Volvo Amazon 121 - 1965

Lees meer
06-12-2015 21:58 #156357 door C. Los (GAST)
Volvo Amazon 121 - 1965 is gemaakt door C. Los (GAST)
Mijn eerste auto omdat ik het model prachtig vind, omdat ik heel graag alle zaken omtrekt het restaureren van een klassieker wil leren en graag de handen vuil wil maken voor goed onderhoud.

Ik wil mijn ontwikkelingen graag met jullie delen omdat ik waarschijnlijk hier en daar wat minder conventionele dingen zal gaan doen waarbij ik hoop dat de purist er niet al teveel van gaat walgen.

Doel: Amazon tip top in orde maken, origineel laten ogen en voelen, maar toch met wat moderniteiten erin.

Tijdens aanschaf is het toch lastig te bepalen wat je exact koopt. Je kan een hoop controleren maar niet alles zie je. Deze auto bleek na 50 jaar 6 eigenaren te hebben gehad, dat is volgens mij aan de redelijk hoge kant.. Daar is dus ook geknutseld.

De auto:



Deel 1 - Revisie carburateur
Auto wilde niet starten of rijden op benzine, carburateur zag er vies uit en had speling op de assen. Goede reden om hem geheel uit elkaar te halen!


Nog op de auto is hij echt heel vies..


Uit de auto gehaald lijkt het nog veel erger.

Uit elkaar halen dus!




Bij inspectie bleek er een membraan lek en zat er 0.7mm speling op de as van de vlinderklep. Pooh! Wat zal dat ding een valse lucht aantrekken :o . Voor onderdelen heb ik voor 35 euro eenzelfde carburateur gevonden. Koopje!

Daar gaan we dus..

Eerst een ultrasoon bad in thinner -> Vervolgens Electro-polishing in Calciumbicarbonaat -> Weer in ultrasoonbad met ethanol
Geeft bovenstaande resultaat. Eerste onderdeel is schoon!!

Om de carb mooi te houden heb ik besloten alle aluminiumdelen in te spuiten met 2k lak:

Voor het lakken..


Klaar!


Alle armpjes, boutjes, moertjes en wat er nog meer op kan zitten gaan in geel gepassiveerd zink. Tegenwoordig kom je vrijwel alleen blank tegen en dat is maar saai. Verzinken kan ik zelf!

http://s26.postimg.org/enohwq7lh/IMG_20151206_144002.jpg?noCache=1449435322
Toch wel benieuwd wat de buren dachten toen ze mij rond zagen lopen :lol:


Het resultaat! Perfect en kan weer jaren mee!


Nu ben ik dus bezig met het samenbouwen.. Op de draaibank moet ik nog een paar nieuw busjes draaien die geklonken zitten in het gashendel. De originele waren hopeloos versleten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2015 22:08 #156358 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Volvo Amazon 121 - 1965
Deel 2 - Radio
Nu hoop ik niet dat ik mensen tegen de schenen schop maar de radio gaat uit elkaar en wordt volledig gemoderniseerd.

Wat komt er in?
- Automatische bluetooth pairing als je de auto in stapt(handig voor handsfree, GPS en muziek)
- Digitale FM radio die automatisch overschakelt zodra er geen muziek is
- 2x USB aansluiting voor opladen apparaten en later afspelen van media
- Aux ingang

Ik wil zoals gezegd de auto origineel laten ogen en voelen dus de originele radio wordt geheel omgebouwd zodat hij te bedienen is als een oude radio maar wel met een modern hartje. Daarnaast worden de speakers onzichtbaar in de deuren weggewerkt. In het leer komt een laser geprikt gatenpatroon(zoals bij een macbook pro) die vrijwel onzichtbaar is.

De radio in kwestie:



De ingewanden.. Alles gaat er uit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2015 16:40 #156383 door ronald stallmann
Beantwoord door ronald stallmann in topic Volvo Amazon 121 - 1965
Mooi resultaat ,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2015 19:16 #156385 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo Amazon 121 - 1965
De carburateur vind ik super :D

maar ehh.. , de radio , waarom als basis een jaren 80" radio.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2015 19:46 #156387 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Volvo Amazon 121 - 1965
Hey Los, ik moet zeggen dat ik mezelf vaak als ultra purist beschouw. Heb flink wat commentaar gehad omdat ik mijn remsysteem weer naar trommels rondom terug bouwde, van een B18B naar een B16B ging en elektrisch van 12 weer naar 6 Volt ging. Maar als ik dit zie wordt ik er warm van. Wat je doet is een persoonlijke voorkeur. Hoe je het doet is natuurlijk afhankelijk van de middelen en handigheid van de persoon die het doet, maar in mijn bescheiden mening moet het vooral het beste zijn wat je kunt. En in wat ik in deze twee posts zie is dat precies wat je doet :)

Dus ga zo door zegt een purist, en deel vooral wat je doet en en hoe je het doet met ons. :D

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2015 20:05 #156388 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Volvo Amazon 121 - 1965

"Rene Brandt" schreef:
De carburateur vind ik super :D

maar ehh.. , de radio , waarom als basis een jaren 80" radio.

