motorrevisie/tuning
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 22:17 #52432
door
motorrevisie/tuning is gemaakt door
Hallo jongens,
ik ben een jonge gast van 22 jaar en ik rijdt nu al weer 4 jaar met veel plezier een amazone. Nu is mijn motor aan revisie toe en omdat we dan toch bezig zijn wil ik mijn motor ook een beetje meer vermogen geven.
Ik heb hier en daar al wat geinformeerd over de samenstelling van het blok.
Ik wil dat de motor meer pk's krijgt zodat hij wat sneller wordt, Maar ik wil wel op LPG blijven rijden.
Ik zat zelf te denken aan de volgende samenstelling.
- B20 onderblok met eerste overmaat zuiger indien nodig
- B20e kop, dus grote kleppen met geharde zittingen
- Een K-nokkenas voor meer koppel onderin
- Een koppakking van 0,8 mm voor een hogere compressie
- Dubbele SU
- 4-1 spaggetti spruitstuk
Wat denken jullie van deze samenstelling en hebben jullie evt. verbeteringen, ervaringen of suggesties?
Tijdens het informeren bij de bekende volvo klasssieker bedrijven in het land kreeg ik dus verschillende tegenstrijdige antwoorden.
Met name op het gebied van de dubbele SU.
- 1 bedrijf zegt dat dat niet gaat ivm het gas en de dunne pakking. Je krijgt dan last van nadieselen!?!
- het andere bedrijf zegt dat de dubbele SU niet samengaat met de K-nokkenas omdat de as een lage toerenas is en de SU's zijn toeren carburateurs. Het kan wel met een gewone stromberg.
- een ander bedrijf zegt dat dit wel allemaal kan.
Wat moet ik nu doen kan het wel of niet
En nog even een klein vraagje, heeft iemand ervaring met de 123 ontsteking? Is deze goed toe te passen om mijn gewenste blok?
Want ik heb gehoord dat deze niet nauwkeurig genoeg is.
En dat een B20b ontsteking dat wel is.
Mvg Sietse
ik ben een jonge gast van 22 jaar en ik rijdt nu al weer 4 jaar met veel plezier een amazone. Nu is mijn motor aan revisie toe en omdat we dan toch bezig zijn wil ik mijn motor ook een beetje meer vermogen geven.
Ik heb hier en daar al wat geinformeerd over de samenstelling van het blok.
Ik wil dat de motor meer pk's krijgt zodat hij wat sneller wordt, Maar ik wil wel op LPG blijven rijden.
Ik zat zelf te denken aan de volgende samenstelling.
- B20 onderblok met eerste overmaat zuiger indien nodig
- B20e kop, dus grote kleppen met geharde zittingen
- Een K-nokkenas voor meer koppel onderin
- Een koppakking van 0,8 mm voor een hogere compressie
- Dubbele SU
- 4-1 spaggetti spruitstuk
Wat denken jullie van deze samenstelling en hebben jullie evt. verbeteringen, ervaringen of suggesties?
Tijdens het informeren bij de bekende volvo klasssieker bedrijven in het land kreeg ik dus verschillende tegenstrijdige antwoorden.
Met name op het gebied van de dubbele SU.
- 1 bedrijf zegt dat dat niet gaat ivm het gas en de dunne pakking. Je krijgt dan last van nadieselen!?!
- het andere bedrijf zegt dat de dubbele SU niet samengaat met de K-nokkenas omdat de as een lage toerenas is en de SU's zijn toeren carburateurs. Het kan wel met een gewone stromberg.
- een ander bedrijf zegt dat dit wel allemaal kan.
Wat moet ik nu doen kan het wel of niet
En nog even een klein vraagje, heeft iemand ervaring met de 123 ontsteking? Is deze goed toe te passen om mijn gewenste blok?
Want ik heb gehoord dat deze niet nauwkeurig genoeg is.
En dat een B20b ontsteking dat wel is.
