1 cilinder doet niks

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-03-2007 16:21 #51374 door Hendrik Postma (GAST)
1 cilinder doet niks is gemaakt door Hendrik Postma (GAST)
<p>Sinds vrijdag doet mijn 3e cilinder zo goed als niks meer. De bougies had ik donderdag vervangen. Alles staat goed afgesteld. Bougies en kabels verwisseld. Bougie lijkt ook te vonken als ik de kabel even loshaal en dan er tegen houdt dan hoor je hem duidelijk tikken. Het is zowel op benzine als lpg. Als ik de kabels van 1, 2, of 4 loshaal dan valt de motor meteen uit. Bij het loshalen van 3 gebeurd er bijna niks. Hij lijkt wel iets langzamer te lopen. </p><p>Er was al een tijdje geleden vastgesteld (20.000km) dat in cilinder 3 een kras zat bij het vanvangen van de kop. Ik ben bang dat ie hetnu echt begeven heeft. Wat kan er aan de hand zijn en kan ik nog een stukje rijden naar revisiebedrijf of maak ik dan nog meer stuk? </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2007 17:03 #84727 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic 1 cilinder doet niks
Ik zou voor alle zekerheid nog eens de bougie en de kabel vervangen. Als de cilinder wel een vonk krijgt en er gebeurt niets, dan krijgt hij geen brandstof. Controleer dan eens of de kleppen wel open en dicht gaan.

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-03-2007 17:44 #84726 door Hendrik Postma (GAST)
Beantwoord door Hendrik Postma (GAST) in topic 1 cilinder doet niks
<p>Heb 3 verschillende bougies en kabels geprobeerd. Ze werken wel in de andere maar niet in de derde. Zal de kleppen even controleren.</p>

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-03-2007 17:48 #84725 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic 1 cilinder doet niks
<p>Wat is de compressiewaarde van die cilinder. Schaf even een compressiemeter aan, of rij langs een garage om een compressiemeting te doen. Als cil. nr 3 een veel lagere waarde heeft dan de andere cilinders, kun je nog even proberen om een scheutje olie op de zuiger te laten lopen, en de meting nog een keer uit te voeren. Als de compressiewaarde nu hoger is, zal het probleem in de zuigerveren zitten (aangezien de olie tijdelijk voor een betere afdichting zorgt). Is de waarde hetzelfde, dan moet je het ergens anders zoeken, zoals in een verbrande klep.</p><p>Succes, Tinustechniek</p><p> </p>

tinustuning.nl

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-03-2007 18:04 #84724 door Hendrik Postma (GAST)
Ik heb net de motor even met de hand een aantal rondjes laten draaien. Alle kleppen gaan goed open en dicht. Alleen bij de inlaatklep van de 3e cilinder krijg ik een veel harder sissend geluid dan bij de rest van de kleppen. Net of het langs de klep ophoog komt naar het kleppendeksel. Ik was nog vergeten te vertellen dat er aardig wat rook uit het kleppendeksel komt wanneer de motor loopt. Kan die er iets bij die klep kapot zijn zodat hij geen druk op krijgt in de cilinder en dat een deel van het gas via het kleppendeksel naar buiten komt?

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2007 19:58 #84723 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic 1 cilinder doet niks
<p>Ik sluit mij aan bij Benjamin Flierman.</p><p>Doe een compressietest, en je weet gelijk veel meer.</p><p>Als je in de buurt van Barneveld woont mag je wel even langskomen, ik ben er maandag, dinsdag en donderdagavond. We kunnen dan even een en ander testen.</p><p>Succes.</p><p>Dries Bakkenes 06-24885244</p>

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-03-2007 20:09 #84722 door Hendrik Postma (GAST)
<p>Woon in Leeuwarden dus dat is niet om de hoek. Ik ga morgen wel bij m'n neefje (werkt bij garage) langs voor een compressietest. Kijken wat daar uit komt. </p>

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2007 16:05 #84721 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic 1 cilinder doet niks
Brezan. 24 euri een compressiemeter

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2007 16:31 #84720 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic 1 cilinder doet niks
<p>Klinkt overigens als een verrotte klep.</p><p>Een kras is nog niet meteen shocking,</p><p>Veel roet, veel olie en niet ontsteken.</p><p>Ligt er wel aan of die kras veroorzaakt wordt door eventueel gebroken zuigerveren.</p><p>Is dat het geval dan is een totaalrevisie het eerst aan de beurt.</p><p> </p><p>Ervaringsdeskundig als ik , soms helaas, ben, weet ik dat je het mengsel onder de drie-vier bar niet meer in de fik krijgt.</p><p>Van 5 tot 8 wil het nog aardig lukken, maar kracht levert ie voor geen meter meer. En dat dien je te kunnen voelen.</p><p>Boven de acht geen echt merkbaar probleem.</p><p> </p><p>succes in je overwegingen.</p><p> </p><p>groet,</p><p> </p><p>Jasper</p>

• Hendrik Postma (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-03-2007 08:59 #84719 door Hendrik Postma (GAST)
Vanmorgen even mijn compressie laten meten. Morgen krijg ik mijn eigen meter binnen van tinustechniek maar wou toch sneller weten wat er was en nog een oordeel van een monteur. Compressie was 13-13-6-13 (geen exacte waardes opgeschreven). Ik vroeg of hij nog wou testen met olie op de zuiger maar dat hoefte niet. Hij wist bijna zeker dat het de klep was.

Ik zal even naar de garage bellen waar ze de kop vervangen hebben, zien of er wat te regelen is.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD