Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project

Lees meer
01-11-2020 13:24 - 01-11-2020 13:29 #190723 door M. te Dorsthorst
Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project is gemaakt door M. te Dorsthorst
Inmiddels alweer 2 jaar terug heb ik een Volvo Amazon Combi gekocht, omdat ik het een super mooi en praktisch model vindt en ik niet vies ben van het sleutelen aan oldtimers.
Leuke bak met "wat werk" dat was bekend. maar het leek in de basis een redelijk goede auto en met een overdrive!




De APK naderde en de wielkastrand rechts achter was geroest en die heb ik vervangen.
(helaas geen foto's van)

Voor de APK moest er aan de chassisbalk gelast worden. Hier heb ik destijds (beunhaas-stijl) een plaat op gezet, omdat in het achterhoofd al een restauratie zat, maar de Amazon nog niet aan de beurt was en ik geen goede stalling had. Meteen kwam ik ook tot de ontdekking dat er meer aan de onderkant gerommeld was en er serieus werk te verzetten zou zijn in de toekomst.
Tevens is toen de over de grond slepende en daardoor kapotte Simons-uitlaat ook vervangen voor een prima tweedehandse.

Bij het wegrijden klapperde de aandrijving van de auto, dit was te wijten aan een vergaan cardanas-rubber welke vervangen is. De kruiskoppelingen leken nog goed. Tijdelijk was het probleem opgelost maar helaas kwam het weer terug.
En de Amazon markeert inmiddels her en der zijn territorium op de grond, dit is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Alles bij elkaar opgeteld + een grotere garage tot mijn beschikking, heb ik besloten de Amazon te gaan restaureren. Hier zal ik proberen alles bij te houden, omdat ik zelf van iedereen hier veel geleerd heb, en ik hoop tips en aanwijzingen te krijgen van jullie.
Geleerd van eerdere projecten om meer foto's te maken! Nu nog met een stok oud cameraatje, maar een betere is onderweg.

Vooraf:


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2020 13:30 #190725 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2020 13:42 #190726 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Deel 3

Inmiddels heb ik de achteras er onder uit gehaald.
Alle rubbers zijn vergaan en zitten loei vast, die zijn er niet even met 2 grote doppen en een stuk draadeind uit te krijgen helaas. Voor nu maar even laten rusten en op zoek naar een werkplaatspers.



De bouten door het rubberen blok in de draagarm zaten ongelofelijk vast-gevreten in het aluminium en waren met geen mogelijkheid los te krijgen.
Kloppen met een hamer, slagmoersleutel, warmstoken van de bout, alles zonder resultaat.


Door een tip hier op het forum het als volgt aangepakt:
Gaten geboord in het aluminium tot op de bouten. Ingespoten met WD40 en daarna warm gestookt om er daarna met de hamer op het aluminium te slaan terwijl de slagmoersleutel op de bout stond te reutelen.



Verder nog even in het differentieel gekeken: bij 1x ronddraaien van het wiel draait de cardanflens 2x en een kwart rond. Dit is volgens mij anders dan wat ik op het forum vond dus ik was benieuwd wat er aan de binnenkant van de as zat.

Met deze nummers kon ik alleen niet zoveel herleiden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2020 13:47 #190728 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Deel 4

Vervolgens verder met de achterkant van de auto,
Zijruiten verwijderd, ivm een beetje roest.....






Ik twijfel hier een beetje wat goed is om te doen, er toch een nieuw stuk in zetten?

Links achter is overigens nog veel slechter



Achter de achterbumper alles ook lekker bruin en gatenkaas.


Kortom: nog genoeg te doen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2020 20:15 #190962 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Inmiddels heb ik me vaak achter de oren gekrabt en me afgevraagd waar ik aan begonnen ben.
Ik houd marktplaats in de gaten voor onderdelen die ik nodig ga hebben en zo kwam een advertentie voorbij van allerlei plaatwerkdelen van een combi. Deze heb ik opgehaald en de stukken gaan absoluut van goed van pas komen.

Ik ben begonnen aan de hoek rechts achter.


De achterste plaat is geheel weggeroest.


Hier lijkt het nog redelijk maar het plaatwerk is te dik, en lijkt dus een dubbele laag te zijn.


Dit is de balk boven de uitlaat, ook die is niet meer wat het geweest is.


Dan maar de boel er uit geslepen.


Het vervangende deel dat beduidend beter is.
Het moet nog pas gemaakt worden. verder ben ik nog niet gekomen.

Aan de auto zijn stukjes plaat overal aangebouwd,
het zit er niet ingelast maar lijkt met kneedbaar staal en een soort polyesterhars op elkaar geplakt.
Ik ben blij dat ik nog geen aanhanger aan de trekhaak heb gehangen, die was ongetwijfeld gewoon blijven staan.
De geplakte plaatje

De soort van hars die gebruikt is.

En de hompen kneedbaar-staal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2020 01:30 #190968 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Het lijkt altijd op een beetje roest maar Owee als je de slijptol er in zet het blijft dof klinken of dat er geen einde aan de roest komt.
Dat is mijn ervaring met roest aan een auto van 50 jaar oud.
Dus zover mogelijk weghalen totdat je goed kunt lassen op het punt waar je aan moet hechten.

succes

Komt goed houd de moed er in.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2020 18:02 #190987 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Dank je Johan voor het hart onder de riem!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2020 00:43 #190993 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Geen dank, ik heb het traject al een paar maal gelopen.
Alles kaal maken help krijg je een goed overzicht vooral de bodum en goed behandelen staan genoeg tips hier op het forum.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2020 21:56 #191000 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Succes!!
Bekende auto en bekende plekken.
Die van mij was er vergelijkbaar aan toe.
Wellicht is mijn blogpost over mijn restauratiecursus die ik volgde met de auto nog leuke inspiratie
www.oudevolvo.nl/blog/2016/07/22/voortga...-combi-en-inzichten/
Een tip die ik daar kreeg en ik er graag uit licht: maak eerst het nieuwe deel en haal dan het oude weg.
Zonder referentievorm is het echt moeilijk. Donorstukken helpen hier natuurlijk enorm bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-11-2020 22:52 - 19-11-2020 22:53 #191001 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo Amazon Combi: het meer-jaren-gatenkaas-project
Goed bezig!
Roest en laswerk......de rillingen lopen over mijn rug als ik er weer aan denk ;-)

Heb nog wel wat dwarsdoorsneden voor je , kan soms handig zijn als je door de klonten plamuur het verband even mist..........

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2369...-carrosserie?start=0

Zelf ook een jaar of wat bezig geweest met mijn combi, vind het niet erg dat het inmiddels al weer een jaar of 2 klaar is.

www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...amazon-combi-project

Welke hoek van het land woon jij?

Hartelijke groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.