- Berichten: 508
Verdamper bevriest
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
m.a.w. parallel met de kachel maar vóór de kachelthermostaat , anders is er alleen doorstroming bij de verdamper met de kachel aan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 12506-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Overigens heb ik nu bijna 5 liter koelvloeistof in het systeem zitten. Af en toe zakt het peil nog iets en vul ik nog bij. Hij lekt nergens.
Sorry dat de foto's steeds op hun kop worden geplaatst ....
Groeten van Simon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Het is al eerder genoemd; is je verdamper goed "open" d.w.z. is er sowieso wel goede doorstroming mogelijk?
Mocht je daar aan twijfelen dan kan het voelen aan slangen en verdamper enige richting geven.
Verder kan het door elkaar gebruiken van verschillende typen koelvloeistof soms leiden tot klonteren en dus verstoppen.(bijv. longlive en antivries) Aangezien de kachel de nauwste doorstroom heeft geeft die meestal ook als eerste klachten als niet-warm-worden. Dat is bij jou niet het geval dus waarschijnlijk is de verdamper niet door laatstgenoemde oorzaak verstopt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
en vervolgens de uitgang van de thermostaat op de kachel.
ik zie een T stuk aan de zijkant van de kop , t.p.v. de waterpijp , dit is de retour aansluiting naar de waterpomp..
als het zit aangesloten dat ik denk dat het is aangesloten zit de verdamper aangesloten op 2 retour aansluitingen.
de waterpijp is een retour , de aansluiting aan de zijkant van de kop is ook een retour.
in dat geval is de verdamper verkeerd aangesloten .
met 100% zekerheid kan ik dit van deze foto niet afleiden , hier is een foto van de achterkant /aansluiting slangen aan de motor nodig , van achter de motor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/23714-3...erkop-b-18-20#147228
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Misschien heb je er iets aan, ze zijn eenvoudig na te maken en ik heb ze altijd in de auto liggen bij mijn gereedschap.
Zo kan je bijvoorbeeld de verdamper even goed doorspoelen met tuinslang als eerder genoemde tips leiden tot verdenking verdamper-doorstroom.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Simon:
- kijk tussen motorblok en schutbord. Daar zit een haaks pijpje op de kop van de motor waarop een slang zit die naar de kachelthermostaat loopt,
- op de 1e foto van de van de laatste serie van 4 : de kachelthermostaat is dat ding in/op je schutbord waar 2 slangen op aan gesloten zitten : 1 komt van de achterzijde van de kop van de motor (=aanvoer) en de 2e gaat naat de kachel,
- het T-stuk moet in de aanvoerslang van de kop van de motor naar de kachel thermostaat geplaatst worden (zit nu in de retour van de kachel)
Krijg wel pijn in m'n nek van dit topic
EDIT : heb inmiddels maar een screenshot van die foto gemaakt en 180 graden gedraaid, stuk prettiger. Het zou ook nog kunnen dat de kachel andersom aangesloten is (thermostaat NA de kachel, ipv ervoor - dat is niet goed te zien .... maar dan had de verdamper niet mogen bevriezen)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Toevallig heb ik deze verdamper liggen, met kleine letters staat het er op:
De onderste: WATER IN
De bovenste: WATER OUT
Ik kan niet goed zien of ze ook goed zijn aangesloten. Zijn die slangen los geweest bij het werken aan de waterpomp?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 12506-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Ontzettend bedankt voor jullie tips en andere goede raad. Aanstaande vrijdag ga ik met Sytze al jullie tips af en proberen we uit te vinden waardoor de verdamper bevriest. Zodra de oorzaak gevonden is, zal ik er op dit forum nog verslag van doen. Hopelijk lukt het me de volgende keer ook om de meegestuurde foto's niet op zijn kop te plaatsen.
Geweldig, zo'n forum van Volvisten.
Groeten van Simon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.