oliepeil, oliedrap
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 18:01 #52510
door
oliepeil, oliedrap is gemaakt door
Mijn B18A verbruikt sindskort ontzettend veel olie. Naast het hoge verbruik lekt hij ook nog langs de voorste krukaskeerring. Nu valt het mij op dat de afgelopen paar maanden de olievuldop en het kleppendeksel besmeurd zijn met een wittige oliedrap. Olie is normaal goud/ bruinig van kleur. Waar duidt dit op?
Heb onlangs het oliefilter, olie (20W50), kleppendekselpakking, bougies, bougiekabels, verdelerkap, puntjes, condensator, rotor e.d. vervangen. Kleppen zijn 2000 km geleden gesteld en compressie was toen, 11, 10, 9.8, 10. Niet spectaculair, dacht ik zo.
Tevens is de carterdruk vrij hoog. Als ik de oliepeilstok eruit haal komt er bij stationair toerental steeds een beetje olie uit. Niet goed dacht ik zo. Je voelt het ook bovenop bij de olievuldop. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ontluchten van carter??
Verder heb ik te kampen met een vermogensverlies. Bij aankoop, een jaar geleden, trok hij nog door tot tegen de 140. Topsnelheid 144 met b18a ligt op 145, dus niet slecht. Nu haal ik met moeite 120 op benzine. Gas stopt ie bij 110.
A.s. donderdag moet ik naar de garage voor totaal onderzoek van bovengenoemde problemen. Heeft er iemand nog tips?
Zat zelf al te denken aan: gescheurd membraam, versleten nokkenas, zuigerveren?.
Olielekkage: nieuwe voorste keerring monteren.
Nu zit ik te denken, al deze bovengenoemde reparaties gaan een hoop geld kosten. Hoeveel is mij nog niet duidelijk, wellicht doe ik er beter aan een 2e hands of revisieblok te kopen. Gelijk van al die ellende af.
Als er iemand tips heeft, graag.
Timo
Heb onlangs het oliefilter, olie (20W50), kleppendekselpakking, bougies, bougiekabels, verdelerkap, puntjes, condensator, rotor e.d. vervangen. Kleppen zijn 2000 km geleden gesteld en compressie was toen, 11, 10, 9.8, 10. Niet spectaculair, dacht ik zo.
Tevens is de carterdruk vrij hoog. Als ik de oliepeilstok eruit haal komt er bij stationair toerental steeds een beetje olie uit. Niet goed dacht ik zo. Je voelt het ook bovenop bij de olievuldop. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ontluchten van carter??
Verder heb ik te kampen met een vermogensverlies. Bij aankoop, een jaar geleden, trok hij nog door tot tegen de 140. Topsnelheid 144 met b18a ligt op 145, dus niet slecht. Nu haal ik met moeite 120 op benzine. Gas stopt ie bij 110.
A.s. donderdag moet ik naar de garage voor totaal onderzoek van bovengenoemde problemen. Heeft er iemand nog tips?
Zat zelf al te denken aan: gescheurd membraam, versleten nokkenas, zuigerveren?.
Olielekkage: nieuwe voorste keerring monteren.
Nu zit ik te denken, al deze bovengenoemde reparaties gaan een hoop geld kosten. Hoeveel is mij nog niet duidelijk, wellicht doe ik er beter aan een 2e hands of revisieblok te kopen. Gelijk van al die ellende af.
Als er iemand tips heeft, graag.
Timo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 19:41 #79219
door
Beantwoord door in topic oliepeil, oliedrap
de witte drap is water , koelwater/vloeistof vermengd met olie.
de oorzaak is waarschijnlijk een lekke koppakking.
gezien de klachten lijkt het mij dat het motorblok aan vervanging toe is ofwel gereviceerd moet worden.
of er een revisieblok in moet hangt mede af van de staat van de gehele auto m.a.w. of deze investering in verhouding staat tot de waarde of staat van de auto, anders is een blok uit een donor een optie
de oorzaak is waarschijnlijk een lekke koppakking.
gezien de klachten lijkt het mij dat het motorblok aan vervanging toe is ofwel gereviceerd moet worden.
