Zweeds Duitse Duett P210 1965

Lees meer
14-10-2015 09:45 #154849 door Tom Fransen
Zweeds Duitse Duett P210 1965 is gemaakt door Tom Fransen
Als vader van twee dochters (tweeling 4 jaar) en met een ook auto minded vrouw (ook al zegt ze zelf dat dat wel meevalt) bestond er toch de behoefte aan een wat ruimere stijlvolle klassieker die in het niet pekel seizoen ook goed te gebruiken is voor dagelijkse taken maar ook voor bijvoorbeeld een weekend natuurcamping op de Wadden of in Zeeland. Kortom, bij onze kleine verzameling moest een Duett komen.

Na enkele jaren (soms wat actiever en soms even niet) op zoek geweest te zijn naar een P210 Duett waarbij ik veel auto's gezien heb die mij niet aanstonden. Vooral vaak te duur met nieuw chroom en verf maar in de basis toch al weer aan het knisperen.. Uiteindelijk maar besloten mijn zoekgebied uit te breiden (wij wonen niet voor niets 15 km. van de Duitse grens en 25Km. van de Belgische grens in Limburg).
Drie weken geleden een 65er Duett ontdekt in Noord Duitsland die er van buiten nogal wild uitzag op de foto's maar die compleet leek en waar de eigenaar mij van aan de telefoon verzekerde dat hij in de basis (chassis, bodem, schutbord etc.) keihard en eerlijk was en de techniek inclusief remmen etc. weliswaar wat liefde nodig had maar goed werkte. Als bonus heeft de auto een overdrive (werkt!), trekhaak en imperiaal. Drie jaar geleden was de Duett rijdend uit Zweden gehaald.

Uiteindelijk afgelopen maandag de trailer achter de V70 gehangen en samen met een goede vriend (die ook nog eens virtuoos is met een lasapparaat) 260 Km. naar het Noordoosten gereden. Uiteindelijk bij een heer terechtgekomen die ongeveer 70 (zeventig!)klassiekers bleek te bezitten en de Duett eigenlijk gekocht had als reclameobject voor zijn brillenwinkel maar aangaf dat hij de komende 100 jaar waarschijnlijk met andere restauratie projecten bezig zou zijn i.p.v. met de Duett.
De telefonische beschrijving van de staat van de auto bleek exact te kloppen (nog NOOIT meegemaakt) en de prijs was realistisch. Kortom opladen!



Aan het werk! ;-)

Gisteren de Duett nog eens goed bekeken en wat groter rondje gereden (voordeel van op het platte land wonen) en de conclusie is dat hij prima rijdt en dat alle functies eigenlijk werken. Kortom de carrosserie heeft de aandacht.
Chassis is keihard en de bodem heeft een paar kleine gaatjes maar verder zeker niet slecht.
Neus is op wat kleine plekjes na prima (spatborden zijn van kunststof ;-) )
A stijl en schutbord heeft wel wat blaasjes maar zover nu te zien niet dramatisch
Deur links buitenplaat onderaan slecht en een klein beetje aan de bak.
Deur rechts duidelijk minder ook raamstijl etc.
Dorpels en plaat erachter en spatbord randen achter rot maar tot max 10cm. hoogte.
Hoeken achter (achterlichten matig, ga ervan uit dat dat nieuw wordt
Reservewiel bak matig (verrassend niet echt slecht), klep slecht en het balkje erboven waar de nummerbord verlichting inzit slecht
Achterdeuren verrassend goed (1 deur klein gaatje in de bak en de andere ter hoogte van de deurkruk wat dik aan de rand.
Dakrand op de felsrand her en der wat lichte roest (geen gaten).
Verder blijft de magneet overal met gemak hangen (met name ook de beruchte zijpanelen etc. zijn niet hoger dan het onderste randje geplamuurd)
Een hele lijst maar deze auto is wel what you see is what you get. Niks verstopt (tot nu toe).

Eerste werk is nu met de lamellenschijf de onderste 10 cm. rondom (dwz vanaf de A stijlen naar achteren) en de felsrand van het dak blank maken waarna dit stuk licht gestraald wordt om goed te kunnen zien wat er moet gebeuren en schoon te kunnen werken.
Daarna maar een leuke bestelling doen voor reparatieplaatwerk en verhuisd de Duett deze herfst naar onze las virtuoos die een dorp verder woont en die dit wel een leuk winterproject vindt (hij wilde de Duett al van mij overnemen..).

Uiteraard haal ik er in de tussentijd het interieur uit om dit schoon te maken als de auto "onderweg" is en worden zaken als remmen, carburateur etc. als deelprojectjes ondertussen aangepakt.