Thanks :) . Hij is nog niet af hoor! Ik ben nu op de draaibank wat onderdelen aan het draaien die niet meer te krijgen zijn. De bediening van de hendels van de carb lopen tot nu toe echt super strak... Ik ben super benieuwd hoe ik dat ga merken dadelijk!

Dit is de radio die er in zat. Ik begin met deze omdat je na de eerste versie altijd wijzigingen wilt doorvoeren.. Als deze versie goed gaat en de rest van de auto is "af"(nooit! :lol: ) dan ga ik weer een stap verder en dus een échte originele radio ombouwen. Die moderne oldtimer radio's met een "oude" look maar wel een digitaal scherm zijn geen porem en komt er bij mij niet in.

"Gerben Polder" schreef:
Hey Los, ik moet zeggen dat ik mezelf vaak als ultra purist beschouw. Heb flink wat commentaar gehad omdat ik mijn remsysteem weer naar trommels rondom terug bouwde, van een B18B naar een B16B ging en elektrisch van 12 weer naar 6 Volt ging. Maar als ik dit zie wordt ik er warm van. Wat je doet is een persoonlijke voorkeur. Hoe je het doet is natuurlijk afhankelijk van de middelen en handigheid van de persoon die het doet, maar in mijn bescheiden mening moet het vooral het beste zijn wat je kunt. En in wat ik in deze twee posts zie is dat precies wat je doet :)

Dus ga zo door zegt een purist, en deel vooral wat je doet en en hoe je het doet met ons. :D

Bedankt! :D . Als (waarschijnlijk) gemiddeld een wat jongere eigenaar van deze auto zal ik er een andere kijk op hebben. Een carburateur als deze schoon en mooi krijgen zit echt ontzettend veel werk in en eigenlijk zie je hem nooit :lol: . Wel erg leerzaam!

Dat ik dit deel is vooral ook voor mensen die zelf niet zo handig of onzeker zijn over het aanpakken van dergelijke klusjes. Foto's scheelt heel erg en zo ben ik dus ook nergens een verslag tegen gekomen hoe je zelf een carburateur reviseert.

Ondertussen borrelen mijn deursloten in het zuur en krijgen deze een nieuwe chroomlaag 8-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2015 20:41 #156511 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Volvo Amazon 121 - 1965
Eindelijk alle onderdelen klaar van de carburateur dus heb hem vandaag in elkaar kunnen zetten:




Best redelijk gelukt toch? :D
De zelf gedraaide en geklinkte scharnierpunten werkenmooi soepel.

Toch wel een groot verschil met wat hij eerst was:



Het volgende projectje ben ik ook alweer mee bezig:

Deze onderdelen zitten om de cilinders van de sloten heen en druk je in als je de deur open maakt... Ze slijten na verloop van tijd en dan breken ze stuk! De eerst heb ik het chroom van verwijderd en verkoperd. Nu kan ik de weggesleten stukken en putjes herstellen. Daarna gaat er weer chroom overheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2015 22:50 #156516 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Volvo Amazon 121 - 1965
Hallo,
ziet er mooi uit. Graag uitleg over het galvaniseren /verzinken / verchromen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2015 10:48 #156523 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Volvo Amazon 121 - 1965

"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo,
ziet er mooi uit. Graag uitleg over het galvaniseren /verzinken / verchromen.
groeten, Rudi


Het aanbrengen van plating gebeurt of elektrolitisch of chemisch. Dit hangt af van het basismateriaal waar je een plating laag over aanbrengt. Bij de eerste doe je simpel gezegd je onderdelen in een cocktail van chemicaliën en zet je er stroom op waardoor het materiaal dat je op je onderdeel wilt hebben zich eraan gaat hechten. Bij de tweede doe je het in een verwarmd bad waar de plating(bijvoorbeeld zink) in opgelost is en dit hecht zich dan aan je onderdelen.

Als je er de ruimte voor hebt is het goed te doen. Doordat je de baden moet opwarmen komen er schadelijke dampen vrij die je moet afzuigen en je moet natuurlijk aan jezelf denken(masker+bril+schort+handschoenen). Zelf verzinken is hierbij de meest gevaarlijke omdat er in de passivatie/chromatie waterstoffluoride zit.

Voor af en toe een paar onderdeeltjes zou ik het niet snel doen. Zit namelijk ook een redelijke leercurve aan om het écht goed te doen.

Ik doe het zelf omdat veel onderdelen tegenwoordig uit kostenbesparing alleen maar clear/blauw gepassiveerd worden, zoals bouten en moeren. Bijgevoegde onderdeel is een moer van een achteras van een motor die ik geel gepassiveerd heb na zandstralen. Zo worden ze niet meer gemaakt maar het origineel had ze wel!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2015 13:36 #156534 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Volvo Amazon 121 - 1965
Kan het niet gewoon in een emmer met zuur en een acculader? Heb ik wel eens gelezen maar ik weet niet of de kwaliteit wel wat is.
Groet, Alfred.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.