of er een revisieblok in moet hangt mede af van de staat van de gehele auto m.a.w. of deze investering in verhouding staat tot de waarde of staat van de auto, anders is een blok uit een donor een optie
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 19:48 #79218
door
De witte afzetting op de olievuldop kan een lekke koppakking betekenen.Ook de overdruk in de carter wijst hierop. Kijk ook eens naar het koelwater. Is dit nog op peil en/of zit hier ook vervuiling in? Trek je oliepeilstok eruit en houdt een aansteker vlam onder de olie. Gaat het knetteren en sissen dan zit er water in je olie. Kijk ook je vlamtrap van de carter ontluchting na. Deze kan verstopt zitten en dan gooit hij de overdruk er ergens anders uit bijv via je olievuldop of peilstok en/of via je oliekeerring. Maar grote kans dat je een lekke koppakking hebt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 20:22 #79217
door
Duidelijk. Lekke koppakking dus. Opzich geen probleem maar alles bij elkaar gaan de kosten flink oplopen. Zo moeten de distributietandwielen vervangen worden, voorste krukaskeerring, koppakking, en dan nog het probleem met het carter. Alles bij elkaar een hoop onkosten en dan weet je niet wat er nog volgt. Het bedrijfje waar ik altijd heen gaat doet voornamelijk in 140's en die hebben de nodige gebruikte blokken liggen. Wellicht is het verstandiger om een gebruikt blok erin te leggen. Een revisieblok is mij te kostbaar daar ik nog studeer. Revisie van mijn huidige B18 komt bij Scandcar bijv. op 1200 euro incl. btw. Welke keuze ik moet maken weet ik nog niet. Laat vrijdag horen wat de staat van mijn blok is. Dan praten we verder.
Gr. Timo
Gr. Timo
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 20:44 #79216
door
Timo, als die witte zooi alleen op je kleppendeksel en vuldop zit kan het ook gewoon olie+condenswater zijn. Check dus of je echt wel koelwater verliest, of dat er olie bij je koelwater door zit. Is dat niet het geval dan is het puur condens, en hoef je je geen zorgen te maken. En je hoge olieverbuik kan ook gerust door die lekke keering veroorzaakt worden.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 22:12 #79215
door
Inderdaad niet te vlug dure dingen gaan doen. Je gemeten compressie is nog niet echt dramatisch. Daarbij de voorste keering vervangen in combinatie met de distributietandwielen is als je het zelf doet, minder dan 200 Euro. En dan ga ik er vanuit dat je nog een vilten keering hebt, dus een aangepaste deksel met keering moet aanschaffen. Ikzelf heb een gebruikte stalen distributieset gekocht voot 75 euro. Sommige zeggen dat deze meer herrie maken, maar ik vind het reuze meevallen.
Daarbij kun je dit ook met een 2e hands blok voor je kiezen krijgen.
Mvr gr, Toon
Daarbij kun je dit ook met een 2e hands blok voor je kiezen krijgen.
Mvr gr, Toon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 22:19 #79214
door
Timo ,rij je voornamelijk korte stukjes?
Op gas en met de afgelopen buitentemperaturen is die gele drab inderdaad vocht (water) in je olie ,maar zo als men al eerder zei ,kontroleer je koelvloeistof of die nog schoon is (de meeste garages kunnen er een "snuffelaar" op zetten om te zien of je inderdaad een lekke koppakking hebt.
Die gele drab wordt ook wel sludge genoemd ,onstaat door condensatie van koude lucht (zeker in kombinatie met gas) en slaat op je zuigerwanden neer ,wordt dus elke slag gedeeltelijk afgevoerd via je uitlaat ,maar een gedeelte komt in je olie terecht.
Dat vocht verdwijnt aleen door lange stukken te rijden en je carter ontluchting kontroleren.
Slechte ontluchting geeft hoger olie verbruik en inderdaad lekkende pakkingen(druk wil toch echt je blok uit)
Hopelijk met het vervangen van de olie niet te veel gevuld? (Te veel olie is onderhand erger dan te weinig ,olie laat zich niet samen persen en lijdt tot schade in je keerringen)
Op gas en met de afgelopen buitentemperaturen is die gele drab inderdaad vocht (water) in je olie ,maar zo als men al eerder zei ,kontroleer je koelvloeistof of die nog schoon is (de meeste garages kunnen er een "snuffelaar" op zetten om te zien of je inderdaad een lekke koppakking hebt.