Mvg Sietse
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 22:43 #79702
door
Beantwoord door in topic motorrevisie/tuning
Wat voor motor heb je nu ? En hoeveel PK's wil je halen ? <br>Bedrijf 1: De B20E heeft al een compressie van 10,5. Met een dunne pakking (en het vlakken van de kop) kan de compressie wel eens te hoog uitvallen. In combinatie met de hogere temperaturen door LPG is er zeker een risico op nadieselen.<br>Bedrijf 2: een K nokkenas geeft je vooral meer koppel onderin. SU's een betere doorstroming bij hoge toeren. Dat betekent niet dat het niet zal werken, maar het is niet optimaal op elkaar afgesteld. Dat wordt dus kiezen tussen koppel of vermogen<br>In plaats van de SU's kun je ook een dubbele weber gebruiken, die zou ook icm LPG kunnen.<br>Groeten, Harold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 22:47 #79701
door
Laat ik vooraf duidelijk zijn: ik ben geen guru en gas gebruik ik alleen om op te koken. Maar ik heb me laten vertellen dat een enkele Weber de minste problemen geeft ivm uitdrogen van membramen en dergelijken.
www.bccp.nl . Zelf rij ik naar alle tevredenheid met een B18, 2SU en een K-nokkenas. Mbt spruitstuk: het originele Volvo B20 spruitstuk schijnt het meest efficiënt te zijn. Maar wat is je budget? De klassieke tuning methoden van uitwegen en balanceren van alle draaiende delen levert een optimaal lange termijn resultaat op. Edoch dat heeft zijn prijs in arbeidsloon.Laatst stond in VCM een artikel over een motorrevisiebedrijf. De firma Buttkereit in Duisburg claimt dat de door hen opgebouwde motoren een betrouwbare en duurzame 160 DIN pk kunnen leveren, geen URL bekend. Verder op deze site zie verrekijker.
www.bccp.nl . Zelf rij ik naar alle tevredenheid met een B18, 2SU en een K-nokkenas. Mbt spruitstuk: het originele Volvo B20 spruitstuk schijnt het meest efficiënt te zijn. Maar wat is je budget? De klassieke tuning methoden van uitwegen en balanceren van alle draaiende delen levert een optimaal lange termijn resultaat op. Edoch dat heeft zijn prijs in arbeidsloon.Laatst stond in VCM een artikel over een motorrevisiebedrijf. De firma Buttkereit in Duisburg claimt dat de door hen opgebouwde motoren een betrouwbare en duurzame 160 DIN pk kunnen leveren, geen URL bekend. Verder op deze site zie verrekijker.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2006 23:03 #79700
door
Dit is ook een heel informatieve site:
www.v-performance.com/about.html
www.v-performance.com/about.html
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2006 11:56 #79699
door
Ik rijdt al jaren (340.000 km met een naar 2 liter opgeboorde B18, (met B20 kop) K-nokkenas en 2 SU's op gas. (Topsnelheid 170 echte km/h)
Het is wat gevoeliger voor afstelling, maar het rijdt fantastisch, sneller dan de B20B in mijn 133GT. Zelfs nog iets zuiniger.
Het is wat gevoeliger voor afstelling, maar het rijdt fantastisch, sneller dan de B20B in mijn 133GT. Zelfs nog iets zuiniger.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2006 17:04 #79698
door
Mijn blok is ook getuned en rij met gemak 170 top 130 lekker cruisen op en neer naar zeeland 1 op 15
zuigers aangepast en K nokkenas enkele carburateur b20A motorblok
Maar wel gewoon op benzine
Succes
zuigers aangepast en K nokkenas enkele carburateur b20A motorblok
Maar wel gewoon op benzine
Succes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2006 12:59 #79697
door
Hoi 'jonge gast', dit lijkt me jouw recept:<br><br>
-Gereviseerd onderblok <br>
-B20E kop <br>
-0,8mm koppakking <br>
-Standaard uitlaatspruitstuk <br>
-Dubbele SU's <br>
-K-as <br>
<br>
Zorg er voor dat je SU is goede staat zijn (ik kan ze eventueel reviseren voor je). <br>
Ik maak zelf LPG-mengstukken voor de dubbele SU waarmee je zowel op benzine als op gas goede prestaties houdt.
