Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen

Lees meer
15-10-2020 20:47 - 15-10-2020 20:53 #190477 door Daan Mulder
Ik kom net van mijn LPGboer en hij heeft geprobeerd om de CO af te stellen van mijn Volvo 244 uit 1977(Stromberg carburateur). Dat is niet helemaal gelukt. Stationair staat hij nu iets te rijk en op 2500 toeren was het net op de grens(eigenlijk te arm). Om die waarden te bereiken heeft hij het ronde luchtfilter voor 2/3 moeten aftapen. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het mengstuk te weinig gas levert en zou ik volgens hem daarvoor een mengstuk moeten hebben die meer lpg door laat. In de bijlage kun je zien wat voor mengstuk op de Stromberg is gemonteerd(Volgens mij is hier niets mis mee)
Ik ben benieuwd of dit probleem vaker voorkomt en wat daaraan te doen. Voor alle duidelijkheid. Hij zuigt nergens valse lucht en de Verdamper(OMVL) is nieuw.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 00:35 #190486 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Beste Daan, ik weet niet of dat het een oud mengstuk is anders eens goed schoonmaken.
Een OMVL verdamper heeft twee gasuitgangen ook al staan deze met elkaar in verbinding kan het gebruik van de andere uitgang oplossing bieden.
Heb je ook al eens aan een gasstuk van Tinus techniek gedacht geven minder weerstand en een betere vulling.


succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 11:31 #190492 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Begin deze week heb ik Tinustechniek een mail gestuurd maar heb nog geen reactie ontvangen. Wil graag een mengstuk van hem kopen want ik denk dat dat wellicht de oplossing biedt.
Mijn mengstuk heb ik goed schoongemaakt maar dat heeft niet het gewenste effect. Ik zou de gaatjes in het mengstuk wat op kunnen boren?
Maar zou het ook aan de stromberg carburateur kunnen liggen?
Ik heb de auto nu een paar maanden. Hij heeft 142.000 echte km op de teller.(ruim 10 jaar stilgestaa) Ondanks de lage km stand heeft hij motorisch wel wat gebreken die inmiddels zijn opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 13:12 #190493 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Daan, je kunt wel voor een ander mengstuk gaan maar ik ben bang dat je dat niet veel op gaat leveren. Er rijden honderden auto's rond met dit type mengstuk en en OMVL verdamper en die lopen allemaal goed. Heb er tientallen afgesteld op sleuteldagen.
Dus er moet iets anders aan de hand zijn.
Begin altijd met de basisafstelling, kleppen en ontsteking. Vervolgens afstellen op benzine. De laatste stap is het afstellen van je LPG installatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 14:15 #190494 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Alles is goed afgesteld door KDL uit Middelbeers. Kleppen en ontsteking staan goed. Voor lpg heeft goed afstellen op benzine volgens mij niet zo veel zin. Bovendien krijg je de carburateur toch niet goed afgesteld omdat de volvo al heel wat jaartjes op gas rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 20:22 #190502 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
De Stromberg carburateur kent een viertal bekende (beruchte) problemen.
1) Slijtage van de gasklepas; gevolg is valse lucht. Met name LPG is hiervoor erg gevoelig
2) Slijtage van de sproeiernaald en sproeierbuis. Heb je allen last van als je op benzine rijdt
3) Scheur in membraan. Auto pakt niet lekker op of komt helemaal niet meer op toeren. Heb je last van op zowel LPG als benzine.
4) Zuiger beweegt niet soepel op en neer. Heb je last van op zowel LPG als benzine.

Als de auto lang heeft stil gestaan dan is vooral 4) erg verdacht maar 3) sluit ik ook niet uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-10-2020 20:59 - 16-10-2020 21:15 #190503 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Hallo Daan en Han;

Als de 244 van Daan alleen op gas rijdt, kan je veel problemen voorkomen door gewoon de vacuum zuiger compleet met membraam en veer uit de carburateur te halen.

Vroeger in de jaren 70 werd vanuit de volvo garage hetzij een vacuumsysteem hetzij een druksysteem bij LPG rijden ingebouwd in de stromberg om de zuiger in de hoogste stand vast te zetten.

Zelf zet ik de vacuumzuiger tegenwoordig vast met een boutje in de hals van de carburateur want die vacuumzuiger zit alleen maar in de weg bij het rijden op LPG.

De zogenaamde LPG boer van Daan kun je de verkeerde afstelling niet kwalijk nemen; wie heeft nog de kennis van de techniek van 50 jaar geleden?

Ik zou bovenstaande doen, gevolgd door de inlaat op het filter weer openmaken en de vollast afstelling in de LPG slang een volle slag verder open zetten.

Naar mijn mening staat de lpg veel te zuinig afgesteld. Het getoonde gasstuk is zeer gebruikelijk voor de B21.

gr Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2020 23:48 #190504 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik zeker wat aan. Ik krijg zelf ook het idee dat de vacuum zuiger een goede doorstoming van het gas in de weg zit. ik ga er morgen verder naar kijken.
ik was nog vergeten te melden dat de gasboer nog een extra bypass heeft gemaakt door in de aanvoer een verdeelstuk te plaatsen met een extra slang naar het luchtfilter. Toen kreeg hij op 2500 toeren wel voldoende gas binnen.. Vandaar zijn suggestie dat het mengsuk te weinig gas doorlaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 14:00 #190506 door Daan Mulder
Beantwoord door Daan Mulder in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
vandaag het luchtfilter ontdaan van de tape en de vacuum zuiger met membraam uit de Stromberg verwijderd. Starten op lpg en hij loopt goed. Nu maar weer een afspraak maken met de lpgboer om de co te meten. laten we hopen dat hij op 2500 toeren voldoende gas krijgt.
Wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 18:13 #190510 door M. Zwolsman
Beantwoord door M. Zwolsman in topic Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
Hoe is dit afgelopen?

Op mijn 175 cd-2 zit hetzelfde mengstuk en ik heb er geen problemen mee.
rijdt ook op benzine af en toe, dus met zuiger.
De voetpakking zou kunnen lekken en er zijn nog meer valse lucht mogelijkheden. asje idd (dotje vet) en spruitstukpakking etc.
Daar zou ik eerst naar kijken als verder alles nieuw is.
sccs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.