Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen

Lees meer
13-01-2019 21:34 #181340 door 16020-dummy
Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen is gemaakt door 16020-dummy
Ik ga zo zoetjes aan toch maar eens een webdagboek starten. Ik lees al een tijdje mee om wat kennis op te doen en restauraties van andere klassiekers te bekijken, maar komend voorjaar wil ik dan toch echt gaan beginnen met m'n eigen Combi.

Eerst even een plaatje bij het praatje.


Status quo: De wagen start en loopt. Hij heeft echter lang stilgestaan dus er komt een heel triest, rauw geluid uit de motor. Nieuwe vloeistoffen, rubbers en het reinigen danwel vernieuwen van de carburateurs etc. zal hem al goed doen. Hij heeft rondom wat oppervlakkige roestplekken, op sommige plekjes is de roestduivel wat actiever geweest. Ik heb tot nog toe twee plekjes gevonden die echt gelast moeten worden en de onderste achterklep is ook slecht (gebarsten plamuur van een eerdere reparatie). Daar zou ik het liefst een vervangend beter exemplaar in hangen.

De vorige eigenaar heeft er al heel veel tijd en liefde in gestoken, maar was het op een gegeven moment zat en heeft een Ama sedan gekocht. Voor mij een voordeel dat hij een boel zaken al heeft aangepakt, zoals een compleet nieuw interieur (2010), nieuwe achterveren, nieuwe brandstof- en remleidingen, nieuwe hoofdremcylinder, etcetera.

Plan de campagne; over een paar maandjes de wagen naar huis halen (hij staat nu in de winterstalling). Een goede vriend de wagen eens grondig laten inspecteren, hij kent de wagens van binnen en buiten en kan goed een balans opmaken van wat er allemaal aangepakt dient te worden. Dan ga ik hem APK-waardig oplappen en rijdend maken, zodat ik hem kan laten keuren bij de RDW. De wagen staat op dit moment op een geschoond kenteken.

Omdat ik nu ontzettend op mijn handen moet gaan zitten om niet nu al te beginnen, heb ik al wel een aantal onderdeeltjes verkregen. Zo heb ik mistkappen en steenrasters gekregen en heb ik recent in Zeeland een zonnekap (blauw) opgehaald. Erg blij mee! Ook heb ik chromen delen zoals de grill, bumpers en omlijstingen van de verlichting gedemonteerd en in de wintermaanden lekker op zitten poetsen.

Zodra ik actief met de wagen aan de slag ga, wil ik hier mijn vorderingen bijhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2019 16:21 #181354 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Renee Renee,

Is het niet beter dat U het kenteken nu al actief maakt? Houdt een slapend kenteken in dat U niet in het bezit bent van
kenteken deel1 en deel2 met overschrijvingsbewijs? Of heeft U wel een Kenteken deel 1 maar de auto staat nog niet op Uw naam?
Het beste is contact opnemen met de RDW voor een afspraak bij een keuringsstation. De auto hoeft niet aan de APK eisen te
voldoen want ze kijken alleen naar het chassisnummer op welke brandstof hij loopt en het gewicht.Misschien wordt de wielbasis
opgemeten. Later kunt U de APK in Uw woonplaats laten doen.
Sucses.

Vriendelijke Groeten Albert de Leest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2019 17:24 #181359 door 16020-dummy
Beantwoord door 16020-dummy in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Dag Albert,

Ik heb alle papieren in mijn bezit. Het nadeel van het kenteken weer uit het slapend register krijgen, is dat de wagen wel gekeurd moet worden. Dat wil zeggen dat ik hem in de huidige staat niet aan kan bieden. Liever knap ik hem dan op mijn gemak op en breng ik hem daarna naar de RDW.
Ik heb vlak na aanschaf uitgebreid gebeld met de RDW, om advies in te winnen over een geschoond kenteken en de dame(s) aan de telefoon vertelden mij alle drie dat de wagen op meerdere punten goedgekeurd moest worden. Zij noemde als voorbeeld of de remmen naar behoren werken. Dus ik maak daar uit op dat de wagen wel motorisch in orde moet zijn en niet uit elkaar moet vallen van de roest. Wanneer heb je die informatie verworven? Misschien is er in de tussentijd iets veranderd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2019 18:03 #181360 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Leuke kleur en een origineel kenteken...ziet er op de foto nog prima uit...ben benieuwd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2019 20:50 #181364 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Dag Renee Renee,

