compressiewaarden
- Bezoeker
Ik heb een compressiemeter op de kop getikt en snap dat hij in het gat van de bougie moet. Maar verder?: moet je de motor starten of met de hand verdraaien, welke waarde is goed en welke niet?
Oplossing
Dus hier komt de procedure voor het compressie testen:
1. Start de motor en laat hem lopen tot normale bedrijfstempratuur is bereikt. (circa 10 minuten);
2. Doe de motor uit en maak de draad die op de plus(+) zit van de bobine los (pas op dat dit draadje niet in verbinding komt met aarde(-) ofwel het chassis of motor);
3. Verwijder de bougiekabels;
4. Vervolgens per cilinder de bougie er uit halen en de compressiemeter aansluiten. Trap vervolgens op het gaspedaal en start de motor ongeveer 10 seconden. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen. Volgens P. Olyslager dient de compressie druk voor een B20 A minimaal 11 kg/cm2 (Bar) te bedragen en voor een B20B 12 kg/cm2 (Bar). Variatie van meer dan 1 Bar tussen de cilinders is een teken dat er wat aan de hand is.
(bron: adviezen leden V44-Vereniging) <br><br> Ik heb dus nogmaals gemeten en het compressieverschil is dus nogsteeds 11.5, 9, 11.5 en 11.5... Er is dus iets niet ok maar ik snap niet wat en waarom, <br><br> Het blok is een nieuw (gereviseerd) B20 met de eerste overmaat zuigers, de kop is een B20B kop van een later type met grotere kleppen. De kop is in februari 2005 gemonteerd en heeft nu iets meer als 20000km gedraait, wie geeft mij advies over de stappen die ik moet nemen ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Klepspeling is echt ok?
Wij horen het graag, succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Ik denk dat Henry gelijk heeft.
succes! laat horen svp.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gooi je er erg veel in dan stijgt je compressie zoizo (olie is niet echt samen te drukken en verminderd dan dus je volume in je cilinder)
Er van uitgaande dat het inderdaad niet te veel was dat je er in gegooit hebt.Lijkt het probleem in je onderblok te zitten (zuigerveer) De druk test kan hier nog steeds uitkomst geven.(lekt of via je kleppen zoals eerder beschreven ,maar waarschijnlijk hoor je lucht via je carterontluchting ontsnappen (of via je vuldop als je die los neemt)
Tijd om je revisiebedrijf op te gaan zoeken...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Probleem is wel vaak dat revisiebedrijven vaak maar 1 jaar garantie geven... in de wetenschap dat je met een oldtimer toch vaak eerst nog aan't sleutelen bent en niet gelijk het eerste jaar echt veel rijdt....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.