Verdamper bevriest

Lees meer
16-04-2017 17:39 #168259 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdamper bevriest
Op de 3e foto zie je het T-stuk zitten (helemaal links bovenaan) - het gaat er alleen om of het in de goede kachelslang zit (denk van wel).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2017 18:06 - 16-04-2017 18:56 #168261 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper bevriest
M.i. is de beste optie om de verdamper aan te sluiten op de 2 kachelslangen , tussen achterzijde kop en kachel en tussen waterpijp en thermostaat van de kachel , dan heb je de sterkste doorstroming.

m.a.w. parallel met de kachel maar vóór de kachelthermostaat , anders is er alleen doorstroming bij de verdamper met de kachel aan.


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2017 22:01 - 16-04-2017 22:03 #168269 door 12506-dummy
Beantwoord door 12506-dummy in topic Verdamper bevriest
Ik heb hierbij nog twee foto's toegevoegd. Op de eerste foto zie je inderdaad een t-stuk naar de kachel gaan denk ik. Dus dit zou betekenen dat er ergens nog lucht zit?

Overigens heb ik nu bijna 5 liter koelvloeistof in het systeem zitten. Af en toe zakt het peil nog iets en vul ik nog bij. Hij lekt nergens.

Sorry dat de foto's steeds op hun kop worden geplaatst ....

Groeten van Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-04-2017 22:28 #168270 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Verdamper bevriest
Als je een stukje op benzine rijdt, worden de slangen van- en naar de verdamper dan wel warm? En de verdamper zelf, warmt die ook op ?

Het is al eerder genoemd; is je verdamper goed "open" d.w.z. is er sowieso wel goede doorstroming mogelijk?

Mocht je daar aan twijfelen dan kan het voelen aan slangen en verdamper enige richting geven.
Verder kan het door elkaar gebruiken van verschillende typen koelvloeistof soms leiden tot klonteren en dus verstoppen.(bijv. longlive en antivries) Aangezien de kachel de nauwste doorstroom heeft geeft die meestal ook als eerste klachten als niet-warm-worden. Dat is bij jou niet het geval dus waarschijnlijk is de verdamper niet door laatstgenoemde oorzaak verstopt.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2017 22:34 #168271 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper bevriest
Als ik de 1e foto bekijk lijkt de aanvoer aansluiting achter op de kop naar de kachelthermostaat te gaan ,
en vervolgens de uitgang van de thermostaat op de kachel.

ik zie een T stuk aan de zijkant van de kop , t.p.v. de waterpijp , dit is de retour aansluiting naar de waterpomp..
als het zit aangesloten dat ik denk dat het is aangesloten zit de verdamper aangesloten op 2 retour aansluitingen.
de waterpijp is een retour , de aansluiting aan de zijkant van de kop is ook een retour.
in dat geval is de verdamper verkeerd aangesloten .
met 100% zekerheid kan ik dit van deze foto niet afleiden , hier is een foto van de achterkant /aansluiting slangen aan de motor nodig , van achter de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-04-2017 22:43 #168273 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Verdamper bevriest
Over de aansluitingen van (kachel)slangen op motorblok en waterpomp kan je hier ook nog even je hart ophalen;

www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/23714-3...erkop-b-18-20#147228

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-04-2017 12:41 #168289 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Verdamper bevriest
Voor dit soort gevallen heb ik zelf een hulpmiddeltje waarmee ik slangen even dicht kan klemmen zonder het hele systeem af te moeten tappen.
Misschien heb je er iets aan, ze zijn eenvoudig na te maken en ik heb ze altijd in de auto liggen bij mijn gereedschap.





Zo kan je bijvoorbeeld de verdamper even goed doorspoelen met tuinslang als eerder genoemde tips leiden tot verdenking verdamper-doorstroom.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2017 13:19 - 17-04-2017 13:27 #168291 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdamper bevriest
Ik sluit mij aan bij Rene : aanvoer verdamper is aangesloten op retour van kachel. Dat werkt niet, tenzij je de kachel altijd vol open hebt staan :S

Simon:

- kijk tussen motorblok en schutbord. Daar zit een haaks pijpje op de kop van de motor waarop een slang zit die naar de kachelthermostaat loopt,
- op de 1e foto van de van de laatste serie van 4 : de kachelthermostaat is dat ding in/op je schutbord waar 2 slangen op aan gesloten zitten : 1 komt van de achterzijde van de kop van de motor (=aanvoer) en de 2e gaat naat de kachel,
- het T-stuk moet in de aanvoerslang van de kop van de motor naar de kachel thermostaat geplaatst worden (zit nu in de retour van de kachel)

Krijg wel pijn in m'n nek van dit topic :pinch:

EDIT : heb inmiddels maar een screenshot van die foto gemaakt en 180 graden gedraaid, stuk prettiger. Het zou ook nog kunnen dat de kachel andersom aangesloten is (thermostaat NA de kachel, ipv ervoor - dat is niet goed te zien .... maar dan had de verdamper niet mogen bevriezen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2017 15:41 #168295 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Verdamper bevriest
De verdamper heeft een specifieke water-ingang en uitgang.

Toevallig heb ik deze verdamper liggen, met kleine letters staat het er op:
De onderste: WATER IN
De bovenste: WATER OUT

Ik kan niet goed zien of ze ook goed zijn aangesloten. Zijn die slangen los geweest bij het werken aan de waterpomp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-04-2017 20:52 #168327 door 12506-dummy
Beantwoord door 12506-dummy in topic Verdamper bevriest
Beste Jan, René, Johan, Jo Jo, Cor, Roland, Rob, Jan en Zon,

Ontzettend bedankt voor jullie tips en andere goede raad. Aanstaande vrijdag ga ik met Sytze al jullie tips af en proberen we uit te vinden waardoor de verdamper bevriest. Zodra de oorzaak gevonden is, zal ik er op dit forum nog verslag van doen. Hopelijk lukt het me de volgende keer ook om de meegestuurde foto's niet op zijn kop te plaatsen.

Geweldig, zo'n forum van Volvisten.

Groeten van Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.