Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project

Lees meer
22-11-2020 13:43 #191050 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Wow! Daar ben je even zoet mee! Kijk inderdaad even op het blog van Lars, hij heeft de auto mooi en goed gekregen!
Succes, na al het werk heb je een fijne combi moet je maar denken, maar ga het niet als werk zien, dan loop je vast, het is hobby!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2020 18:21 #191742 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
@Jan van Bochove die komen zeker van pas! Ik woon in de buurt van Nijmegen.

@Lars Rengersen goede tips, dank je wel. Ik ken je Blog en haal er veel nuttige tips uit, ook het ombouwen naar een Elektrische Combi vind ik een super mooi idee!

Inmiddels al een tijdje niks meer van me laten horen, maar niet helemaal stil gezeten, al gaat het nog niet zo snel als dat ik zelf graag zou willen.

Op zich vind ik het werken aan de carrosserie en het bewerken van metaal een hele leuke bezigheid, Ik heb eerder al een keer aan een Opel Kadett gelast dus weet een beetje wat me te verwachten staat. Dit is misschien een voordeel, maar ook een nadeel omdat ik ongeveer weet wat me te wachten staat. Om de moed er een beetje in te houden probeer ik het verwijderen van tectiel, plaatwerk pas maken, en wat mechanische klusjes wat af te wisselen.

Goed, genoeg gekletst.... picture-time:


Via MP een 2e hands bankschroef gekocht die in ieder geval een stuk steviger en groter is dan de mijne.
Hiermee ging het verwijderen van de rubbers uit de reactiearmen een stuk makkelijker.




Toen zat ik met deze roestbende.


Close up, dit is al na een poging met een staalborstel in de boormachine.


Met de lamellenschrijf de meeste roest weggehaald
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2020 18:25 #191743 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Om toen maar een poging te doen de boel te stralen.

Ik heb wat grover straalgrit gekocht en het gaat, maar ik ben nog niet helemaal tevreden met hoe soepel het gaat. De korrels komen me nog steeds te veel in "vlagen" of "golven" het pistool verstopt gelukkig niet.



Best tevreden met het resultaat



En dan meteen ook maar een laklaag er overheen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2020 18:37 #191744 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Het stuk wat ik eerder uitgeslepen had rechts achter heb ik voorbereid op het donorstuk wat ik eerder gekocht had.


Passen en meten en meten en meten en passen en meten.
Met een winkelhaak, centimeter en referentielijntjes eindeloos zitten pielen om het stuk passend te krijgen.

Ik zie dat ik geen foto heb waarin het stuk gehecht zit in de carrosserie.


Stuk balk gelast


aansluiting aan de bodem.

Toen ook maar besloten om het "lekbakje" "sierstukje bij de bumper" of hoe heet dat ding, weg te halen, zodat ik er beter bij kon
Moest toch er af omdat het plaatwerk daar slecht was.


Waarbij ik op een overlappen ingefrot stuk plaatwerk stuitte, wat niet erg vast zat.
De wielrand aan de bumperzijde is door iemand anders ooit gerepareerd (ik heb alleen het stuk aan de voorkant gedaan)


Wielrand rechts aan de bumperzijde.

Dus ik trek en wrik hier een beetje aan om het stuk los te krijgen.
En het komt los..........


Dit is nooit vastgelast geweest.

Staat bijgeschreven op het to-do Lijstje
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
29-12-2020 21:10 #191746 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Ls,
Ik zou deze Amazone in een zuur bad laten ontroesten
is niet goedkoop maar al de roest is opgelost, en dat
scheelt heel heel veel werk en tijd

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2021 20:23 - 19-02-2021 20:24 #192606 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Weer tijd voor een update:

Voor mijn gevoel sta ik meer met de camera in de hand dan met wat anders, al valt het aantal foto's me toch nog tegen.

Inmiddels heb ik de achteras schoon gemaakt.


Met een Komborstel op de slijptol. dit gaat goed.
Daarnaast heb ik de remmen verwijderd (geen foto's van)
De stelnok was rechts helemaal op z'n einde en de trommel liep nog steeds niet aan. De remvoering had nog voldoende vlees. Ik vermoed dus dat de trommel op is. en zo lijkt het bij nameten ook te zijn. Een goede 2e hands set gescoord.

Verder ik de passagiersvloer ontdaan van bitumen. er zijn weer de nodige plaatjes ingelast meestal vakkundig over de roest heen.

Zie onderstaand voorbeeld waarbij er welgeteld 8 kleine lasjes het plaatje op z'n plek houden.


En ik heb het dashboard verwijderd.



Hier blijken een paar minder fraaie verassingen, De raamrand is een keer vervangen en hieronder roest het vrolijk verder.

Hier nog met het dashboard in de auto.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2021 20:33 #192607 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Dan maar met het dashboard aan de slag als het toch naast de auto ligt.

De tellerbak zat vastgekit aan het dekje


Er zat een chromen afdekdop op het dashboard, niet perse mooi of functioneel en er zaten talloze gaten in de onderrand, en ik was zelf niet tevreden over het stuk wat voor de radio geslacht was.

Vooraf:


Gaatje rond geboord


Malletje maken


Plaatje geknipt


Hechtlasjes


Aflassen, hier stond het apparaat toch nog iets te hoog.


Vlak geslepen.


Natuurlijk mag er nog een dun laagje plamuur over heen, maar ik ben tevreden.

De gaatjes onderin zijn ook allemaal dicht gelast
En het radioframe iets kleiner gemaakt zodat een standaard DIN-radio past.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2021 20:43 #192608 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
De bedoeling is om de combi in een spit te hangen. Het draaispit zelf is er nog niet, en ik twijfel om er een zelf in elkaar te lassen of er eentje te kopen. zo enorm veel in de kosten scheelt het niet geloof ik.

Maar de voorbereidingen kunnen in ieder geval al van start gaan.
De motorruimte was nogal een drukke dradenboel.......



Blok er uit.



Overzichtje nadien.


Ik heb de kabelboom er uit gehaald, verdamper gedemonteerd, net zoals de rembekrachtiger en de koppeling. (foto volgt)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2021 20:49 #192609 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
En dan tijd voor de volgende verrassing:

Ik heb het spatbord verwijderd omdat het binnenspatbord aardig krokant was.



Natuurlijk ook hier het kokertje wat door geroest is.


Zelf had ik enige twijfel over de extra opstaande rand aan de voorkant, volgens mij hoort dit niet zo!

Wat tectiel verwijderd:


Het is niet goed te zien op de foto. Maar de binnenrand van het spatbord is dubbel......
Je kijkt hier eigenlijk van onderaf de de koker in waar de spatbordrand aan vast zit


Vanaf de motor kant gezien.


Ook hier kan ik weer even vooruit.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.