Kortom plannen genoeg. Doel is uiteindelijk niet om op dit een concours queen te maken maar een 100% gezonde, harde en geconserveerde Duett die betrouwbaar ingezet kan worden en die de komende jaren dan verder verbeterd wordt naar het systeem van 8 maanden rijden en 4 maanden (steeds in deelprojecten) sleutelen. Uiteraard gaat het eerste grote project carrosserie wel wat langer duren.

Wordt binnenkort vervolgd.

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2015 11:08 #154851 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Klinkt goed en gezond Thom! Gefeliciteerd, hoor!
Succes ermee, en vooral: plezier.
Groet, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2015 18:12 #154864 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Mooi project Thom, en klinkt als een mooie wagen met voldoende werk om hem nog meer 'eigen' te laten voelen tegen de tijd dat je er mee rond rijd.
Vergeet vooral niet foto's te maken ;) , daar kikken we hier op, maar het is ook leuk voor later.

Zie de updates wel verschijnen, succes.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2015 22:29 #154899 door Tom Fransen
Beantwoord door Tom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Vanmiddag een paar uurtjes over dus snel de overal aan.
Allereerst eens kijken wat ik nu precies gekocht heb:

Een type E oké, dat vermoeden had ik al.
Maar kleur 74? Google -> Tleverksbillen oranje = PTT oranje!, aha, ik dacht al wat hebben ze her en der veel loodmenie gebruikt maar dat zijn resten van het Oranje. Groot vraagteken blijft dan wel waarom deze Duett dan ramen achter heeft en een achterbank. De raamstijlen etc. eens goed gekeken en die zijn er echt niet zomaar even uitgeknipt..

Zijn er mensen die uit dit typeplaatje nog meer info kunnen halen (de bekledingkleur etc.)


De ruitensproeier heeft een losse pomp die tegen het schutbord zit, is dit origineel?


(foto nog van verkoper)
De B18 heeft een Stromberg carburateur en een Jippee!! benzinepomp met glazen bovenkant! Het originele luchtfilter ontbreekt helaas (iemand voor een normale prijs?)

Vanmiddag even met ontvetter aan de gang geweest en het ziet er al weer iets toonbaarder uit (er volgt nog minstens twee keer denk ik) Helaas was het zo koud dat ik daarna vergeten ben een nieuwe foto te maken.


De flensrand in het dak heeft ook aandacht nodig. Lamellenschijf erover en daarna voorzichtich stralen zal het wel worden denk ik.


Deze is ook te nieuw, heeft er iemand een net chromen exemplaar liggen?

Dan verder naar beneden, ontdek nu dat ik vergeten ben om de dorpels en achterspatbordranden te fotograferen dus maar een overzichtsplaatje, maar zoals je kunt zien is daar wel werk aan.



Het dashboard bevat helaas een groot radiogat maar dat vindt ik nu het er toch inzit niet zo een drama. Geeft iets meer keuze in radio's (nee er komt geen modern ding in). Het stuur is een soort moto lita achtige die voorlopig maar blijft zitten maar die ik het liefst vervang voor een origineel stuur. (ik durf het bijna niet te vragen..). Stoelen zijn volgens mij van een 343 (zittten hoezen om, blauw velours niet kapot).


Het reservewielvak zit goed in de olie en is daarom gewoon hard (er ligt een zaklamp in vandaar dat rare licht op de foto).
Het klepje is jammer dan, daar moet ik een andere voor zoeken.

Tenslotte de hoeken links en rechts rond de achterlichten gewoon veel werk want slecht.



De voorbumper is krom en de bumperhoekjes achter zijn rot aan de onderkant. Ik zoek dus rechte niet geroeste exemplaren (hoeven niet in nieuwstaat te zijn).
Verder wordt het een complete set raam en deurrubbers.

Alles bij elkaar een hoop werk maar dat wist ik maar het valt nog niet tegen. De deuren zijn beter dan gedacht en de rest is gewoon beginnen en doorwerken om er echt onze Duett van te maken.
Nu eerst de oordoppen op, flex aan en gaan met die lamellenschijf.

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2015 16:19 #154911 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965

"Tom Fransen" schreef:
Groot vraagteken blijft dan wel waarom deze Duett dan ramen achter heeft en een achterbank. De raamstijlen etc. eens goed gekeken en die zijn er echt niet zomaar even uitgeknipt..

De typeaanduiding 21134E wil zeggen dat het een P210 betreft met zijruiten achter uit de serie E (bouwperiode aug.1964-aug.1965).
Die ramen behoren dus gewoon bij dit type. Van de E-serie zijn er in totaal 7900 wagens gebouwd. Hoeveel daarvan van het type 21134
-dus met zijruiten achter- zijn, is niet bekend.

Wat betreft de kleur van de bekleding, zie onder:



Het complete overzicht van alle PV-bekledingskleuren en bijbehorende coderingen is hier te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 02:52 #154922 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965

"Tom Fransen" schreef:

Het stuur is een soort moto lita achtige die voorlopig maar blijft zitten maar die ik het liefst vervang voor een origineel stuur. (ik durf het bijna niet te vragen..).
Thom


Ja hoor, je mag het vragen Tom :) Ik heb er een liggen voor heel weinig, daar komen we zeker uit. K'moet alleen even kijken of ik ook nog een claxonring heb liggen :?: .

Proficiat met je wagen, al het werk dat je wilt gaan doen zal vast en zeker goed komen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2015 03:19 #154923 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Tom, ik weet niet precies waar je woont en hoeveel ruimte je daar hebt. Zou dit misschien iets voor je zijn, de klep van het reservewiel ziet er zowiezo al beter uit en daarnaast heb je natuur nog wat extra onderdelen en een dashbord met klein gat :)

www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... usPage=lr#

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2015 20:30 #155005 door Tom Fransen
Beantwoord door Tom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Stuurwiel en luchtfilter inmiddels gevonden (dankjewel Rob!). Ik zoek nog wel een bruikbare claxonring met binnenwerk. Iemand?

Baal wel van de regenvan afgelopen week en weekend. Wilde eigenlijk de Duett al onderlangs schuren maar om dit nu in de stromende regen te gaan doen.. en in de garage wil ik het zeker niet doen met dat stof.
Kortom, minder vooruitgang dan gewild, behalve dat ik met het straalbedrijf al een afspraak gemaakt heb om de randen te stralen nadat ik de dikste laag ervan afgehaald heb.

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2015 22:22 #155529 door Tom Fransen
Beantwoord door Tom Fransen in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Ondanks het wisselende weer van de afgelopen weken en een korte vakantie met ons gezinnetje in de herfstvakantie toch weer wat verder gekomen.
Eerste actie (ook op advies van Lars, thkx!) was een bezoekje aan de RDW met de Duett voor de import. De keurmeester was vriendelijk en wilde een rondje rijden, Geen probleem uiteraard. Het zweedse kenteken was niet helemaal compleet maar met een onbedenkelijkheidsverklaring uit Zweden was dat op te lossen (door de RDW aangevraagd). Vorige week de papieren van de RDW binnengekregen en de bpm aangifte naar de belastingdienst gestuurd (BPM € 0,00 invullen is best leuk :-) ). Gisteren zat het kenteken bij de post wat ik morgen maar gelijk ga schorsen aangezien de Duett nog niet verzekerd is.

Wat is er verder nog gebeurt:
Allereerst eens gekeken hoe gezond het torretje was:
Mechanisch oliedruk gemeten,heel gezond.
Compressie op alle vier de cylinders tussen 11,9 tot 12,1bar dus prima.
Klepspeling netjes (een uitlaatklep voor de vorm nagesteld).

Eerste volgende actie was het schoonmaken van de wielkasten en de onderkant:

(deze foto's zijn gemaakt na het werk aan de deuren, iets later)


Hier is nog wel wat werk aan (niet alleen ombouwen naar schijfremmen :-) )




Hier wacht ook nog veel werk, de andere kant is gelukkig véél beter.

Na het schoonmaakwerk heb ik met de lamellenschijf op de haakse slijper (met weinig druk) voorzichtig al de deuren blank gemaakt. Er is links al een keer gerepareerd maar gelukkig wel best netjes (lees bruikbaar). De andere kant leek veel slechter maar is ook goed bruikbaar zo te zien.



Al surfend op het internet kwam ik een lang gezocht hulpmiddel tegen wat het echt schoonmaken van de onderkant een stuk prettiger maakt:

Autovip kantelbrug, minimaal 5 jaar oud maar nooit gebruikt, hierdoor kan ik de Duett 90 graden draaien en makkelijk aan de onderkant werken.

Na een langere kruipoliekuur (niet alleen daarvoor maar eigenlijk voor heel veel bouten en moeren) gaan deze week eerst de voorspatborden en het front ervan af waarna de Duett op de kantelbrug gehangen wordt en ik kan gaan krabben/steken.

Ondertussen een Amazone schijfrem vooras besproken (moet ik nog ophalen) en gisteren in Twello een gerestaureerd klepje voor het reservewielvak, een nette linker voorburmperhelft en rozet, bruikbare achterbumpertjes, koplamprandje gekocht en en passant een heel aardige Volvo liefhebber leren kennen.
Binnenkort reparatieplaatwerk bestellen.

Wordt vervolg..

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2015 08:02 #155533 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Zweeds Duitse Duett P210 1965
Mooi bezig Thom.

Ik hoop dat het zachte weer nog even aan houd. Kun je hem wel onder dak zetten voor het klussen? Dat zag er tenminste wel zo uit op een foto. En fijn dat hij nu een kenteken heeft.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.