Groene Amazon 1967 restauratieproject

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
25-12-2019 12:27 #186342 door Berend Jan Ulderink
Groene Amazon 1967 restauratieproject is gemaakt door Berend Jan Ulderink
Hallo Allemaal,

Van het zomer al even voorgesteld betreft "groene amazon meld zich"

Nu ben ik bezig om de amazon weer op de weg te krijgen. Zoals gezegd deze heeft 30 jaar stil gestaan, dus genoeg uitdagingen.
Waar te beginnen.. tja voordeel van buitenaf wonen en al een grote schuur te hebben, dus eerst een hefbrug aangeschaft. Dat maakt het sleutelen al een stuk makkelijker.
Dan de gereedschapskar uitgebreid met engelse sleutels en het werk kan beginnen.

Omdat de remmen vast zaten ben ik daar mee begonnen. gelijk een bestellijst gemaakt en de vele onderdelen besteld en op de beurs opgehaald. Graag wil ik het goed doen, dus de achteras er onder uit en de voortrein er onderuit. Eerst wel even een compressietest gedaan en alle cilinders zaten tussen de 10 en 11 bar, prima volgens mij.
De motor en voortrein los van het chassis gesleuteld, hefbrug omhoog en vrij was deze!
De voortrein geheel uit elkaar gehaald, en gecontroleerd op roest en gaten etc. Gelijk enkele aanpassingen meegenomen zoals het lassen van een plaatje boven de scharnierpunten van de onderste triangels. gelukkig viel het met de roest erg mee en kan het geheel naar de straler en de poedercoater. Gelukkig hadden ze nog tijd voor de kerst en heb ik een mooie bezigheid in de kerstvakantie. De voortrein is bijna klaar en dan kan ik beginnen aan het monteren van de achteras.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2019 00:41 #186347 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Ziet er goed uit Berend, heb je alles dubbel?
Moet het koetswerk ook nog opgeknapt worden? Of is dat ng in goede staat?


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2019 09:27 #186348 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Mooi werk, succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2019 10:07 #186349 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Berend, goed werk !
Heb je verlaagde veren gemonteerd ? lijkt wel of de bovenste triangel vrijwel op het eindstootrubber staat.
Normaal gesproken heb je het gewicht van de wagen nodig of veerspanners nodig om de fusee te kunnen monteren... hoe heb je dat gedaan ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-12-2019 13:03 #186353 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Hallo Johan,

ik heb van het zomer een donor auto gekocht, waarbij de triangels beter waren als die van mij eigen auto ( putroest). achteraf bleken beide voortreinen nog prima te zijn, en deze gelijk maar naar de poedercoater gebracht.
Het koetswerk moet ook nog, er zit een deuk in het frontje en beide deuren zijn slecht. voor de rest valt het nog mee. Zit nu nog in dubio of ik de onderkant tectyl vrij moet maken voordat ik de assen weer terug plaats..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2019 13:06 #186354 door Koen Sollie
Beantwoord door Koen Sollie in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Hallo Berend,

Ziet er inderdaad goed uit!
Ik ga dit voorjaar ook aan mijn Amazon (1965) project beginnen. Heeft ook zo'n 30 jaar stil gestaan en ik volg je op de voet, kan ik niet dommer van worden.
Wel jaloers op je mooie grote schuur met hefbrug. Ik ben nu in mijn schuurtje een smeerput aan het maken want een hefbrug past er niet in.

Succes en bedankt voor de info.

Groet, Koen

Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Berend Jan Ulderink
  • Berend Jan Ulderink's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
26-12-2019 13:08 #186355 door Berend Jan Ulderink
Beantwoord door Berend Jan Ulderink in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Hallo Ed,
scherp opgemerkt, nee dit zijn nog de orginele veren, wil graag deze auto orgineel houden. Probleem is inderdaad dat je het gewicht van de auto nodig bent om de veren te spannen. veerspanner kwam ik niet mee weg. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de voortrein aan de tafel vastgezet met lijmtangen, daarna de onderste triangel met een garagekrik omhoog gezet. Om een gegeven moment wil dit niet meer en kwam de tafel omhoog. Daarna een draadeind met wat hulpstukken gemaakt en de onderste triangel omhoog geschroefd en deze aan het fusee vastgemaakt. dit werkte trouwens prima. Een probleem waar ik ook tegenaan liep, was de aanslagrubbers monteren van de bovenste triangel. Hier heb ik ook een hulpstuk voor gemaakt om deze onder de pers te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2019 16:18 #186357 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Ja, dat is de truc, centrale schroefdraad met plaatjes en bouten, voortrein ziet er netjes uit.
Zou inderdaad de tectyl weghalen rond bevestiging voortrein en achterzijde hoekjes dorpels, ook voorzijde bij dwarsbalkjes onder je voeten.
Heel belangrijk is om de originele afwaterpunten open te hebben in de balken en dorpels, worden nog als eens dicht gekalkt of verstopt met tectyl.
ook een extra afwaterpunt midden in de portieren boren (8 mm) kan geen kwaad.
Afhankelijk van de voorgeschiedenis, als er al veel gelast is of roestvorming,tectyl verwijderen. Wordt na 30 jaar hard en scheurt waardoor vocht eronder.
Is een K.. klus maar loont op de lange duur.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2019 23:42 #186361 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
Beste Berend, ik zou ook de coating verwijderen na dertig jaar je weet niet wat er onder zit.
Ik heb het zelf ook gedaan nu je komt wat tegen.
zie


succes


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
04-01-2020 14:22 #186476 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Groene Amazon 1967 restauratieproject
dat is schrikken zo'n filmpje. Wat zouden jullie gebruiken als bescherming voor de onderzijde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.