LPG lekkage bij tanken
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
1) De druk in de tank is te hoog geworden en via het overdruk ventiel verlaagd
2) Er zit een lek in de vulslang of een van de bochtjes, mogelijk die bij de tank
Ik neig naar de 1e verklaring omdat het gas in 3 puffen naar buiten kwam. Dat sluit goed aan bij de werking van de overdrukbeveiliging. De vraag is dan wel hoe het kan dat dit probleem nu voor het eerst optreedt? Voor de volledigheid is het god te melden dat mijn tank 100% gevuld kan worden, de 80% klep is geblokkeerd. Zou het kunnen dat er in de loop der jaren lucht of vuil in de tank is gekomen, waardoor de tank een hogere druk heeft ondanks dat deze voor mijn idee nog niet aan de 100% zat? Daarnaast vult de tank op zo'n 10 bar, terwijl het ventiel pas bij 18 bar open zou moeten gaan dus ik ben nog niet overtuigd van deze verklaring.
De 2e verklaring zou ik verwachten dat het lekken langer aanhoudt omdat de hele vulslang nog leeg moet? Aan de andere kant schijnt het wel vaker voor te komen dat deze gaat lekken. De tank loopt verder niet leeg omdat daar een ventiel op zit na de vulslang.
Wat is nu wijsheid? Ik zie er een beetje tegenop om binnenkort weer te gaan tanken maar dat is uiteindelijk natuurlijk wel de ultime test.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Zoiets gebeurt altijd als je op vakantie bent; je hebt zelf al een goede analyse gemaakt.
In theorie kan het ook zijn dat het gasstation een te hoge druk in de tank heeft gepompt waardoor de tank heeft afgeblazen. Italie was tijdens de tocht rond de Adriatische zee het enige land waar ik gekloot had bij het afvullen van mijn gastank!
Wat wel vaker voorkomt is een lekke vulslang; deze heeft niet het eeuwige leven!
De vulslang zou ik zeer goed visueel inspecteren, zeker in de scherpe bochten. Soms zie je al droogtescheuren in de bochten.
Anders: gaan tanken, alle veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals geen rokende mensen in de buurt, geen draaiende motoren in de buurt, niet de tank helemaal afvullen en kijken wat er gebeurt.
Als de vulslang lekt, kan inderdaad alleen de vulslang leeglopen.
Succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Dank voor het meedenken!
Wat ik nu dus kan doen is onder de auto kruipen en de slang nog een goede inspectie geven, en daarna de tank bijna leeg rijden en voorzichtig opnieuw tanken?
Is er nog een andere manier om de vulslang uit te sluiten? Ik zou de slang een stukje los kunnen draaien en kijken of er dan gas ontsnapt, maar daar ben ik niet zo happig op. Ten eerste vanwege het gas dat in de auto komt via het luik en ten tweede omdat het de kans geef op meer problemen, bijvoorbeeld dat het daarna niet meer lekker dicht wil of ergens anders gaat lekken doordat je kracht moet uitoefenen.
Ik heb na het tanken trouwens nog wel even bij de pomp op het druk metertje gekeken, die stond toen niet te vullen maar gaf een druk aan van iets meer dan 10 bar. Dat lijkt me in eerste instantie dus niet raar. Vandaar dat ik twijfel of het aan de pomp lag. Is er nog een andere verklaring mogelijk waarbij het wel het overdruk ventiel was, maar niet doordat de pomp te veel druk heeft geleverd.?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Alles kan kapot; wat het meest voorkomt is de vulslang. Nogmaals, deze over de hele lengte goed controleren en als je niets kan vinden, vullen en onder de auto kijken waar het gas vandaan komt.
Ik heb nog nooit van een kapot overdrukventiel gehoord, maar ja alles kan kapot. Ik heb dat wel eens horen afblazen, maar dat was bij een autobrand.
Succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernest Zethof
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
Naast alle goede tips, wellicht lid van de ANWB met deze trip ? Even bellen, probleem uitleggende komen ze je uit de brand helpen. Wellicht een pechhulpdienst via de reisverzekering ?
Naast LPG bestaat er natuurlijk ook gewoon het rijden op benzine, dus je komt er altijd.
Succes komt vast goed !
Ernest
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Nog even een bijdrage van mijn kant die ook eerder genoemde zaken omvat.
Ik deel jouw redenatie dat het wel eens zou kunnen komen door het afblaas ventiel.
Dit komt door het volgende:
- Een lekkage in de vulslang zou een continu gesis hebben gegeven, geen 3 puffen
- Mijn ervaring is dat sommige installaties in het buitenland een hogere vuldruk hebben
- Je appendagekast was koud
- Het gas kwam onder de auto vandaan
Wellicht dat naast de vuldruk ook nog expansie van het net getankte gas voor een druktoename heeft gezorgd. Wellicht dat het kouder in de tank onder de grond was dan in de tank in jouw auto. Als dan de 20% marge ontbreekt kan dat net tot afblazen leiden wellicht.
Wat je nog zou kunnen doen om vast te stellen of het wel of niet de vulslang is, is heel voorzichtig een wartel van de vulslang loshalen. Dit kun je dan op een verlaten plekje doen. Gaat hij sissen, snel weer vastdraaien, dan zit er gewoon nog gas in de slang en is hij het niet. Gaat hij niet sissen is hij dus leeg en is het gas eruit gelekt. Dan zou ik hem helemaal loshalen en vervangen voordat je weer naar een gaspomp gaat.
Succes!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Simpel en je weet meteen wat het niet is.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Ik ben gisteren onder de auto gekropen en heb de slang goed bekeken, geen gekke dingen gevonden zoals scheurtjes of rotte plekken op de metalen hoeken. Dus ben ik vanmorgen naar het tankstation gegaan. De situatie via Google translate uitgelegd aan de bediende (pompen zijn in Italië vrijwel altijd bemand), er die had er geen probleem mee. Dus een kleine hoeveelheid getankt, 8 liter, want ik zat nog op zo'n 60% vulling. Dat ging gelukkig prima. Goed onder de auto gekeken en naderhand de appendagekast nagekeken, geen lek gevonden. Dus een lekke vulslang kan ik gelukkig uitsluiten. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het kan dat het overdruk ventiel vorige keer is open gegaan. Voor mijn gevoel was de tank zelfs nog niet 100% gevuld, wel boven de 80% op basis van het metertje op de tank. Ik hou dan 3 mogelijkheden over:
1) de vuldruk van de pomp was te hoog
2) het overdruk ventiel gaat te vroeg open
3) er zit lucht in de tank, waardoor ook voordat de tank echt vol is de druk al hoog is
Een combinatie van deze kan natuurlijk ook.
Nu heb ik 2 opties:
De rest van de vakantie tot max 70-80% vullen en thuis de tank legen of na laten kijken bij specialist. Of de volgende keer de tank wel weer helemaal laten vullen als volgende test. Wat denken jullie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.