LPG lekkage bij tanken

Lees meer
09-10-2017 10:51 - 09-10-2017 10:52 #172331 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG lekkage bij tanken
Mooi, weer een stapje verder.
Ik zou inderdaad de 70 a 80% vulling als max aanhouden. Dat doet de overvulbeveiliging immers ook.
Dan thuis je tank vervangen door een exemplaar met beveiliging of de 80% begrenzer van deze tank herstellen.
Goede reis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2017 12:05 #172333 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG lekkage bij tanken
Ik zag wat getallen voorbij vliegen die m.i. niet helemaal kloppen.

Volgens de huidige E67R-01 norm worden LPG tanks tijdens fabricage op 30 bar afgeperst en hebben een werkdruk van 8 bar. De druk waarbij de tank gaat afblazen ligt daar ergens tussenin, maar weet ik zo gauw niet meer.

Het komt voor dat de druk van de LPG pomp veel te hoog is (zou niet mogen : tankstations moeten jaarlijks gecontroleerd worden - maar wat belet de pomphouder tegen om na controle de druk weer op te schroeven ?)

Zo had ik vroeger een WvM (Witte van Moor) LPG ringtank van bruto 53 liter, Ik reed de tank altijd helemaal leeg om vervolgens op benzine door te rijden naar een LPG station. Bij de meeste LPG stations ging er dan 42,5 - 44 ltr in, hetgeen redelijk goed overeenkomt met de 80% vulbegrenzing, die dus goed werkte. Echter, Bij een tankstation van een bekend Nederlands-Brits olieconcern aan de A4 Den Haag richting Schiphol ging er stelselmatig 51 - 52 liter in ....... Mijn enige conclusie was dat de druk daar zo hoog was dat die gewoon door de 80% beveiliging heen blies. Dat komt dus beslist niet alleen in Italie voor !

Italie is LPG land bij uitstek : de meeste LPG apparatuur komt tegenwoordig uit Polen of Italie. Dus mocht je onderweg toch nog problemen ondervinden moet er locaal hulp te vinden zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-10-2017 14:14 #172878 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic LPG lekkage bij tanken
Ik ben inmiddels goed thuis gekomen en geen problemen meer gehad met het LPG tanken.
De eerste paar keer heb ik de tank niet helemaal gevuld, maar tot zo'n 70%. Daarna als test toch voorzichtig weer helemaal vol getankt dit was ook geen probleem. Sindsdien heb ik alle keren weer een volle tank gehaald zonder problemen. Wat erg fijn was want het is nog best een eindje vanaf Palermo naar Amsterdam :-) Mijn conclusie is dan ook dat het aan de vuldruk lag van het betreffende tankstation, die moet veel te hoog zijn geweest. Bij ongeveer de helft van de pompen heb je een drukmetertje dus kan je zelf zien wat de vuldruk is. Ik heb dit de laatste tijd in de gaten gehouden, het is meestal 10 tot 12 bar. Op het laatst loopt de druk wat op omdat de pomp dan meer moeite moet doen. Ik heb 1 pomp gehad die richting de 14 bar ging, toen ben ik maar wat eerder gestopt met vullen. Ik ben niet meer van plan om de tank na te laten kijken of te vervangen want ik heb geen aanwijzingen om te denken dat het aan de tank of het overdruk ventiel lag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.