<br>
Het spagetti 4-1 spruitstuk is bedoeld voor > 6000 rpm. Niet echt voor dagelijks gebruik. Het is bruikbaar, maar niet nodig.
<br>
De 123-ontsteking is een mooi aparaatje (verkoop ik ook) en aan te bevelen.
<br><br>
Groeten Ben (info@tinustechniek.nl)
-Gereviseerd onderblok <br>
-B20E kop <br>
-0,8mm koppakking <br>
-Standaard uitlaatspruitstuk <br>
-Dubbele SU's <br>
-K-as <br>
<br>
Zorg er voor dat je SU is goede staat zijn (ik kan ze eventueel reviseren voor je). <br>
Ik maak zelf LPG-mengstukken voor de dubbele SU waarmee je zowel op benzine als op gas goede prestaties houdt.
<br>
Het spagetti 4-1 spruitstuk is bedoeld voor > 6000 rpm. Niet echt voor dagelijks gebruik. Het is bruikbaar, maar niet nodig.
<br>
De 123-ontsteking is een mooi aparaatje (verkoop ik ook) en aan te bevelen.
<br><br>
Groeten Ben (info@tinustechniek.nl)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2006 20:32 #79696
door
Bedankt voor de reacties jongens, een dubbele SU en een dunnere koppakking, en dan op LPG rijden gaat dus goed. Zolang de su's goed zijn en goed afgesteld staan.
Alleen dan hopen dat ik geen last krijg van nadieselen.
Maar ff een vraagje aan Ben: kan ik het 4-1 spruitstuk nu wel gebruiken, of gaat het onder de 6000 rpm tegenwerken??
En er zijn toch ook 4-2-1 spruitstukken. Is die dan beter voor mijn opstelling?
Mvg Sietse
Alleen dan hopen dat ik geen last krijg van nadieselen.
Maar ff een vraagje aan Ben: kan ik het 4-1 spruitstuk nu wel gebruiken, of gaat het onder de 6000 rpm tegenwerken??
En er zijn toch ook 4-2-1 spruitstukken. Is die dan beter voor mijn opstelling?
Mvg Sietse
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2006 21:57 #79695
door
Hoi Sietse, je kunt het 4-1 spruitstuk gerust gebruiken. Als je graag (heel) veel toeren draait, zou ik hem zeker gebruiken. Voor dagelijks gebruik echter, ben je over het algemeen meer afhankelijk van laag toeren koppel, dan die extra pk-tjes bij 6000 rpm. Een 4-2-1 spruitstuk is dan een betere keuze, of gewoon het standaard volvo spruitstuk. Die voldoet ook gewoon erg goed.<br> Ik rij zelf met een wat aangepaste B20A en dubbele SU's en standaard uitlaat. 180km/u is geen probleem (hele teller opgevuld...) maar vooral de trekkracht is lekker.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2006 11:28 #79694
door
Ik heb een revisie b20 (eerste overmaakt) en en cilinderkop met grotere kleppen (is dat een e kop?) de b20b koppakking en een valstroom weber K nokkenas en dat draait op gas prima, niks nadieselen of weet ik wat. En het mooie is dat het als de brandweer gaat, vannuit lage toeren al heel veel vermogen, optrekken met lage toeren in zn 2 trekt die zonder kuchen. En ik heb hem nog niet over de 150 getrokken maar ik heb nog zon boel gast en pit over daarna dat het me niks zou verbazen als die 170/180 makkelijk zou doen. Goed, its up to you, het kost wat maar is zo lekker