Motorblok duiden

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2007 10:19 #85497 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Motorblok duiden
<p>OK Ben. Helemaal duidelijk. Ik begin al zin te krijgen in deze klus.</p><p>Maar eerst nog even die !@#*^ tussenaslagerrubbertjes vervangen ;).</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sieger van der Veen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-06-2007 20:48 #85496 door Sieger van der Veen
Beantwoord door Sieger van der Veen in topic Motorblok duiden
<p> </p><p>Michiel,</p><p>De vermeende 83 mm kophoogte voor een B18D die je zou kunnen lezen in de officiele manual is dus een scanfout (er staat ook: 3,465 inch = 88,01 mm) ! Als jij dus diezelfde 83 mm cylinderkophoogte bij jou werkelijk opmeet is ie dus zwaar afgeschaafd en bijgevolg torenhoge compressieverhouding, waarbij zenuwachtig stationnair lopen niet zo vreemd is ! De kans van detoneren (pingelen) met alle gevolgen van dien (vooral bij hogere toerentallen) is ook levensgroot aanwezig... Geen last van nadieselen trouwens ?</p>

Volvo Qua Patet Orbis

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2007 13:52 #85495 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Hi! Sieger,</p><p>Bedank voor je oplettendheid. Je hebt gelijk; 3,465 inch is inderdaad 88mm. Wat een instinker!</p><p>Ik heb geen last van nadieselen. Ook geen problemen bij hogere toerentallen. De compressie lijkt ook in iedergeval binnen specs te vallen. </p><p>Dit betekent natuurlijk wel dat de ontbrandingskamer veel kleiner is dan 'ie zou moeten zijn. Gevolg kan zijn dat er veel minder mengsel wordt aangezogen bij de inlaatslag? Dit zou, icm de versleten nokkenas een gebrek aan fut kunnen verklaren. </p><p>Ik heb nog een andere kop liggen; ik kan eens kijken of die nog bruikbaar is. Dat zou de oorspronkelijke kop van dit blokje moeten zijn volgens de kerel van wie ik destijds de wagen kocht.</p>

• Sieger van der Veen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-06-2007 22:58 #85494 door Sieger van der Veen
<p>Michiel,</p><p>De aangezogen hoeveelheid mengsel wordt <strong>niet </strong>bepaald door een kleinere compressieruimte maar door</p><p>- het slagvolume van de zuiger (ca. 450 cm3 voor een B18)</p><p>- de inlaatklep: - grootte, - timing (duration en overlap), - lichthoogte, welke beide laatste, zoals door Ben Flierman al aangegeven bij een versleten nokkenas sterk - negatief - vermogenbepalend zijn.</p><p>- andere factoren: carburatie (venturimaat), inlaatluchttemperatuur enz</p><p>Als je (nogmaals) werkelijk 83 mm kophoogte meet (pasvlak klepdekselpakking tot onderzijde cylinderkop - zonder de koppakking), zou de (te) kleine verbrandingskamer theoretisch de motor juist veel meer vermogen moeten geven...zit hier een foute compensatie voor een versleten nokkenas achter ? </p><p> </p>

Volvo Qua Patet Orbis

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2007 18:30 #85493 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Motorblok duiden
<p>Heb je ter compensatie van (sterk) afgevlakte koppen toch dikkere koppakkingen? Gewoon via VOD volgens mij.</p><p>Inderdaad het aangezogen mengselvolume wordt bepaald door de cilinderinhoud. Echter als de kleptijden sterk gaan afwijken is de cilindervulling knudde. Ondanks een juiste compressiemeting.........</p>

Amazon Combi '66

• Sieger van der Veen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-06-2007 00:32 #85492 door Sieger van der Veen
<p>@Marcel: ...ter compensatie...mogelijk, maar er zijn (iig - waren) dikkere, originele B20-koppakkingen (tot 2,5 mm ?) te koop, idd wellicht gewoon in het VOD.</p><p>Tja, cilindervulling "that's what it's all about", vandaar de 4 kleppen per cilinder, hogere turbodrukvulling, intercooler en LPi, in mijn modernste, ook alweer 13 jaar jonge Volvo, maar nu ga ik wel heeeeeel erg off-topic ! </p>

Volvo Qua Patet Orbis

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2007 09:32 #85491 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>OK, dus wanneer ik er straks een fris nokkenasje in heb liggen zou het best kunnen zijn dat de wagen inderdaad gaat dieselen? </p><p>In dat geval zou een dikkere koppakking wat soelaas kunnen bieden. </p><p>Maar om op 88mm te komen heb ik een 5mm koppakking nodig. Voor 86,... heb ik een 3,... mm pakking nodig. Allebei veel dikker dan de maat die Marcel noemt.</p><p>Nog een vraagje daarover: worden die dikkere koppakkingen er niet veel makkelijker uitgeblazen?</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD