B30E uit 1973 schudt op gas

  • Wim Kaatman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2007 18:39 #86792 door Wim Kaatman (GAST)
Beantwoord door Wim Kaatman (GAST) in topic B30E uit 1973 schudt op gas
<p>Ik denk dat het raadzaam is om eerst even de compressie te meten.</p><p>Kan nog wel eens verhelderend zijn!</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-03-2009 13:57 #86791 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic B30E uit 1973 schudt op gas
Kontaktpunten van een B30 moeten op 0.25 mm. Bij grotere afstand wordt de kontakthoek te klein, zodat je bobine te kort stroom krijgt en dus minder vonkt (vooral bij hoog toerental).
De afstand bij een B20 is 0.45 mm.
Door de kleine gap van 0.25 verloopt die relatief snel (door slijtage van het pertinax nokje en inbranden), zodat je vrij snel weer moet afstellen. Een elektronische ontsteking lost dit op.
Ontsteking moet op 10 graden voor BDP staan, als de vacuumvervroeger-/verlaterslangen los zijn. Omdat gas minder snel pingelt kun je bij gas een paar graden extra doen (13 bijvoorbeeld), dan loopt de motor mooier. De vacuumverlaterslang kun je los laten, en het gaatje op het spruitstuk dicht maken. Het toerental stationair wordt dan niet verlaagd, en dat is eigenlijk niet nodig op gas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD