- Berichten: 15
kleppen bewegen niet
- Jeroen Gerards (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2006 18:37 #82796
door Jeroen Gerards (GAST)
Beantwoord door Jeroen Gerards (GAST) in topic kleppen bewegen niet
<p>Dag Ronald,</p><p>Ik vraag me af of het starten van de auto om de schroef te lossen, een goede actie is. Lijkt mij nogal ongecontroleerd veel bruut geweld. Nog even los van het feit dat ik de bougies en motorolie eruit heb liggen. Dan zou ik dus op de startmotor de moer los moeten krijgen. (?) Ik probeer morgen eerst nog eens met de hand. Als dat nou echt niet lukt kan ik altijd nog andere maatregelen nemen.</p><p>Jeroen Gerards</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 304
25-10-2006 12:55 #82795
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic kleppen bewegen niet
<p>Ik ben zelf al maanden bezig deze bout los te krijgen van een oud motorblok dat ik in de schuur heb staan. Ik krijg het niet voor elkaar. De bout zit vaak ook vast met locktight (schijf je dat zo?) Starten gaat bij mij ook niet lukken, want het blok is vastgelopen... Enige oplossing is een luchtsleutel te huren en daarmee de bout losdraaien. Succes ermee!</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-10-2006 18:19 #82794
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic kleppen bewegen niet
<p>De methode met het starten is inderdaad erg ongecontroleerd. Ik heb per ongeluk 1x de sleutel er op laten zitten tijdens het starten. En hoewel die bout bij mij niet eens vast zit, vloog de sleutel hoog door de lucht...</p><p>Over het algemeen kun je door het zaakje een paar ferme tikken met een hamer te geven wel los krijgen. Geef een paar klappen op de bout en zet vervolgens de sleutel erop, waar je ook weer een met de hamer op slaat. Mocht het nog niet lukken, kun je het zaakje een beetje warmstoken, zodat de locktite los(ser) gaat zitten.</p>
tinustuning.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
25-10-2006 20:25 #82793
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic kleppen bewegen niet
<p>ik zou de bout ook gecontroleerd, dus handmatig met sleutel, proberen los
te krijgen. Ik zou daarvoor een lange hendel gebruiken met daarop ofwel dop
van 13/16" (de kop vd bout is namelijk 13/16"=+-20.64mm) ofwel dop van 21mm
(is iets losser maar gaat ook). In principe moet het makkelijker gaan na
opwarmen zoals Ben meldt, maar hier zal het eerder de bout zelf zijn die
eerst opwarmt, en dus uitzet, waardoor nog meer spanning; tenzij er loctite in zit, en die smelt door opwarmen.</p><p> </p><p>Ik meet ook volgende lengtes: steeksleutel 13/16" (of ook 21mm): +-20cm,
ringsleutel 13/16" of 21mm (telkens 12-kantig): +-27cm, lange Facom hendel:
+-38cm. Volgens mij zijn beide eerste sleutels te kort. De Facom - of andere lange - hendel
daarentegen heeft, behalve zijn lengte, nog volgend voordeel: verwijdert
men het gummi handvat, dan eindigt de hendel op rond uiteinde met diameter
van +-15mm, en daarover kan reeds buis van 3/4" geschoven worden. Aldus
doende kan men nog met grotere kracht/koppel proberen de bout los te maken.
Ik ben er zeker van dat het op die manier moet lukken. Wel oppassen de buis
niet te lang te nemen, om beschadiging van ratelmechanisme te vermijden.</p><p> </p><p>Tenslotte kan de bout niet zooo vast zitten: bij losstaande, goede, motor
(die dus heel stroef en met moeite rond draait) is het mij reeds gelukt die
bout los te maken door met lange Facom hendel er een stevige ruk aan te geven.
Zet dus in geval van motor in auto, bak in 4de, en handrem vast aan, dan
staat ook de motor zelf vast.</p><p> </p><p>Succes.
</p>
te krijgen. Ik zou daarvoor een lange hendel gebruiken met daarop ofwel dop
van 13/16" (de kop vd bout is namelijk 13/16"=+-20.64mm) ofwel dop van 21mm
(is iets losser maar gaat ook). In principe moet het makkelijker gaan na
opwarmen zoals Ben meldt, maar hier zal het eerder de bout zelf zijn die
eerst opwarmt, en dus uitzet, waardoor nog meer spanning; tenzij er loctite in zit, en die smelt door opwarmen.</p><p> </p><p>Ik meet ook volgende lengtes: steeksleutel 13/16" (of ook 21mm): +-20cm,
ringsleutel 13/16" of 21mm (telkens 12-kantig): +-27cm, lange Facom hendel:
+-38cm. Volgens mij zijn beide eerste sleutels te kort. De Facom - of andere lange - hendel
daarentegen heeft, behalve zijn lengte, nog volgend voordeel: verwijdert
men het gummi handvat, dan eindigt de hendel op rond uiteinde met diameter
van +-15mm, en daarover kan reeds buis van 3/4" geschoven worden. Aldus
doende kan men nog met grotere kracht/koppel proberen de bout los te maken.
Ik ben er zeker van dat het op die manier moet lukken. Wel oppassen de buis
niet te lang te nemen, om beschadiging van ratelmechanisme te vermijden.</p><p> </p><p>Tenslotte kan de bout niet zooo vast zitten: bij losstaande, goede, motor
(die dus heel stroef en met moeite rond draait) is het mij reeds gelukt die
bout los te maken door met lange Facom hendel er een stevige ruk aan te geven.
Zet dus in geval van motor in auto, bak in 4de, en handrem vast aan, dan
staat ook de motor zelf vast.</p><p> </p><p>Succes.
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.