Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
- Edwin
-
- Elite-lid
-
Vandaag het pakje binnengekregen, uitgepakt en het klokje voldoet keurig aan de beschrijving. Nu maar hopen dat de teller ook daadwerkelijk werkt..
Draadjes provisorisch aangesloten tussen bobine en de 123 ontsteking (met dank aan de blog van Lars) en voorzichtig de auto starten en yep, de naald beweegt keurig en zelfs de verlichting brandt.
Binnenkort maar even wat moed bij elkaar sprokkelen om een gat in het dashboard te boren en klokje netjes in/op te bouwen en de draadjes netjes aansluiten en wegwerken.
Zijn er trouwens maten bekend waar de teller op het dashboard hoort te staan? Of is schaal 1 op het gevoel.
Wie het weet mag het zeggen…..

Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
-
- Gebruiker is geblokkeerd
-
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
- Cor Mulder
- Expert lid
-
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop; ziet er goed uit.
Wat betreft je vraag over de plek op het dashboarddekje:
Op de eerste foto zie je een deel van een 123GT-dekje; de witte stip is de plek waar de toerenteller vanaf de fabriek werd geplaatst. Vanaf het chromen sierstripje onderaan het dekje ongeveer 12 cm.
Op de tweede foto zie je twee uitvoeringen van de toerenteller: de toerenteller rechts met de getallen 10 t/m 70 was destijds voor de Amazon met de B18-motor; de linker met de getallen 1 t/m 7 voor de Amazon met de B20-motor. Jij hebt dus de laatste versie; die zijn wat lastiger te vinden.
Deze toerentellers worden meestal (123)GT-toerentellers genoemd, omdat ze standaard op de 123GT zaten.
Maar de toerenteller was gewoon als extra accessoire te koop voor elke Amazon (ook voor de vroege 140-serie), zoals ook de verstralers en het slaapbeslag die standaard op de 123GT zaten (zie derde foto van de bladzijde uit een Amazon-instructieboekje).
Vriendelijke groet,
Cor Mulder
lidnr. 262
- Edwin
-
- Elite-lid
-
@Cor bedankt voor de foto's, vooral diegene met die stip. Zo moet ik er wel kunnen komen denk ik. Zodra ik de toerenteller heb geïnstalleerd, zal ik een fotootje posten met het resultaat

Groet Edwin
- Cor Mulder
- Expert lid
-
Tip: met beleid een gaatje in het dekje boren, omdat oudere dekjes nogal broos zijn en er gemakkelijk een scheurtje kan ontstaan; vooraf een stukje afplaktape op de juiste plek plakken.
- Niek de Boer
- Platinum-lid
-
- Edwin
-
- Elite-lid
-
Groet Edwin
- E Veenhuizen (GAST)
-
- Junior Lid
-
- Rudi Dortangs
-
- Platinum-lid
-
mbt het gat: ik heb een dashboard met mooi dekje dat geen scheuren heeft maar wel een toerentellergat, en ik wil een dergelijke toerenteller er niet op hebben. Maar het dekje vangen is meer werk dan het gat boren.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Edwin
-
- Elite-lid
-
Groet Edwin