Inhoud LPG Tank

Lees meer
03-12-2023 13:14 #1043160 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Inhoud LPG Tank
Ondanks alle metingen blijft het mijns inziens riskant om alleen maar op LPG te rijden.
Er is niet op elk moment LPG verkrijgbaar als je aan de rit bent.
Een tankje van 2,5 of 5 liter benzine lijkt mij wel zo gerustgevend. 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2023 14:32 #1043161 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Inhoud LPG Tank
Nou, nee : hij rijdt niet op benzine, dus zo´n tankje doet ..... helemaal niets. Een paar goede wandelschoenen wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
03-12-2023 15:04 #1043162 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Inhoud LPG Tank
Mijn 240 rijdt ook al zo'n 15 jaar alleen op LPG. Scheelt toch gedoe om het benzinesysteem aan de gang te houden. Gewoon voor de zekerheid wat vaker tanken en nog nooit problemen gehad.
Alleen had ik nu voor het eerst "problemen" bij de APK vanwege een steekproef door het RDW. De auto kon dus niet op benzine getest worden. En bij de RDW-administratie staat immers benzine en gas vermeld. Maar op mijn papieren kentekenbewijs staat alleen een G. Uiteindelijk na heen en weer gebel met RDW-collega's was het toch geen probleem. Alleen was de keurmeester vergeten te vermelden dat er maar 1 brandstof getest kon worden.  

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2023 15:08 - 03-12-2023 15:21 #1043163 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Inhoud LPG Tank
Dank voor dit tip om de kap er af te halen! Daar zaten de gezochte ingeslagen nummers onder verstopt. En er is te lezen dat de capaciteit 60 liter is. Daarmee is mijn grove berekening van 350km niet eens zo heel slecht geweest. Uiteraard is 350km wel aan de optimistische kant dus goed idee om niet tot het uiterste te gaan en dan alsnog de ANWB moeten bellen 
Ik ben het helemaal ermee eens dat hij ook gewoon weer op benzine moet gaan lopen, het is tenslotte een hybride  En zeker ook omdat ik ermee op vakantie wil en in het buitenland de verkrijgbaarheid van LPG wel eens te wensen over laat. Ik had al even getest of hij op bezine zou lopen en geconstateerd dat er vooral bruine bezine uit de tank komt (al had ik er nieuwe in gedaan) en ook dat de carburateur ernstig lekt (uiteraard op de uitlaat). Die test zorgde wel ervoor dat de afsluiters weer eens hebben bewogen wat een ander probleem lijkt te hebben opgelost: hij ruikte met vlagen nogal naar gas tijdens de allereerste rit die ik ermee maakte. Maar dat is nu verdwenen.
De benzine tank lijkt een zelfbouw aanpassing te zijn gezien de lasnaden die her en der zijn te zien. Wellicht is het beter dat ik een vervangende benzine tank ga zoeken  De auto vertoont nogal een hoog 'knutsel'-gehalte, zeker ook wat betreft de electrische installatie. En een knutsel tank is ook niet echt ideaal in mijn beeld... Maar dan moet er wel iets geschikts bestaan...
Het gaat overigens om een origineel Nederlandse 145 Express van 1973. Ik heb in het verleden een 245 van 1987 gehad en die had een zeer vergelijkbare opstelling.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
03-12-2023 21:02 #1043168 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Inhoud LPG Tank
Fijn dat je mysterie is opgelost! 

Ik heb zelf een 45L staande ringtank op plek van reservewiel (245, 1976). Hier pas netto 37-38L in. Dus effectief sta ik om de 250-300km bij de pomp.
Vandaar ook mijn interese in de inbouw zoals getoond.

