164 start goed, maar slaat direct af

  • Reinier de Vries (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06-01-2020 19:12 #186504 door Reinier de Vries (GAST)
164 start goed, maar slaat direct af is gemaakt door Reinier de Vries (GAST)
Beste forumleden,

Aangezien mijn 164 op LPG B30A een aantal weken geleden ineens slechter begon te starten leek het mij goed om aan de ontstekingskant een en ander te vervangen. Op het forum las ik ook dat een koudere bougie het starten positief zou kunnen beïnvloeden. De auto reed verder prima.

Het probleem dat na het vervangen is ontstaan is dat de motor direct aanslaat maar niet stationair blijft lopen. Als ik het gas loslaat slaat de motor abrupt af als de toeren net even onder de 1000 komen.

Op benzine draait de motor prima.

De auto is voorzien van een 123-ontsteking die op de lpg curve is ingesteld.

Er zat een blauwe bobine in van Bosch maar geadviseerd wordt om de rode te gebruiken bij een 123 (voorschakelweerstand is verwijderd volgens voorschrift) De rode bobine heb ik er nu ingezet. De bougies waren NGK BP7HS die zijn vervangen door BP6HS. Verder alle bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen.

Ik heb inmiddels alle oude onderdelen om beurten terug geplaatst maar het probleem blijft. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de "warmere" bougies weer terug te plaatsen. Kan dit het probleem veroorzaken?

Als de bougies het probleem zijn, is het dan beter om de warmere weer te gaan gebruiken of kan ik het brandstofmengsel zo aanpassen dat de koudere bougies gaan functioneren? Wat zal bijdragen aan het beter starten van de motor.

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2020 23:35 #186506 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Als het een OMVL verdamper zit er duidelijk vuil, of achter de stationair schroef (grote schroef ) of achter het kleine schroefje.
Wat voor mij betekend dat er vuil in de verdamper zit (drap of zo).
Ik zou hem er uit halen en schoonmaken.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinier de Vries (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-01-2020 09:25 #186507 door Reinier de Vries (GAST)
Beantwoord door Reinier de Vries (GAST) in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Beste Johan,

Bedankt voor je reactie.

Eerder had ik de tip van je gekregen over het schoonmaken van de schroeven. Dit heb ik gedaan maar aangezien het starten nog niet echt lekker verloopt leek het mij goed om alles aan de ontstekingszijde te vervangen. Ik heb geen idee hoelang alles erin zat.

Het vreemde is dat de auto na vervangen goed aanslaat maar niet stationair bleef draaien. Het enige dat afwijkend is aan de vorige situatie is de "Red coil" van Bosch en de bougies. 1 stap kouder.

Ik heb gisteren de vorige bougies teruggeplaatst (bp7hs) en toen was het probleem voorbij. De nieuwe bp6hs bougies zorgen er kennelijk voor dat de motor stationair niet blijft draaien. Ik heb diverse berichten gelezen waarin deze bougies juist geadviseerd worden icm lpg.

Kan ik iets aan de afstelling doen om de bp6hs te gaan gebruiken? De elektrode afstand is 0.6mm of zijn er leden die juist ervaring hebben dat de bp7hs de betere keuze is?

Gr. Reinier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2020 13:37 #186511 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Dag Reinier,

Mijn ervaring is dat de red block Volvo motoren bijna altjd lopen, er moet echt veel mis zijn willen ze de brui eraan geven.
Je schrijft dat hij op benzine wel blijft lopen; dan is het voor de hand liggend om de fout in de LPG installatie te zoeken.

Als je wisselt tussen het ene en ander type bougie en dat maakt verschil, dan is er iets grondig mis, zo kritisch is de ontsteking niet.
Volgens mij moet je beginnen om de afstelling van je LPG verdamper te controleren; dit is thuis erg lasting om te doen. Ik weet dat er mensen zijn die dit echt in de vingers hebben en op gevoel kunnen doen. 99% van de VKV leden kan dit niet en dus heb je een CO meter nodig.


Ik ga er van uit dat de volgende zaken gecheckt en in orde zijn:
Ontstekingtijdstip
Kepspeling
Schoon luchtfilter
Geen valse lucht etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinier de Vries (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-01-2020 14:01 #186512 door Reinier de Vries (GAST)
Beantwoord door Reinier de Vries (GAST) in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Hallo Han,

Bedankt voor je reactie.

Het vreemde is dat de wagen prima startte op lpg en ook goed reed. Toen het kouder en vochtiger werd ging het starten ineens een stuk moeizamer.

Ik ben toen naar een lpg specialist gegaan en de co was prima, maar er werd wel idd wel valse lucht aangezogen door een scheur in het spruitstuk....dat is verholpen maar lostte het startprobleem niet op.

Na het schoonmaken van de schroeven op de verdamper werd het beter, maar niet als voorheen.

