Groene Amazon 1967 restauratieproject

Lees meer
04-01-2020 23:54 #186480 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Ik heb na de reparatie aan de bodum Owatrol CIP gebruikt, daarover twee lagen zink grome primer en daarover twee lagen Coating van 3M.
Smeer coating er nooit zo dik op dat je niet meer ziet wat er onder zit.
Voor de binnenzijde kokerbalken heb cavity wax van 3M gebruikt.
Er is hier op de Filippijnen niets anders te verkrijgen, de Owatrol heb ik uit Duitsland laten komen.

Maar in Nederland heb je meer keuze qua beschermingsmiddellen en er is op dit forum veel over geschreven.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09-01-2020 20:32 - 09-01-2020 20:43 #186553 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Denk inderdaad dat het beste is om al het tectyl aan de onderzijde van de auto te verwijderen. Kwam er al wel achter dat er nieuw plaatwerk moet komen terplekke van het reservewiel. Om het werk te vergemakkelijken ben ik momenteel bezig om een draaispit te maken, dan kun je er makkelijk bij.

Om toch de klussen af te ronden waar ik mee bezig ben, verder gegaan met de achteras. De draagarmen waren allemaal roestig, vooral waar de verstevigingsplaatjes aan de bussen zijn gelast. Gekozen om deze ook te vernieuwen. dit heb ik gedaan door nieuwe bussen te draaien en nieuw snijwerk te regelen. Na een laagje poedercoating zagen deze weer als nieuw eruit!

Dan de achteras: Voorkeur was om deze niet uit elkaar te halen, toch maar gedaan op advies van de poedercoater. Ik weet niet of lagers het fijn vinden om in een bakoven te zitten en daarbij de olie die in de achteras zit. Dus differentieel eruit, pigionwiel eruit en de boel naar de poedercoater gestuurd. Dan begint het assembleren, lagers waren nog goed, dus gekozen om deze weer te gebruiken. Pigionwiel erin met de shims die erbij zaten, nog gekeken of hier nog wat bijgesteld moest worden maar dat was niet het geval. Daarna het differentieel geplaatst met de oorspronkelijke shims. Na klokken bleek de tandwiel speling op ±0.12mm te zitten, volgens boekje. Daarna het tandwiel beeld gecontroleerd met "pruisisch blauw" loopvlak zit in het midden, prima volgens mij.

De volgende klus wordt om de auto in de draaispit te krijgen. Dan is het voorlopig gedaan met het klussen, vrouwlief heeft nog andere dingen op haar verlanglijstje staan die ook de aandacht vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2020 21:53 - 09-01-2020 21:55 #186554 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Goed werk … zag ik het goed dat je zelf reactiestangen voor de ophanging hebt gemaakt ?? en de achteras ?? respect daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
Wel kan ik je advies geven over hoe de wagen in het spit te krijgen, met behulp van een 2-kolomsbrug, rij de tandemasser met de Amazon body onder de brug, plaats de armen eronder en lift omhoog.
Zet het spit eronder en vervolgens kun je de maat nemen voor de bevestigingspunten, ik bevestig deze aan de bumperpunten voor en achter, zorg er wel voor dat de body hoog genoeg is zodat je hem in het spit kan draaien .



Hier komt mijn Amazon uit het spit na spuiten



Een verstevigingskruis onder en aan beide kanten, geeft stabiliteit en kun je gemakkelijk aan de wagen werken
Als je meer foto's wil geef me dan je email via een pb
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-01-2020 20:48 #186583 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Hallo Ed,

Bedankt voor je info, zat inderdaad ook te denken om de draaispit aan de bumper ophangpunten te bevestigen. Eerst maar de draaispit klaar en deze ervoor zetten, dan komt de bevestiging vanzelf wel. In elk geval bedankt voor je verder info betreft de draaispit, een kruis tussen de draaispitten maakt van het geheel een stabiel geheel. Trouwens mooie auto heb je op de draaispit staan, deze staat ook op mijn verlanglijstje... een P1800.. Daar moet ik nog wel ff voor sparen.
De draaispit heb ik inmiddels in 3d opgetekend en vandaag begonnen met het laswerk hiervan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2020 21:14 #186602 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Hier nog twee foto's voor hij in het spit gaat




Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
20-11-2021 18:56 #196683 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Goedendag, 

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mij voor het laatst had gemeld. Waar waren we gebleven, project amazon.. Laatste wat ik eind 2019 heb gedaan is de voortrein en de achteras geheel klaar gemaakt. In 2020 vader geworden van een geweldige zoon ! en daar gaat ook de nodigde tijd in zitten. Daarnaast nog een schuur voor de vrouw verbouwd tot paardenstal. Daarbij was een trekker ook wel handig maar waar het één en ander aan moest gebeuren. De vooras van de trekker had zijn beste tijd gehad en deze geheel met behulp van mijn vader gereviseerd. In die tijd stond de amazon in een hoekje te kijken op betere tijden. Van het zomer waren de meeste klussen geklaard dus de amazon naar voren getrokken. Getwijfeld om toch de assen eronder te maken en er mee te rijden. Het moet toch goed, dan maar gelijk doorpakken en de body aanpakken. Eerst alles trippen. veel foto's maken, want tja, moet ook weer netjes in elkaar. Gelijk een lijstje gemaakt wat er besteld moet worden.
De steunbalken achter de voorschermen waren behoorlijk krokant, dus de reparatiedelen besteld en dan de slijptol erin. Nu blijkt alles netjes gelijnd en op de rest van de body aan tesluiten nogal een rotklus te zijn. Ik ben nu al 2 zaterdagen bezig om dit netjes te krijgen, maar krijg het nog niet naar het zin. 

Heeft iemand tips om alles gelijnd te krijgen? Eerst wat ik heb gedaan is de deur erin te hangen. deze moet nog afgelast worden, daar zit nu een reparatiedeel in. De deur zo goed als het kan gelijnd zodat de ruimte tussen de deur en de body overal ongeveer gelijk is. Daarna de steunbalk aan het voorscherm gemonteerd en deze gemonteerd aan de body. Als ik het voorscherm uitlijn met de gaatjes van de sierstrippen en de deur, dan lijnt deze niet meer met de motorkap. De motorkap ligt dan ± 4mm hoger dan het voorscherm. De motorkap geprobeerd naar beneden te stellen, maar dat lukt mij niet. Andersom, als ik het voorscherm lijn met de motorkap, dan komen de gaatjes van de siertrippen van het voorscherm en de deur niet overeen. zit dan wel 5 a 6mm verschil in. De deur zou dan omhoog moeten maar aan de bovenzijde van de deur t.o.v. de body zit nu maar 3mm.

Vraag is: moeten alle lijnen t.o.v. elkaar perfect zijn? of mag er her en der wel hoogte verschillen inzitten? als dit de charme van een oude auto is ok, maar als ik beetje op internet ga rondstruinen dan zie ik alleen maar perfecte gelijnde amazons..

Mooiste is een voorbeeld amazon te hebben, kan ik afkijken hoe dit moet :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2021 00:48 #196691 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Als je de clips van de sierstrips bekijkt dan zul je zien dat als je deze b.v. een kwartslag draait de sierstrip omhoog of omlaag gaat.
Binnen deze marge kun je dus met je spatbord c.q. deur spelen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
21-11-2021 19:24 #196708 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Dank je Johan,

Zal een kijken of ik daar mee weg kom. Denk het eigenlijk niet, gezien het contour van de deur ook het contour van de body moet volgen. als ik deze weer wat hoger of lager ga zetten dan komt dat weer niet uit.. Toch maar eens kijken of de motorkap wat lager kan zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2021 01:04 #196717 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
OP de scharnieren zit meestel speling op de scharnierpunten die gespannen zijn door de veren daardoor gaat de kap hoger staan.
Je kunt dit wegnemen door de scharnieren uit elkaar te halen de punten op te boren tot dacht ik 7.2mm en de bouten en moeren gebruiken die je normaal gebruikt voor de cardanas vast te zetten dit past precies en je kunt de boutjes en moeren tot het einde toe er op draaien.
Wel even diameter boutjs opmeten want ik dacht dat het 7,2 mmm was maar weet het niet zeker meer.
Met het uit elkaar nemen door de veren een touw halen zodat deze niet wegspringen. (stukje veiligheid)

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.