De 245

  • Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2025 22:11 #1477185 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic De 245
Weer lekker bezig Simon!

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-05-2025 22:34 - 17-05-2025 22:36 #1477186 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 245
Nog even een aanvulling.

Bij het wisselen van het motorblok moest ik ook de kabelboom van de motor omzetten. Dan kom je soms zaken dtegen die zeker aandacht vragen.

 

Van wat voor materiaal de isolatie van de kabels uit de jaren 80 gemaakt zijn weet ik niet, maar als de boel zo afbrokkelt, geeft dat zeker problemen. Kortsluiting ligt op de loer.

Ik heb de kabelboom hersteld met nieuwe kabels. Ik had enkele stukken van minimaal 15cm nodig voordat ik weer "normale"draad te pakken had. 

Hou dus je eigen kabelbomen in de gaten!!.
Laatst bewerkt 17-05-2025 22:36 door Simon Nijenhuis. Reden: Typfout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
17-05-2025 22:37 #1477187 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic De 245
Inderdaad goed bezig, mooi om mee te lezen.

Het exacte materiaal van de isolatie van de draden weet iik ook niet, maar het is op een gegeven moment een biologisch afbreekbaar platsic geworden. En dat het  afbreekbaar is blijkt dan ook vaak in de praktijk. Wel duurzaam, maar toch niet duurzaam dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2025 12:14 #1477197 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De 245
In de jaren 80 gebruikte men inderdaad bio-afbreekbaar isolatie materiaal, het verkruimelt als je eraan komt!.
Ik heb in mijn 780 nu een door Elbert Bos gemaakte kabelboom zitten en binnenkort gaat de 240 de zelfde weg.
Die kabelbomen zijn plug-en-play (al heeft een vriend hem voor me gemonteerd).
De 940 uit 1997 lijdt er gelukkig niet onder.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD