Sludge probleem

  • John den Turck (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
08-02-2007 23:02 #51500 door John den Turck (GAST)
Sludge probleem is gemaakt door John den Turck (GAST)
<p>Beste forum lezers,</p><p>er is al veel geschreven over het onderwerp sludge maar mijn probleem ben ik helaas nog niet tegengekomen.</p><p>Ik rij een Vovlo 145 met een B20A blok op gas en om de 3 a 4 weken zitten alle carter ontluchtingslangen vol met sludge.</p><p>Bedoel dan niet een beetje witte prut maar gewoon de slang verstopt wat de ontluchting niet ten goede komt.</p><p>Meestal komt dit problem voor bij auto's die weinig kilometers maken maar ik rij gemiddeld 30.000 km per jaar en de auto rijd dan ook bijna dagelijks lange stukken (75 km heen en 75 terug).</p><p>Je zou verwachten dat de motor dan warm genoeg wordt en er geeen sludge aanwezig zou zijn.</p><p>De volgende gedachte is een koelvloeistof probleem maar ook dat is niet het geval, ik hoef geen koelvloeistof bij te vullen en als ik de ontluchtingslangen schoonmaak komt er ook gewoon water mee (condens).</p><p>Dit probleem doet zich zowel in de winter als in de zomer voor en ik heb geen idee waardoor het ontstaat.</p><p>Mocht iemand dit iedee wel hebben zou ik graag willen weten en als er iets tegen te doen is zou dit nog mooier zijn.</p><p>Ben benieuwd naar jullie reacties.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2007 17:01 #84064 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Sludge probleem
John, hoe is de staat van je blok? Compressie en olieverbruik? Bij een versleten blok kunnen er verbrandigsgassen (en dus ook vocht) in je olie terecht komen.
Wat voor olie gebruik je? In de goedkope olie zitten minder doops die al het vuil, vocht en andere ongewenste zaken aan zich kunnen binden / zwevend houden. Welke olieverversingsinterval houdt jij aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-02-2007 17:40 #84063 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Sludge probleem
<span style="font-style: italic; color: rgb(51, 102, 255);">Je zou verwachten dat de motor dan warm genoeg wordt en er geeen sludge aanwezig zou zijn.</span><br style="color: rgb(51, 102, 255);" />
Komt de motor wel goed op temperatuur? Check of er een termostaat in zit, controleer welke temperatuur erop staat. Origineel 82 of 87gradenC. Kan ook zijn dat je termostaat open blijft staan en je motor daardoor niet op bedrijfstemperatuur komt. Misschien geeft je temperatuur meter wel aan dat je koelwater op temperatuur is maar die kan ook niet goed aangeven. Zomaar een paar ideeen die in me opkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • John den Turck (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-02-2007 21:40 #84062 door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Sludge probleem
<p>Han, Peter, dank voor het meedenken,</p><p>hoe de conditie van mijn motor is weet ik niet, hij heeft +- 200.000km gelopen en nog steeds zonder probleem.</p><p>Zal binnenkort een de compressie opmeten.</p><p>Ik heb altijd Millers olie gebruikt die volgens mij goed is (speciaal voor oltimers) en de laatste keer maar eens goedkopere comma olie ingegooid met hetzelfde resutaat.</p><p>Het idee van Peter spreekt me meer aan omdat ik het idee heb dat er iets niet goed is aan de temp van de motor.</p><p>De temp meter staat altijd in het groene vlak maar de motor komt langzaam op temperatuur, verder maakt het uit of ik op de snelweg rijd (meter staat dan op 3/4 van het bereik) of in de stad ( staat op 1/3 van het bereik).</p><p>Ook de buitentemp heeft invloed op de meterstand, rij ik in de zomer op de snelweg staat de meter op 3/4 en rij ik in de winter dan komt die niet verder dan 1/3 .</p><p>Heb al diverse termostaten gemonteerd (nieuw en met diverse temp) maar allemaal met hetzelfde resultaat.</p><p>Heb dit probleem al eens gepost maar nooit een antwoord op gekregen dus mochten er nog goede ideen opborrelen ik hou me aanbevolen.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2007 22:37 #84061 door K.W. Stoel
Beantwoord door K.W. Stoel in topic Sludge probleem
<p>Dag John e.a.</p><p>Ik heb ook met dit probleem van doen met mijn 164-er . Ik via het forum van Jaap Blijleven Volvo-Classic Com het probleem aangekaart. Ik dacht dat het alleen condens was omdat in de zomermaanden het witte goedje verdwenen leek. Maar het is nu weer terug. Ik heb ook geen problemen met koelvloeistofverlies. Jaap dacht aan mogelijk een haarscheurtje in het blok met minimaal verlies. Bij een oliebeurt vorige week zat het klepdeksel aan de binnenzijde bedekt met slugde. Maar de motor loopt als een naaimachine. Dus wat doe je dan? Gewoon genieten!!</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-02-2007 15:20 #84060 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Sludge probleem
Hoi John;
er klopt iets niet met je koelwater temperatuur. Ik vermoed toch dat er een niet originele termostaat in zit of dat je deze verkeerd hebt gemonteerd. Een B20 blok moet zeer snel op temperatuur zijn en zowel bij hoge als lage snelheden moet de temp. constant hetzelfde zijn. Alleen bij stationair in warm weer mag de temp. wat oplopen. De thermostaat moet met de veer (met de disc eronder) naar onderen gemonteerd zijn. Deze disc sluit de doorgang af naar de radiateur als het koelwater nog niet op temp.is. Als je motor niet op bedrijfstemperatuur komt dan slijt de boel veel sneller en het water in je olie doet ook weinig goeds voor de inwendige smering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • John den Turck (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
11-02-2007 18:46 #84059 door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Sludge probleem
<p>Hoi Peter,</p><p>ben het helemaal eens met je verhaal, en ik kan je verzekeren dat de termostaat op de juiste manier is gemonteerd.</p><p>Verder heb ik al zo'n stuk of vijf termostaten gemonteerd met diverse warmte graden maar elke keer met hetzelfde resultaat.</p><p>Ik sluit dus onderhand de termostaat uit, maar ik weet niet waar het dan nog aan kan liggen?????</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2007 10:51 #84058 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Sludge probleem
Tsja, dan wordt het lastig...Blijft heel raar, over het algemeen hebben de B20 blokken meer last van oververhitting dan van overkoeling! Zit er geen obstakel onder de thermostaat (kalk aanslag bijv.) waardoor de thermostaat niet goed afsluit? Je zou toch zeggen dat op de een af andere manier een open circulatie van het koelwater naar de radiateur plaats vind. Als noodoplossing met het koude weer kan je een stevig stuk karton voor de radiateur plaatsen zodat deze minder koelt en kijken wat dat voor resultaat geeft. Zo'n twee derde van de radiateur bedekken om mee te beginnen en de temp meter goed in de gaten houden! Succes en hou ons op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • John den Turck (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
26-02-2007 20:28 #84057 door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Sludge probleem
<p>Hoi Peter,</p><p>even een update van mijn sludge probleem, heb de termostaat verwisseld met mijn 164 waarvan ik weet dat ie 100% is.</p><p>Het is een 87 graden exemplaar en nu na het monteren werd de motor een stuk sneller warm, na alle ontluchtingsslangen schoon gemaakt te hebben moet ik zeggen dat ze na een week nog behoorlijk schoon zijn.</p><p>Zit nog een beetje sludge aan de vuldop maar dit mag geen naam hebben, probleem opgelost dus.</p><p>De motortemp varieerde nog wel maar de laagste temp lag ongeveer in het midden van de temp meter.</p><p>Deze variatie zit in het feit dat ik jaren terug een elektrische fan heb gemonteerd en de gewone waaier heb verwijderd.</p><p>Deze week de waaier weer terug gebouwd en nu blijft de temp constant, weer terug bij af.</p><p>Wat betreft de termostaat is het toch raar dat ik diverse nieuwe en oude heb gemonteerd met allemaal hetzelfde slechte resultaat.</p><p>Wat me wel opvalt is dat de nieuwe termostaten geen plaatje onderaan de temostaat heeft, ik weet niet of dat een reden kan zijn van de slechte werking?</p><p>Dank voor al het meedenken, groet John </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2007 23:41 #84056 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Sludge probleem
Dat ronde plaatje dicht de toevoer naar de radiateur af als hij koud is, dat hoort er dus absoluut onder te zitten. Vandaar dat je temp. laag blijft. Je kan de werking van de termostaat overigens controleren door de dop van de radiateur bij koude motor eraf te halen, verwarming op koud en de motor starten. Zie je dan al gelijk circulatie van het koelwater via de open dop dan staat je termostaat open en is dus defect/verkeerd. Normaal ontstaat er pas circulatie als de motor warm wordt en de termostaat open gaat,dat kan je heel goed zien gebeuren. Hoe was je el.fan geschakelt? Via een koelwater voeler? Misschien zat die op een verkeerde plek. De voeler hoort in de onderste slang aansluiting van de radiateur te zitten en niet in de bovenste slang. Zit de voeler bovenin dan schakelt de fan te vroeg in en krijgt de motor geen kans om warm te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.