Ik zie dat er, waarschijnlijk in 1973, wijzigingen zijn doorgevoerd in de tank, van een platte bovenzijde naar een met rug.Hier staan ze allebei aangegevn:
www.volvo-academy.com/docman-zoek/models...ndstofsysteem-3/file
De 240 heeft de onderste, met hoge rug.
Daarbij kan ook tank worden ingebouwd, maar deze komt verder naar achter, achter de benzinetank. Meestal ook maar 46-50L, meen ik. 
Op jouw foto's lijkt de tank korter, en is de LPG juist vooraan geplaatst. En 60L, scheelt ook weer +20%!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2023 09:42 - 04-12-2023 09:43 #1043170 door Bart Theelen
Beantwoord door Bart Theelen in topic Inhoud LPG Tank
Mijn benzine tank lijkt misschien meer op de onderste in het plaatje, maar is er niet zo een. Als het wel zo een was, dan zou hij 'verkeerd om' in de auto zitten, wat echter niet kan omdat dan de vulopening aan de andere kant van de auto uitkomt als ik het plaatje goed interpreteer. Tevens zit ook de vulpijp naar de buitenkant van de auto verder naar achteren, meer zoals dat voor de bovenste tank in het plaatje wordt gesugerreerd. De constructie in mijn 145 blijft dus nog wat mysterieus, zeker ook omdat e.e.a. met purschuim o.i.d. lijkt te zijn gemonteerd! Mijn vermoeden is nu dat mijn tank oorspronkelijk een was zoals de bovenste in het plaatje en dat daarvan het achterste deel aan de bovenkant is verlaagd (en de sensor is verplaatst) zodat de LPG tank er bovenop past. De benzine tank in mijn 145 is duidelijk een zelfbouw, maar ik meen me te herinneren dat er iets vergelijkbaars in mijn 245 zat. Waarschijnlijk herinner ik het me niet goed meer en zat de LPG tank meer naar achteren in mijn 245 (Dat klinkt eigenlijk veel logischer als de benzine tank zoals in het onderste plaatje is).

Ik ga komende week eens kijken of ik de aftap plug er voorzichtig uit krijg om de benzine tank te spoelen (terwijl hij in de auto zit). Hopelijk lukt dat zodat er weer heldere benzine bij de motor komt. Als dat lukt, laat ik de constructie voor nu zoals het is (ik ruik geen benzine in of rond de auto, dus het laswerk aan de benzine tank lijkt wel goed dicht te zijn) en kan ik me concentreren op het leidingwerk rondom de motor en de carburateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
04-12-2023 10:12 - 04-12-2023 10:18 #1043171 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Inhoud LPG Tank
Vulopening lijkt met wijzigen van de tank ook verder naar voren geplaatst inderdaad.

Voor de beeldvorming, de gebruikelijk 245 verzonken in/onderbouw is ook hier beschreven:
www.volvo200.org/lpg.htm

Plaatjes hieruit:



De constructie bij Bart Theelen lijk meer op die zoals Rob hier beschrijft:
www.volvokv.nl/forum/lpg/22159-tweede-lpg-tank
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2023 15:20 #1043203 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Inhoud LPG Tank
We gaan een grotere ringtank inbouwen 70 ltr ? bij een 145. Zou moeten kunnen, heb het plaatwerk aangepast met een extra plaat metaal waar de vuldop komt en maken ook een beschermbak eronder. Om toch een benzinetank te hebben maak ik gebruik van een zelf gemaakte alu tank van 22,5 liter in een van de reservewiel bakken. Maak plaatjes en laat tzt zien hoe dit is gegaan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
05-12-2023 20:49 #1043209 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Inhoud LPG Tank

We gaan een grotere ringtank inbouwen 70 ltr ? bij een 145. Zou moeten kunnen, heb het plaatwerk aangepast met een extra plaat metaal waar de vuldop komt en maken ook een beschermbak eronder. Om toch een benzinetank te hebben maak ik gebruik van een zelf gemaakte alu tank van 22,5 liter in een van de reservewiel bakken. Maak plaatjes en laat tzt zien hoe dit is gegaan.
Ben benieuwd. Is het een vroege (platte tank, vulpunt achteraan) of een wat latere (tank met rug, vuldop achter klepje wat naar voren?
zal ik met ineteresse lezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.