kleppen bewegen niet
- Jeroen Gerards (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-10-2006 14:33 #51774
door Jeroen Gerards (GAST)
kleppen bewegen niet is gemaakt door Jeroen Gerards (GAST)
<p>Dag allemaal,</p><p>Enkele maanden geleden heb ik mijn Combi aan de kant moeten zetten vanwege een steeds luider wordend, tikkend geluid in het motorblok. Het geluid leek afkomstig te zijn van de 4e cilinder. De exacte oorzaak was echter nog niet bekend. Het enige wat ik toe kon opmerken was dat het oliepeil erg laag was. Ik heb er nog maar zo'n 2 a 3 liter kunnen uithalen. Het vermoeden was toen een vastlopende cilidener of problemen met een van de kleppen van cilnder 4.</p><p>Vanwege andere 'verplichtingen' heb ik de auto toen een poosje in de garage laten staan. Ik heb immers ook nog een motor om te gaan waar ik wil. Maar doordat het nu toch wel weer beduidend frisser begind te worden als ik voor de ochtenddienst op mijn motor stap, realiseer ik me dat de winter voor de deur staan en ik mijn Combi toch echt weer aan het lopen moet krijgen. Daarom heb ik vandaag alles aan de kant geschoven en ben ik vol goede moed begonnen.</p><p>Als eerste wilde ik de klepstelling controleren. Dit had ik nog niet eerder gedaan en leek me op zijn minst leerzaam. Ik zit nu echter met een probleem. Ik zie, als ik aan de ventilator draai, mijn kleppen niet bewegen. Ligt dit aan mij, kijk ik niet goed, of is er iets anders mis? De riem ligt er netjes op en alles draaid mee. Ook de cilinders gaan mooi op en neer. Maar de kleppen veranderen totaal niet van positie. Kleppen 1, 3, 4 en 7 kan ik met de hand iets bewegen. De rest niet. Dit beeld veranderd niet, ongeacht hoevaak ik de ventilator laat rond gaan of welke cilinder er boven staat. Het lijkt of klep 8 open staat en de stoterstang door de druk iets krom staat. Maar dat kan niet veroorzaken dat mijn cilinders bewegen en mijn kleppen niet.</p><p>Ik heb zojuist voor de zekerheid de verdelerkap nog open gemaakt. Ook deze blijft, tijdens het ronddraaien van de ventilator, stil staan. Ik zou hier dus bijna de conclusie uit trekken dat er in het blok iets niet meer klopt. Maar met logica kom ik hier niet uit. (Met ervaring overigens ook niet, wat dit is de eerste keer dat ik het blok uberhaubt zo ver heb open liggen. En dan heb ik het enkel nog over de kleppendeksel en de bougies.)</p><p>Heeft iemand tips voor mij? Wat kan het probleem zijn, hoe achterhaal ik dat met zekerheid en hoe los ik het vervolgens op?</p><p>Jeroen Gerards</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-10-2006 15:37 #82805
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic kleppen bewegen niet
Heeft alle schijn van een defecte distributie. Een relatief eenvoudige ingreep (vervangen distributietandwiel(en). Zekerheid heb je na demontage van het distributiedeksel ( radiator en krukaspoelie er af, daarna kan je bij het distr.deksel ). Succes .
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-10-2006 15:37 #82804
door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic kleppen bewegen niet
Heeft alle schijn van een defecte distributie. Een relatief eenvoudige ingreep (vervangen distributietandwiel(en). Zekerheid heb je na demontage van het distributiedeksel ( radiator en krukaspoelie er af, daarna kan je bij het distr.deksel ). Succes .
