in februari 2005 gemonteerd en heeft nu iets meer als 20000km gedraait, wie geeft mij advies over de stappen die ik moet nemen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 14:38 #79207 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
O.k. inderdaad een prima uitleg hoe je moet meten. Nu even dit: nu dezelfde procedure maar nu met een flinke scheut motorolie in het bougiegat spuiten. Nu verkrijg je een betere afdichting van de zuigers in de cilinders, als de meting nu wél anders is weet je dat het probleem in de zuigerafdichting zit. Dat er olie in de meter komt is niet erg, als wegenwachter gebruiken wij hem ook om oliedruk te meten.. Pas wel op de oliespetters, dit is niet fijn.
Klepspeling is echt ok?
Wij horen het graag, succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 15:01 #79206 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Hey marcel bedankt, dit stukje uitleg kwam van internet(deze vereniging) en gebruik ik om aan te geven dat de waarden in mijn motor dus niet kloppen. Met olie liep de compressie inderdaad wat op maar naar 10.5 op cilinder 2. De andere 3 cilinders zijn dus ok op die 2e na. De klepspeling is inderdaad ok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 16:32 #79205 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Je lijkt 'geluk' te hebben. Probleem zit dus niet in het onderblok, maar in de cylinderkop. Lekke klep denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 18:05 #79204 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Nu zou het mooi zijn om een zg. lektest uit te voeren, hiermee zet je luchtdruk in de cilinder met de zuiger onderin. Wij gebruikten hiervoor een oude omgebouwde bougie met een luchtnippel erop gelast. Elke (veelal ouderwetse) garage zou dit moeten hebben. Zo kan je met zekerheid zeggen waar het compressieverlies moet zijn. Gesis in uitlaat? uitlaatklep.Gesis in luchtfilter? inlaatklep.
Ik denk dat Henry gelijk heeft.
succes! laat horen svp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 21:20 #79203 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Je geeft aan dat met olie in het bougiegat de waarde omhoog gaat, dit is dus een teken dat er iets met de zuigerafdichting niet goed is en niet de kleppen. Probleem zit hem dus toch in het onderblok!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 22:30 #79202 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Is ook een beetje afhankelijk van wat je onder een flinkescheut olie verstaat...
Gooi je er erg veel in dan stijgt je compressie zoizo (olie is niet echt samen te drukken en verminderd dan dus je volume in je cilinder)
Er van uitgaande dat het inderdaad niet te veel was dat je er in gegooit hebt.Lijkt het probleem in je onderblok te zitten (zuigerveer) De druk test kan hier nog steeds uitkomst geven.(lekt of via je kleppen zoals eerder beschreven ,maar waarschijnlijk hoor je lucht via je carterontluchting ontsnappen (of via je vuldop als je die los neemt)
Tijd om je revisiebedrijf op te gaan zoeken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2006 23:20 #79201 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Maar mag ik er van uit gaan dat een compressie van 9 dus niet binnen de gestelde tollerantie valt. Blok heeft inmiddels meer dan 8000 km gedraait dus zou "los" moeten zijn. (waarden qua compressie stabiel zeg maar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2006 02:58 #79200 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Ja 2.5bar verschil is te veel.
Probleem is wel vaak dat revisiebedrijven vaak maar 1 jaar garantie geven... in de wetenschap dat je met een oldtimer toch vaak eerst nog aan't sleutelen bent en niet gelijk het eerste jaar echt veel rijdt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2006 08:40 #79199 door
Beantwoord door in topic compressiewaarden
Ik zou toch nog niet gelijk uit gaan van het onderblok. Test eerst ook eens de andere cylinders op precies dezelfde manier met de "olieproef'. Je zal zien dat ook daar de gemeten waarde stijgt. Stijgt ook bij de andere cylinder(s) de waarde met 1 tot 1,5, dan zit het defect toch hoger in de cyl. kop.Komen de andere cylinders niet meer dan bv 0,5 bar hoger, dan ga ik mee met een dieperliggende oorzaak dan de cyl.kop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.