Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen

Lees meer
23-11-2016 20:42 #165106 door Edwin
Mijn Amazon is redelijk compleet uitgerust maar een van die dingen die nog ontbreekt is een toerenteller. Het liefst origineel, maar met de biedingen die ik op het schaarse aanbod voorbij zag komen, zakte mij de moed langzaam in de schoenen. Dan toch maar de keus naar een wat minder originele oplossing. totdat op Ebay ik eentje voorbij zag komen. Wel wat vlekken en een klein scheurtje in de behuizing, maar wel een Smiths/Volvo met een schaalaanduiding tot 7000 rpm. Deze heb ik voor een redelijk bedrag kunnen bemachtigen.

Vandaag het pakje binnengekregen, uitgepakt en het klokje voldoet keurig aan de beschrijving. Nu maar hopen dat de teller ook daadwerkelijk werkt..

Draadjes provisorisch aangesloten tussen bobine en de 123 ontsteking (met dank aan de blog van Lars) en voorzichtig de auto starten en yep, de naald beweegt keurig en zelfs de verlichting brandt.

Binnenkort maar even wat moed bij elkaar sprokkelen om een gat in het dashboard te boren en klokje netjes in/op te bouwen en de draadjes netjes aansluiten en wegwerken.

Zijn er trouwens maten bekend waar de teller op het dashboard hoort te staan? Of is schaal 1 op het gevoel.

Wie het weet mag het zeggen….. ;)




Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-11-2016 20:55 #165107 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Ziet er heel keurig uit, mooie vondst! Geen idee waar exact ie hoort te staan, ik weet niet of daar een 'vormvereiste' voor bestaat. Eens kijken bij de eigenaars van een originele 123 GT met af-fabriek toerenteller?

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 08:59 #165111 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Edwin,

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop; ziet er goed uit.
Wat betreft je vraag over de plek op het dashboarddekje:
Op de eerste foto zie je een deel van een 123GT-dekje; de witte stip is de plek waar de toerenteller vanaf de fabriek werd geplaatst. Vanaf het chromen sierstripje onderaan het dekje ongeveer 12 cm.
Op de tweede foto zie je twee uitvoeringen van de toerenteller: de toerenteller rechts met de getallen 10 t/m 70 was destijds voor de Amazon met de B18-motor; de linker met de getallen 1 t/m 7 voor de Amazon met de B20-motor. Jij hebt dus de laatste versie; die zijn wat lastiger te vinden.
Deze toerentellers worden meestal (123)GT-toerentellers genoemd, omdat ze standaard op de 123GT zaten.
Maar de toerenteller was gewoon als extra accessoire te koop voor elke Amazon (ook voor de vroege 140-serie), zoals ook de verstralers en het slaapbeslag die standaard op de 123GT zaten (zie derde foto van de bladzijde uit een Amazon-instructieboekje).

Vriendelijke groet,

Cor Mulder
lidnr. 262
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 11:11 #165112 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Dank jullie wel, ben er ook erg blij mee.

@Cor bedankt voor de foto's, vooral diegene met die stip. Zo moet ik er wel kunnen komen denk ik. Zodra ik de toerenteller heb geïnstalleerd, zal ik een fotootje posten met het resultaat :)

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 11:52 #165113 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Geen dank.

Tip: met beleid een gaatje in het dekje boren, omdat oudere dekjes nogal broos zijn en er gemakkelijk een scheurtje kan ontstaan; vooraf een stukje afplaktape op de juiste plek plakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 16:32 #165119 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Die scheuren komen meestal van zelf als je de toerenteller vast zet op het dashboarddek. Bij het goed vastzetten van het voetje ontstaat meestal een lelijke deuk in het dekje .Dat is zonde.Zet je het ding -om die deuk te voorkomen -echter niet goed vast ,dan zal hij meestal tijdens het rijden staan knikkebollen op het dashboard. Ik zou voor een toerenteller niet mijn dashboard bederven.Dus ga zeer voorzichtig te werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 17:20 #165120 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Dat gaatje boren is wel een dingetje, je hebt maar een kans om het goed te doen. Ik ben ook blij met alle tips, en kreeg er ook nog eentje van de oude eigenaar. (waar ik afgelopen zaterdag nog even was) Om het steuntje te ontlasten door deze van onderen op te vullen met bv carrosserie ringen of een busje zodat de toerenteller gedeeltelijk op het steuntje en gedeeltelijk op het staal onder het dekje steunt. Ik ga er nog eens rustig over nadenken hoe ik ga oplossen.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 17:31 #165121 door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Ik heb mijn toerenteller via een buisje vast gemaakt de bedrading loopt ook via het buisje zie je dus niets van voordeel geen gaten in je dashboard.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 18:04 #165126 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Het platdrukken van het dekje wordt origineel verhinderd door een plastic afstandshuls om de schroefdraad, die zie ik niet op de foto van je toerenteller (ook niet de plastic vleugelmoer om de toerenteller vast te zetten). Het gat in het dekje heeft dan de diameter van de huls en het gat in het dashboardmetaal de diameter van de schroefdraad.

mbt het gat: ik heb een dashboard met mooi dekje dat geen scheuren heeft maar wel een toerentellergat, en ik wil een dergelijke toerenteller er niet op hebben. Maar het dekje vangen is meer werk dan het gat boren.

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2016 18:14 #165127 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic Toerenteller voor mijn Amazon kunnen bemachtigen
Er zit idd geen afstandsbusje bij, wel een vleugelmoer, een nylon ring en een rubber blokje.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.