- Lars Rengersen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2006 16:37 #82803
door Lars Rengersen (GAST)
Beantwoord door Lars Rengersen (GAST) in topic kleppen bewegen niet
<p>Inderdaad, want ook kapotte distributietandwielen kan gepaard gaan met ratelen van de motor. (Met name als het grote tandwiel van kunststof is en al delen van tanden mist.)</p><p>Let overigens op bij het monteren van de tandwielen dat je ze niet op de assen slaat, dan kun je aan de achterkant wat stuk drukken. Het is het beste ze er voorzichtig iets met een kunststof hamer op te tikken en dan met de bevestigings bout erop te persen.</p>
20-10-2006 18:03 #82802
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic kleppen bewegen niet
<p>Zoals al is aangegeven zal je nokkenastandwiel kapot zijn. Een zeer bekend kwaaltje van deze fiber tandwielen. </p><p>Om dit in de toekomst te voorkomen kun je een (zwaar) metalen tandwielste monteren, of een aluminium set. (zie
www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor.html
) Kies dus bij het vervangen van de nokkenas of bij een motorrevisie altijd voor een aluminium of stalen set.</p>
tinustuning.nl
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-10-2006 11:03 #82801
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic kleppen bewegen niet
<p>Sorry Ben, ik ben van mening dat een orginele distributie gewoon ook heeeel lang meegaat. mits je ook altijd het krukasdeel ook meevervangt. Het scheelt ook in de prijs én motorgeluid. Volvo heeft immers dit zo bij het motorontwerp zo bedacht.</p><p>Eén keer in de 100.000km distributie vervangen halen moderne auto's nog niet eens.</p><p>Zonder sleutelervaring doe je niet 'even' distributietandwielen. Ik denk wel dat elke beetje garage dat voor je kan oplossen.</p><p>succes.</p>
Amazon Combi '66
23-10-2006 17:04 #82800
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic kleppen bewegen niet
<p><em>"Zonder sleutelervaring doe je niet 'even' distributietandwielen"</em> </p><p>Klopt, wie zegt dat dan? Maar in dit geval zal het toch echt moeten omdat het zwakke fiber tandwiel kapot gelopen is. Zoals vaak gebeurt.</p><p> </p><p><em>"ik ben van mening dat een orginele distributie gewoon ook heeeel lang meegaat. mits je ook altijd het krukasdeel ook meevervangt. Het scheelt ook in de prijs én motorgeluid. " </em></p><p>Klopt. Een orginele fiber set gaat ook erg lang mee. Ze kunnen vaak 300.000 km draaien voordat ze versleten raken. Ook maken ze minder geluid dan de stalen B30 set. En inderdaad, ze zijn ook een paar tientjes goedkoper.</p><p>Het probleem van de fiber set is echter niet slijtage, maar gewoon echt goed kapot lopen. Net zoals de starter van dit topic heeft ondervonden dus. Vaak komt het tandwiel los van de kern, of breken spontaan tanden af. Waarom niet een paar tientjes meer neer leggen en een set kopen waarmee je deze zwakke punten 100% kunt ondervangen? Het B30 tandwiel maakt iets meer lawaai, maar het aluminium nauwelijks tot niets.</p><p> </p><p>Ik verbaas me vaak dat op zulke toch wel redelijk cruciale punten beknibbeld wordt. Er zijn diverse zwakke punten bekend bij onze klassiekertjes, maar de oplossingen ook! Waarom toch voor de oude materialen ed gekozen wordt is mij soms een raadsel. </p>
tinustuning.nl
- Jeroen Gerards (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2006 14:55 #82799
Beantwoord door Jeroen Gerards (GAST) in topic kleppen bewegen niet
<p>Allereerst bedankt voor de reacties.</p><p>Ik ben nu bezig met het vrijmaken van de weg naar de deksel waarachter ik de distributietandwielen hoop vrij te maken. De radiator is reeds verwijderd, net als de vinnen (4 stuks) van de ventilator. Ik weet echter niet hoe ik nu de ventilatorkop (waar de vinnen op zijn gemonteerd kan verwijderen) kan verwijderen. Heeft iemand hier nog tips voor?</p><p>Jeroen Gerards</p><p> </p>
- Jeroen Gerards (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2006 15:41 #82798
Beantwoord door Jeroen Gerards (GAST) in topic kleppen bewegen niet
<p>Sorry, te snel gevraagd. Het is al gelukt. Altans, ik heb de ventilatorkop verwijderd. Maar nu nog het wiel van de krukas. Het lukt me niet om die eraf te krijgen. Ik heb al geprobeerd het wiel te fixeren met een schroevendraaier en waterpomptang en ook al de wagen in z'n 4e versnelling gezet. Maar de bout wil niet zomaar los komen. Ik neem aan dat ik gewoon tegen de klok in moet draaien om hem los te krijgen?</p><p>Tips zijn welkom.</p><p>Jeroen Gerards</p>
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-10-2006 16:58 #82797
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic kleppen bewegen niet
<p>Beste Jeroen,</p><p>De moer draait normaal linksom los Je kan proberen een ringsleutel op de poelie (zo heet dat ronde wiel) te zetten zodanig dat ie vastloopt op bijv de chassisbalk en dan de motor te starten. Als je het goed doet is de moer gegarandeerd los. De distributietandwielen moet je met een trekker eraf halen. Die kun je lenen bij je regio. De putjes in de stalen tandwielen moeten tegenover elkaar staan.</p>