Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen

Lees meer
17-10-2020 19:26 #190515 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
spruitstuk heb ik ook los gehad en ook de pakking vervangen. Nergens valse lucht. gecontroleerd met remmenreiniger.
Op mijn stromberg is een selonoide gemonteerd die het nadiezelen voorkomt. De werking daarvan is mij niet bekend. Ik geloof niet dat de selonoide het probleem veroorzaakt maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 19:30 #190516 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
even voor de duidelijkheid. Als ik de selonoide uitschakel hoor ik een klik en gaat de motor slechter lopen. maak ik weer contact dan loopt de motor weer goed stationair

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-10-2020 23:26 #190525 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Hoi Daan,

de solenoid is de stationairsproeier; bij benzine slaat de motor af als die stroomloos wordt.

Op lpg komt dat minder kritisch, gas sluit af door het gasrelais en is feitelijk dus beter beveiligd.

De basis afstelling is erg gemakkelijk zelf te doen; laat een warme motor goed toeren draaien en draai de regelaar op de gasslang dicht tot de motor minder loopt en draai de regelschroef verder open tot de motor zijn volle vermogen krijgt. Op de weg uitproberen en bij inhouden op belasting, de gasschroef opendraaien en dit indien nodig enkele keren herhalen met telkens een kwartslag verder open draaien.

Stationair regel je met de regelschroef op de verdamper en evt. op de carburateur of regelschroef in het spruitstuk.

CO gehalte bij stationair rond de 2 % bij vollast niet te meten zo schoon is LPG.

Succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 14:31 #190537 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Cor, bedoel je hiermee dat op 2500 of meer toeren de co onder de 1% geen probleem is of begrijp ik je verkeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2020 15:54 #190538 door M. Zwolsman
Beantwoord door M. Zwolsman in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Zie voor het op het gehoor afstellen van de verdamper andere draadjes op lpg fora. 0.5-1% op 3000 mag, 1-1.5% op 800-1000tpm is ook goed. (erg moeilijk op het gehoor)

Normaal is het om de stationair(co) regelaar, op de verdamper, 'arm' te stellen, motor loopt net. De lpg regelschroef in de slang staat dan op de helft open. Bij een warme motor.

Breng de motor op 3000tpm en houdt 'm daar op. draai dan de regelschroef in de slang verder open of dicht. Al naar gelang het toerental.
De bedoeling is om het toerental zo hoog mogelijk te krijgen met die regelschroef in de slang. Op zijn top draai je deze nog 1/4 slag extra open. Net voordat het toerental weer wil terug lopen...
Daarna stel je de stationair af met de co afstelling van de verdamper. Dat is belangrijk, want bij stoplichten wordt je motor anders onnodig warm. (liever te hoog)
Rijdt een stukje. En controleer de afstelling zonder aan het stationair toerental te komen. (...) Dat is nl. je co afstelling bij stationair. Zet evt de gasklep verder dicht of open. (0.05 max oid)

Werkt dit allemaal, ga dan naar een gasboer om de lambda te controleren. Voor €35,- is je lpg goed afgesteld en rijdt je de kop niet aan gort als de boel te arm is gesteld.

bruine electrode bougie bij benzine, beige bij gas, wit is te arm, zwart te rijk en of lekkende zuigerveren.etc.

Bij een automaat of bij injectie werkt deze truc bijna niet, omdat op het vacuum nog wel eens het toerental geregeld wordt. Lpgonderdelenshop heeft, dacht ik, goede instructies on-line staan.

sccs Marius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
18-10-2020 19:33 #190543 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Tja, M. Zwolsman, praktisch hetzelfde verhaal wat ik schreef.

Alleen dat Lambda meten gaat echt niet bij een 45 jaar oude auto ; ik heb het met mijn 264 uit 1975 ook wel eens laten doen, maar de waarden sloegen nergens op en is ook geen apk vereiste.

Het belangrijkste is dat de auto lekker loopt en de motor goed oppakt en dat is met het getoonde gasstuk en een enkele stromberg prima te doen.

Gewoon niet te krap afstellen dan draait de B 21 motor het beste.

Succes Daan, morgen ben ik in Elshout en kan je altijd even bellen.


gr. Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2020 20:04 #190583 door M. Zwolsman
Beantwoord door M. Zwolsman in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Tsja Cor,
Ook daar heb je een punt.
Afstellen op 0.975>1 lambda is wel wat ik je aan kan raden.
Dat kunnen ze tegenwoordig bij veel garages, tegelijk met de co meting.
Ik laat het bij mijn oudjes, inmiddels 50 :-) wel controleren nadat ik weer iets heb aangepast. Het lukt niet echt als er valse lucht is en het doodskistje wil ook nog wel eens reageren. Geeft ook een vervelend beeld. (een lekkende uitlaat ook)
nou ja, succes
Marius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2020 21:43 #190610 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen

Cor Kraaijeveld schreef : Hallo Daan en Han;

Als de 244 van Daan alleen op gas rijdt, kan je veel problemen voorkomen door gewoon de vacuum zuiger compleet met membraam en veer uit de carburateur te halen.

Vroeger in de jaren 70 werd vanuit de volvo garage hetzij een vacuumsysteem hetzij een druksysteem bij LPG rijden ingebouwd in de stromberg om de zuiger in de hoogste stand vast te zetten.

Zelf zet ik de vacuumzuiger tegenwoordig vast met een boutje in de hals van de carburateur want die vacuumzuiger zit alleen maar in de weg bij het rijden op LPG.

De zogenaamde LPG boer van Daan kun je de verkeerde afstelling niet kwalijk nemen; wie heeft nog de kennis van de techniek van 50 jaar geleden?

Ik zou bovenstaande doen, gevolgd door de inlaat op het filter weer openmaken en de vollast afstelling in de LPG slang een volle slag verder open zetten.

Naar mijn mening staat de lpg veel te zuinig afgesteld. Het getoonde gasstuk is zeer gebruikelijk voor de B21.

gr Cor.


Dag Cor, heb je daar een foto van?

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
23-10-2020 23:04 - 23-10-2020 23:23 #190614 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Even snel een fotootje gemaakt: (nee, ik ben geen poetser)Gaatje van 3.2 mm, 2e tap M4, gaat het boutje lekker stroef, met demper de vacuumzuiger omhoog trekken, schroefje vast en nooit meer een versleten naald/bus.gr. Cor.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.