Die gele drab wordt ook wel sludge genoemd ,onstaat door condensatie van koude lucht (zeker in kombinatie met gas) en slaat op je zuigerwanden neer ,wordt dus elke slag gedeeltelijk afgevoerd via je uitlaat ,maar een gedeelte komt in je olie terecht.
Dat vocht verdwijnt aleen door lange stukken te rijden en je carter ontluchting kontroleren.
Slechte ontluchting geeft hoger olie verbruik en inderdaad lekkende pakkingen(druk wil toch echt je blok uit)
Hopelijk met het vervangen van de olie niet te veel gevuld? (Te veel olie is onderhand erger dan te weinig ,olie laat zich niet samen persen en lijdt tot schade in je keerringen)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 23:06 #79213
door
een gedeeltelijk verstopte darm van bvb olievuldop naar inlaatspruitstuk kan
reeds voldoende zijn om aanzienlijk olieverlies te hebben langs bvb de
voorste keerring, met als gevolg dat olie er na verloop van tijd vooraan langs alle kanten afdruipt. Reinigen van deze darm loste bij mij olielek op; andere verstopte
punten/darmen kunnen waarschijnlijk zelfde effect hebben. Dus zoals Ben en anderen
aanraden: ga stap voor stap te werk, en kijk naar resultaat.
reeds voldoende zijn om aanzienlijk olieverlies te hebben langs bvb de
voorste keerring, met als gevolg dat olie er na verloop van tijd vooraan langs alle kanten afdruipt. Reinigen van deze darm loste bij mij olielek op; andere verstopte
punten/darmen kunnen waarschijnlijk zelfde effect hebben. Dus zoals Ben en anderen
aanraden: ga stap voor stap te werk, en kijk naar resultaat.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 23:32 #79212
door
Stap voor stap begint het voor mij ook duidelijker te worden waar het probleem vandaan komt. Ik rijd niet dagelijks met mijn auto, meestal 2 x per week. De afstand die ik dan afleg is gemiddeld 40 km per rit. Omdat het koelvloeistof op een 'normaal' peil blijft neem ik aan dat dit niet de veroorzaker is. Het kan dus ook condens zijn. Wel een zaak om uit te sluiten alvorens ik de koppakking vervang. Waar ik ook aan zit te denken is teveel olie bijvullen. Tijdens het verversen zat ik iets boven de Max streep. Dit heeft dus als ik het goed begrijp als gevolg dat de druk enorm verhoogt waardoor keerringen die al niet meer 100% waren het begeven. Dat kan goed kloppen aangezien mijn voorste krukaskeerring nog nooit vervangen is. Ik zal al deze tips in mijn achterhoofd houden. Ben erg benieuwd wat ze vrijdag in de garage vinden. Bedankt alvast, ik hou jullie op de hoogte.
Timo
Timo
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2006 23:36 #79211
door
Als je dan toch je kop eraf hebt liggen en de distrubutie tandwielen gaat vervangen; haal dan gelijk de nokkenastok eruit en controleer deze as+komstoters op slijtage.
Uit kosten overweging had ik gewoon de viltring in het distrubutie deksel vervangen. gaat echt wel goed hoor.
Verder ben ik van mening dat je wel een ander blok in je auto kunt lepelen, maar een blok allen al kost gouw een paar honderd euro en dan is het nog maar afwachten hoelang zo'n blok meegaat. Kun je beter dat geld in je eigen blok investeren.
Uit kosten overweging had ik gewoon de viltring in het distrubutie deksel vervangen. gaat echt wel goed hoor.
Verder ben ik van mening dat je wel een ander blok in je auto kunt lepelen, maar een blok allen al kost gouw een paar honderd euro en dan is het nog maar afwachten hoelang zo'n blok meegaat. Kun je beter dat geld in je eigen blok investeren.