- Berichten: 9
Rijdende opknapper. Amazon 1965 B20
- 15995-dummy
- Offline
- Nieuw lid
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Nico. 32 jaar, woonachtig in Slagharen en al vele auto's (oldtimers) gehad. Verschillende VW T3 campertjes, Fiat 500-600-127, Mini Cooper, Chevrolet, Cadillac en ook nog een Volvo 244GLE. Maar de Volvo Amazon stond al die tijd nog steeds op mijn "lijstje" Een robuuste auto, met mooie lijnen en degelijke techniek
Afgelopen week heb ik dan ook mijn eerste Amazon gekocht! Misschien hebben sommige van jullie deze wel op MP zien staan.
Het is de bedoeling om deze al rijdend op te knappen (niet letterlijk)
Het is een Amazon met B20 motor uit 1965. De vorige eigenaar heeft er al aardig wat aan gemodificeerd, hier een kleine opsomming:
-Dubbele SU-Carbuarateur
-123 ontsteking
- Progressieve Intrax veren met rode Koni schokdempers
- PU bussen van IPD achter
- LPG installatie.
Het is een vrij harde auto, is al aardig wat aan gelast en voor zover ik kan zien is het geen geplamuurde boot.
Er "moet" echter nog wel veel gebeuren. Het interieur is uitgeleefd en de motor loopt volgens mij op 3 cilinders (bij lage toeren)
De to do list is als volgt:
- M46 versnellingsbak monteren (4 -bak met overdrive uit de 244) mbv een aangepast koppelingshuis en aandrijfas aanpassen
- Motor nakijken, misschien andere cilinderkop er op.
- Bitumen isolatie matten op de bodem plakken tegen het geluid.
- Vloerbedekking en deurpanelen vervangen/monteren
- Kachelkraan vervangen/repareren (is nu afgelsoten)
- Nieuwe voorstoelen monteren (244)
- Wieldoppen monteren
- Radio CD speler monteren
- Andere gordels monteren, voor en achter
- Raamrubbers V+A vervangen, zijn uitgedroogd en lekt water naar binnen toe.
- En er komen vast nog wel wat meer dingetjes bij..
Via dit forum wil ik de voortgang van mijn project laten zien.
Groeten Nico
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris Buursema
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Zo te lezen heb je een goede basis. en zie dat je aardig wat ervaring heb met sleutelen.
Ik zie graag je vooruitgang met je projecten
Groet van Joris
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Serge van Ruyssevelt
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 265
om te restaureren worden projecten die nooit afgemaakt worden.
De interesse verdwijnt of het duurt te lang en begint teveel geld te kosten enz
Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi
1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 15995-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Ik heb op MP een B20 cilinderkop gevonden voor een Penta. Zou dit passen? Begreep dat er wat andere aansluitingen op de kop zitten voor de koeling.
Lijkt opzich wel een prima kop voor een goede prijs.
Zou er ook een gereviseerde kop op kunnen zetten, maar dan ben ik direct weer 550,-euro lichter.
Ook bleek dat de dimlicht (voet) schakelaar kapot was, het licht deed het niet meer. Hele avond mee bezig geweest, solderen, schoonmaken etc. Blijkt deze maar 20,-euro te kosten.. Komt dus een nieuwe op
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3366
Zo niet dan naar een of ander revesie bedrijf gaan en de kleppen en zittingen op laten slijpen ben je voor een paar centen klaar.
Laat je gelijk wat nieuwe seals monteren is het zeker goed.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 15995-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Vanmorgen de kop eraf gehaald. Kleppen bijna verzonken in de kop, liggen erg diep. Daar zouden dan nieuwe zittingen en kleppen in moeten verwacht ik.
Heb dus maar een occasion cilinderkop besteld van een B20 Penta. Zag er op de foto's goed uit en volgens zeggen ook nog groter kleppen.
De 3e en 4e cilinder zien er niet al te fris uit, andere kleur dan 1e en 2e.
Kleppen liggen behoorlijk diep in de kop.
Heb ook nog een setjes stoelen en een achterbank gekocht van een 240 (zijn al eens voorbij gekomen op dit forum)
Denk dat de achterbank niet past, voorstoelen zouden wel pas te maken zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3366
Meeste penta's lopen op benziene.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 15995-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
De kop kon er niet één op één op. Er moesten extra koelkanaal gaten worden geboord en een aantal aansluitingen voor koelslangen. Die zaten wel op de B20 kop maar niet op de Penta kop.
De koelkanalen naar de waterpomp missen, die heb ik erin geboord.
Aan de achterkant vd Penta kop zat geen aansluiting voor een koelwaterslang. Hier een 3/8" NPT draad in getapt.
De stoelen van de 240 gemonteerd en ook (tijdelijk) een vloerbedekking gelegd. Als de M46 bak met overdrive erin komt dan moet de tunnel toch pas gemaakt worden. Dan komt er echte vloerbedekking in.
Zojuist een proefrit gemaakt en de Amazon loopt weer prima op 4 cilinders!
Volgende stap is de nieuwe versnellingsbak monteren. Maar dat zal ivm werk nog wel even duren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Ga je meer dan 150pk uit de b20 persen?
Zelf heb ik een 5 bak uit een 240 scheef eronder; deze bak werd standaard ook in de 360 geleverd maar dan nog schever nl. 90° op zijn kant.
Voordeel is dat je het originele koppelingshuis van de 240 inc. de hydraulische hulpcilinder kunt gebruiken.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.