De enigste informatie die ik gelezen heb is dat het onmogelijk wordt een nieuw kenteken aan te vragen voor een voertuig waarbij
men geen kentekenpapieren kan overleggen. Dit geldt voor import ,maar voor binnenlandse voertuigen is het mij niet duidelijk.
Voor U is het geen probleem met alle papieren bij de Amazon en uitvoerig contact met RDW.Blijft over de keuring zoals ik die beschrijf.
Het is 9 jaar geleden dat ik voor het laatst bij een RDW keuringsstation ben geweest. Er werd toen niet gekeurd de voertuiggegevens
werden gecontroleerd met de documenten die bij het voertuig hoorden.Hoe ze nou te werk gaan weet ik niet.Na 5 werkdagen was het
kenteken binnen en dan gelden de voertuigverplichtingen, APK , verzekeren, wegenbelasting, of schorsen. Sucses met het rijklaar
maken en geen zorgen om de motor want bij een beetje onderhoud doet hij het altijd.

Vriendelijke Groeten Albert de Leest.. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2019 10:19 - 16-01-2019 10:19 #181383 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Leuk project om te volgen Renee! Ik zag de auto destijds voorbij komen bij Dries en leek me echt een auto met potentie.
Jouw beeld m.b.t. de RDW komt overeen met het beeld wat ik heb.
Een auto met een slapend kenteken wakker maken kan alleen met een complete, APK waardige, auto.
Ik heb ooit nagevraagd of dit met een kaal casco kon, bleek helaas niet mogelijk.
Voor auto's uit de US (en ik neem aan dus buiten EU) geldt hetzelfde, moet APK waardig zijn.
Invoer van auto's van binnen de EU is volgens mij makkelijker, dan moet hij op eigen wielen rollend en sturend en compleet zijn, maar naar de technische staat wordt niet gekeken.

RDW schreef : Ten behoeve van de kentekenafgifte moet het wel om een compleet voertuig gaan. Een kale carrosserie met slechts een aandrijflijn is niet voldoende, en kan niet op de juiste wijze worden beoordeeld.
De RDW kijkt bij een ingevoerd voertuig uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van het voertuig, het voertuig moet wel rollend naar binnen kunnen.

Maar dat terzijde en ter info.
Prima plan dus om nog even te wachten, scheelt weer schorsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2019 21:35 - 16-01-2019 21:36 #181390 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Ik zou altijd even controleren of de papieren ook bij de auto horen. Voordat je hele restauraties gaat doen.
Dus klopt het serienr? En dan niet het nr op dat plaatje op de pedalen-bak, maar het ingeslagen nummer (meestal op het schutbord).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2019 16:00 #181396 door 16020-dummy
Beantwoord door 16020-dummy in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Goede tip, Zon. Het nummer wat in de motorruimte te vinden is, klopt exact met dat op de papieren die ik heb.

Dankjewel Lars, dat is precies hoe ik de wagen ook zag. Er zitten wel wat plekken aan, maar het lijkt mij wel behapbaar. Uiteraard altijd even afwachten wat je nog tegenkomt, maar ik heb er vertrouwen in.

Gelukkig heeft mijn auto fysiek nog een kenteken, dus gaat het er bij de RDW alleen om dat dit kenteken weer actief wordt gemaakt. Daarvoor moet de wagen goedgekeurd worden op een aantal APK-achtige punten en daar wacht inderdaad het liefst zo lang mogelijk mee, zodat ik nog geen kosten hoef te maken wat dat betreft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2019 16:57 #181398 door Frank Hoekstra
Beantwoord door Frank Hoekstra in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Hoi Renee

Leuk dat je ook met een combi bezig bent, mooie kleur!

Wat je zou kunnen doen met betrekking tot de APK waardigheid is een voorkeuring laten doen. Dan weet je welke punten je in ieder geval moet aanpakken en zit je niet aan een tijd gebonden waarin je moet repareren zoals bij een afkeuring.
Ik heb het recent ook zo gedaan en het voordeel is dat dat de auto, als je voor de officiële APK gaat in een keer goedgekeurd wordt (als alles goed gerepareerd wordt natuurlijk :)

Combi '67
240 '85
V70 '09

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2019 19:14 - 19-01-2019 19:14 #181427 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Amazon Combi 1965 weer de weg op krijgen
Mooie wagen Renee, hele aparte kleur en staat mooi op de wielen.
Verstandig om deze wagen op de weg te houden en dan alle punten aan te pakken. Heel veel restauraties stranden omdat het te lang duurd voordat je weer de weg op kan, het interesse verdwijnt. Met jouw aanpak gaat dit niet gebeuren.
Heel veel succes, ik blijf je volgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.