Kleppen zijn gesteld, luchtfilter schoon, ontsteking op tijd.

Nu met de oude bougies rijdt de auto prima, maar ik vind het vreemd dat de koudere bougies ervoor zorgen dat hij afslaat. Voordat ik een set nieuwe bougies aanschaf van hetzelfde type als erin zat vraag ik mij af of ik iets kan aanpassen om de bp6hs te kunnen gebruiken. Is 0.6mm elektrode afstand voldoende? Of beter iets meer of juist minder? Ik zit niet vast in dit type bougie maar aangezien deze veel wordt gebruikt probeer ik duidelijk te krijgen waar ik het dan in moet zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2020 16:40 #186517 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Heb laatst mijn Amazon een beurt gegeven; geen idee hoe lang de bougies er in zaten (maar wel heel erg lang) Elektrodeafstand stond inmiddels op ruim 0.8mm. Nieuwe bougies erin met 0.6mm. Merk geen verschil in starten, rijden of verbruik. Heb in de afgelopen 30 jaar al heel wat soorten en merken bougies gebruikt, NGK, Beru Champion, Bosch, Origineel Volvo. Het maakt allemaal niks uit. M.a.w. ontsteking is helemaal niet zo kritisch. (maar het moet uiteraard wel in orde zijn!!)
Dus als jij wel verschil merkt tussen de ene en de andere bougie (vooropgesteld dat de bougie niet kapot is maar dat geloof ik niet want op benzine heb je geen problem) staat er iets anders echt op het randje. Wat dat is? Is een kwestie van systematisch zoeken.
Je schrijft dat je de mengselschroeven eruit gehad hebt; heb je daarna het CO weer gecontroleerd?
Je hebt je spriutstuk vervangen i.v.m. een scheur; is daarna opnieuw het CO gecontroleerd?
Een LPG verdamper reageert op onderdruk in het spruitstuk, dus zodra er iets wijzigt in het inlaattraject, dan verloopt je instelling
Ik zou voor de zekerheid nog eens op valse lucht gaan zoeken. Het zou niet de eerste keer zijn dat nadat iemand een spruitstukpakking vervangen heeft er nog steeds problemen zijn met valse lucht. En met een spuitbus remmenreiniger is dit testje binnen twee minute gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinier de Vries (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-01-2020 17:16 #186518 door Reinier de Vries (GAST)
Beantwoord door Reinier de Vries (GAST) in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Ik snap je uitleg, maar nu met de oude bougies rijdt de auto prima. Ik vind het ook vreemd maar zou verwachten dat er bij een "ander" probleem de motor ook af zou moeten slaan met de oude bougies.

Op het forum heb ik gelezen dat de 164 heel gevoelig is voor "kleine" veranderingen/afwijkingen. Ik kan niet vergelijken met een andere 164 maar misschien zijn er anderen die hier ervaring mee hebben. Mogelijk dat het blok van een Amazon minder kritisch is....

Ik ga alles nog eens nalopen maar zoals het er nu uitziet ga ik dan nieuwe bougies aanschaffen van het type bp7hs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2020 22:12 #186555 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Ik herken je verhaal, de 164 start in de kou minder goed op LPG, daarom zette ik hem in de winter altijd op benzine weg, was er een met 3 Stromberg carburateurs.
De B30 is inderdaad veel kritischer want er moet aardig wat gas in de 6 kamers komen om een verbranding van het mengsel te krijgen.
Soms is het gas zo koud dat het de verdampers bevriest, sowieso onder - 15 (das war einmal…) kun je niet meer op LPG starten
Er is al veel goed advies gegeven, maar soms kan de electrode afstand ook uitmaken, dacht dat 0,6 mm een goede is voor LPG.
Met de zoekfunctie kun je voor LPG problemen nog meer lezen, fijn dat-ie weer goed loopt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2020 23:27 #186557 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Je zou bij het starten het volgende eens kunnen proberen, tijdens het choken het gaspendaal helemaal onderin trappen, heb je kans dat het gas achter de gasklep komt.
Werkte bij mijn B20 toen ik nog in Nederland woonde.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinier de Vries (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-01-2020 13:27 #186559 door Reinier de Vries (GAST)
Beantwoord door Reinier de Vries (GAST) in topic 164 start goed, maar slaat direct af
Beste Ed en Johan,

Bedankt voor het meedenken.

Na nog wat rondneuzen op het forum las ik een stukje over een draad die om de kabel van de bobine was gewikkeld. Mijn onwetendheid zorgde ervoor dat ik deze niet had terug geplaatst, maar deze lijkt van groot belang te zijn.

Ik heb nu de bp6hs erin gedaan en nu loopt hij een stuk mooier en pakt ook beter op. Heb alleen nog geen koude start gedaan maar heb er alle vertrouwen in dat dit het probleem veroorzaakte.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.