- Berichten: 274
Zweeds Duitse Duett P210 65 Vervolg
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
De Italiaanse diva snort na haar open hart operatie en een halve nieuwe kabelboom weer als vanouds dus kan ik mij nu weer met Volvo's bezighouden.
Voor de Duett een afspraak gemaakt met de spuiter om het blauw (hij wordt nachtblauw met een grijswitte band rond de ramen) nog te spuiten. Uiteraard heeft een goede maar betaalbare spuiter het druk in de hobbyuren (overdag ook trouwens) maar ik heb een deal kunnen maken dat ik de kabelboom van zijn 74er Dodge Coronet repareer en hij daarvoor in ruil de Duett binnenkort spuit (uiteraard moet ik het materiaal en de energie van de cabine wel betalen). Toch een win-win situatie.
Tot het zo ver is ben ik al de aanbouw en sierdelen aan het monteren om straks na het spuiten niet voor verrassingen te komen te staan (= gaten moeten boren of veranderen in een net gespoten body).
Daarnaast wordt het remsysteem ook opgebouwd. Het wordt een systeem met voor schijven en een voor en achter gescheiden systeem volgens systeem Rob Baeten.
Wel ben ik aan het kijken om exenterbouten na te laten maken voor de onderste schokbrekerbevesting omdat het systeem met onder 45gr. weer vastgelaste standaardbouten mij niet bevalt. Wordt vervolgd.
(foto van een Duitse Volvo liefhebber)
De 123 GT moet nog even wachten op zijn beurt (dat was ie toch al gewend, de vorige eigenaar heeft er in 1995 voor het laatst mee gereden). Maar tussendoor verzamel ik wel wat onderdelen voor de GT.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
Een aandachtspunt wat ik niet graag binnen wilde aanpakken was een restlaag plamuur op de binnenspatborden en een stukje vloer dus buiten aan de slag.
Ook moet ik verzinnen waarmee ik de binnenkant van het plaatwerk ga conserveren(nu oranje, een ex Tele Duett duidelijk). Ik denk u aan 3m bodemlack maar sta open voor andere (betere?) suggesties.
Een veel grotere uitdaging is dat de vloer een beetje golft over de versterkingen en ik wil er toch graag ooit van die mooie plankjes inleggen.. Het hoeft niet als nieuw te worden want het is natuurlijk een bedrijfswagen ooit geweest maar hoe krijg ik dit redelijk fatsoenlijk?
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
De Duett gaat het eerste weekend in het nieuwe jaar naar de spuiter om het blauw van de blauw witte combinatie te spuiten (het wit is al een tijdje geleden gespoten). Daarna kan eindelijk het opbouwen van de buitenkant beginnen.
Allereerst moest er nog een paar plekjes in de vloer gelast worden wat met het mooie weer (=koud maar droog) prima buiten te doen was.
Ook heb ik nu dankzij een vriend die een plaatwerkerij heeft RVS spatlapbevestigingen
Het opbouwen van het gescheiden remsysteem gaat ook langzaam maar gestaagd verder. De tandem hoofdremcilinder zit nu onder de auto op de speciale bevestigingsbeugel (die op de foto nog niet afgelast is maar alleen gehecht is, wilde eerst proberen of de hoek klopte etc.) en ook het bedieningsstiftje is aangepast. Rob Baeten heeft mij super geholpen met advies hiervoor.
Als volgende wil ik dan de pedalenset inbouwen samen met de koppelingbediening.
Dit heeft nogal wat hoofdbrekens opgeleverd omdat ik achteraf gezien de koppelingsas van een 544 had in plaats van voor een Duett en die is echt ongeveer 3 cm. korter. Kortom het paste echt niet .
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
Uiteraard zijn er nog een paar last minute zaken die nog gedaan moeten worden voordat de auto naar de spuiter gaat.
Zo heb ik gisteravond de binnenkant van de voorspatborden en de buitenkant van de A stijl nogmaals geverfd.
Ook waren door het laswerk aan de onderkant van de A stijl de onderste twee bevestigingspunten van het voorspatbord aan de A stijl verloren gegaan. Origineel waren dit gaten met (Engelse) schroefdraad erin. Een optie zou zijn om nieuwe gaten te boren en aan de achterzijde er een moer op draaien. Echter, deze achterkant zit in de A stijl en is niet makkelijk bereikbaar. Ik heb dan ook voor een andere optie gekozen en popnagels met M8 draad erin gebruikt zodat ik er makkelijk een bout in kan draaien en niet aan de achterkant hoef te proberen er een moer op te krijgen.
Ook heb ik de voorste raamgeleiders in de deuren gezet omdat ik deze de vorige keer vergeten was en deze nog wit gespoten moeten worden.
Uiteraard zijn er nog een aantal andere klussen en klusjes die eigenlijk gedaan moeten worden of mogen worden voor het spuitwerk maar ik heb er toch voor gekozen om nu te laten spuiten (het kwam nu goed uit bij de spuiter). Dit omdat het altijd een afweging is tussen eeuwig voorbereiden (ik ken projecten die al 3 jaar "bijna klaar" zijn voor het spuitwerk en waar ieder weekend wel aan gewerkt wordt) en gewoon een volgende stap te maken en eventueel dan na het spuitwerk wat bij te werken. Ik vindt het restaureren leuk maar wil wel voortgang maken.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
The difference between men and boys is the price of their toys
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
The difference between men and boys is the price of their toys
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Koen Sollie
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 96
Het wordt een hele mooie!
Succes én plezier met de verdere opbouw.
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
De bodem aan de binnenkant lijkt roestvrij ... als dat zo is zou ik met 2 lagen Epoxy 2K grondlak beginnen, hierop kan gewoon de hoogglans epoxy overheen.
Ben benieuw hoe vlak je de bodem krijgt met die trekker
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thom Fransen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 274
Het was een raar jaar afgelopen jaar. Met wisseling van werkgever (Covid raakte mijn vorige werkgever erg hard) en een hoop andere dingen waar ik jullie niet mee lastig ga vallen. In praktijk betekende dat dat ik eigenlijk alleen in het voorjaar en daarna weer in de winter aan de Duett gewerkt heb.
Verhaal in foto's.
.
Kortom rustig verder sleutelen.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.