backfire (?) op LPG bij hoge toeren

Lees meer
21-12-2022 08:29 #201367 door roland klinkenberg
backfire (?) op LPG bij hoge toeren is gemaakt door roland klinkenberg
Hoi,Het gaat om een volvo 140 met B20E motor met LPG.Wat er gebeurt als ik op LPG rij is het volgende:Als ik heuvel op rij, of als er veel wind tegen is en ik wil inhalen op de snelweg met b.v. 130 km per uur dan merk ik dat de motor op een gegeven moment niet meer sneller wil en soms klinkt er dan een metalige "klonk", waarna de motor even kort stil valt, waarna hij wel weer verder draait en ik op iets lagere snelheid verder kan. Dit is al een aantal keer gebeurd en ik heb geen schade kunnen ontdekken ergens, ook geen losse slangetjes. Het is wel een verontrustend geluid!Op Benzine heeft de motor hier geen last van.Zou dit te maken kunnen hebben met de LPG afstelling?Of kan de verdamper het niet aan? (volgens mij is de verdamper net niet in staat om het vermogen te leveren wat in de B20E zit, althans...wat er nog van over is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 14:50 - 21-12-2022 14:51 #201372 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ik heb dit ook gehad op de Øresundbrug! Bij mij viel de auto helemaal stil waarna ik snel op benzine kon overschakelen en weer door kon, niet echt een klonk, maar de motor gaat gewoon niet zo prettig meer lopen.
Het was niet echt een prettige locatie ook midden op de brug .
Achteraf had ik het advies van een TC lid direct moeten opvolgen door een slang aan mijn luchtiflterhuis te monteren en deze naar achteren / beneden te laten wijzen. Hoe ziet jou luchtfiltersituatie eruit? Ik heb het luchtfilterhuis voor een stromberg, maar zonder slangen.
Als de wind dan in het huis slaat, waait je LPG weg en valt je motor stil / wijzigt het mengsel. Ik heb het pas 1x gehad gelukkig, nu de slang nog monteren.....
Foto van het betreffende TC-lid, dit wil ik dus ook zo namaken.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 15:01 - 21-12-2022 15:02 #201373 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Bij mij is de luchtfiltersituatie iets anders als bij jou aangezien ik een injectie motor heb.
Bij mij loopt er ook een slang van het luchtfilterhuis naar de verdamper.
Ben ooit een keer deze vergeten terug te doen in het luchtfilterhuis en toen had ik ook het probleem dat de LPG uitwoei.
Slang terug in het luchtfilterhuis en probleem was opgelost.

Denk echter toch dat ik mijn "klonk" probleem ergens anders moet zoeken aangezien het meer te maken heeft met de weerstand die de motor ondervind (heuvel op of wind tegen) en het toerental. De "klonk" gebeurd eigenlijk alleen als ik maxiaal toeren maak onder last...

Een aantal zaken die ik nog wil onderzoeken zijn:
- vermogen van de verdamper ..is dit hoog genoeg?
- of ik mss kouder bougies moet gebruiken...weet niet precies wat er nu inzit...
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2022 00:32 #201387 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ik heb hetzelfde gehad met een B20E in mijn amazone.
Ik heb de accu naar achter verplaatst in de kofferuimte en daar waar de accu stond een K&N filter gemonteerd.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2022 09:19 - 22-12-2022 09:37 #201388 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ok, dus als ik het goed begrijp was er bij jou te weinig luchttoevoer met de standard B20E luchtfilter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2022 23:52 #201393 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ik heb nooit een standaart B20E filter gehad past ook niet maar ik had het filter eerst achter de gril en dat gaat niet.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2022 10:32 #201394 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Probeer te begrijpen wat hier de oorzaak van is.
De twee adviezen die ik krijg tot nu toe lijken een beetje tegenstrijdig:- De oplossing van Stijn lijkt de druk van de luchtstroom naar de luchtfilter te verlagen.- De oplossing van Johan lijkt de druk van de luchtstroom naar de luchtfilter juist te verhogen.
 Of zie ik iets over het hoofd?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2022 00:16 #201406 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ik zeg ik had eerst het filter achter de gril en heb het toen verplaatst naar waar de accu staat en de accu achter in de koffer.
Op de positie waar normaal de accu staat heb je geen druk verhoging of instroom van lucht.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2022 10:52 #201407 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ah ok, als je het zo stelt is het idd niet tegenstrijdig...

De verwarring is bij mij ontstaan omdat je zei dat je een K&N filter had geïnstalleerd.Aangezien deze schijnbaar 40% meer lucht doorlaten dan een standard papieren filter dacht ik dat er meer lucht het filter in zou stromen hierdoor....
Ik ga hiermee aan de slag. Dank allemaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2022 10:56 #201408 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic backfire (?) op LPG bij hoge toeren
Ik rij ook een 144E en met die B20E een genot om te rijden, ik vraag me af of het met wind te maken heeft. Het filter zit best verscholen en kan geen rijwind in komen omdat hij rechtop staat.
Waar ik aan denk heeft met de ontsteking of iets elektrisch te maken, of hij staat niet optimaal of hij kan de toeren niet volgen.
Dit al jaren geleden ontdekt toen ik op een 123 ignition over ging, met een B20E in de 1800E die relatief veel toeren maakt tot wel 6500/min, een wereld van verschil.
Wat voor ontsteking heb je ?.Tenslotte zou het ook iets te maken kunnen hebben met je injectoren, die slijten wat sneller op LPG.
Wat doe je aan onderhoud, hoe oud zijn de bougies, de rubber ringen in de injectorhuls, wanneer ontsteking gecheckt. Kortom bij A beginnen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.