- Berichten: 379
3 Aansluitingen Koelwater cilinderkop B-18/20
- Reinoud ter Braake
- Offline
- Platinum-lid
Ik wil de routing van de koelwaterslangen voor de LPG verdamper veranderen, en wil graag weten of de 3e aansluiting op de cilinderkop bij het flensje naast de thermostaat een aanvoer dan wel een retour is.
Er zitten 3 aansluitingen op de cilinderkop,
1-Het haakse bochtje in aanvoer naar de kachel
2-De lange pijp retour van de kachel naar de waterpomp
3-Flensje aan de zijkant voor naast de thermostaat
Heeft iemand de koelwater aan en afvoer van een OMVL 90E verdamper wel eens omgedraaid?
Het is gewoon een open verbinding, dus ik denk dat het niets uitmaakt :
Het komt voor de routing van de koelwaterslangen echt veel mooier uit
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Als hij warm word is het goed.
Eigenlijk worden de verdampers veel te warm de beste temperatuur zou rond de 40graden liggen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 379
Kwam nog een oude OMVL tegen, daar staat helemaal niets op, dus ik draai de zaak gewoon om.
Blijft mijn vraag staan wat de aansluiting is vlak bij de thermosstaat, een aanvoer of een retour?
Wie o wie
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Jeroen Visser gebruikt die aansluiting ook voor zijn verdamper, zoals blijkt uit de derde foto in dit topic , dus wellicht weet hij het."Reinoud ter Braake" schreef:
Blijft mijn vraag staan wat de aansluiting is vlak bij de thermosstaat, een aanvoer of een retour?
Wie o wie
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ik heb wat foto's gemaakt om e.e.a. voor mijzelf duidelijk te krijgen.
Die foto's plaats ik hier onder zodat hopelijk meer mensen er iets aan hebben.
Het eerste plaatje komt uit het Volvo B-20 werkplaatshandboek;
Ik heb er zelf (o.a. in geel) wat aan toegevoegd, omdat de retouraansluiting van de kachel hier ontbreekt.
Daarmee bedoel ik de stalen pijp die van achterzijde motorblok onder spruitstukken langs naar de waterpomp op de voorzijde van de motor loopt.
Bovenaanzicht van de cilinderkop met verwijderde thermostaat(huis).
Het is wel duidelijk dat de blindplaat toegang geeft tot de onderzijde van de thermostaat.
Onderzijde van de cilinderkop geeft zicht op de waterpomp-aansluitingen;
Retourpijpje van het kachelwater naar de waterpomp;
Op sommige foto's heb ik een stuk oranje snoer door de poorten van de waterpomp gestoken om duidelijk te maken welke poorten met elkaar in verbinding staan.
Ik denk dus dat je het blindplaatje prima kunt verwijderen om er een aansluiting op te maken waar de verdamper op komt.
Die aansluiting zal dan de "zuigende" zijde worden; koelwater stroomt uit de verdamper naar de motor.
Als de thermostaat gesloten door koude motor zal de koelvloeistof vervolgens via het messing pijpje en de waterpomp opnieuw het motorblok in gepompt worden.
Als de thermostaat geopend is door warme motor zal de koelvloeistof vervolgens via de thermostaat naar de bovenste radiateurslang gezogen worden en na afkoeling in de radiateur weer
door de waterpomp het motorblok in gepompt worden.
PS, ik loop er nog wat over na te denken, mogelijk zal de verdamper wat minder stroomsnelheid ondervinden bij geopende thermostaat vergeleken met de stroomsnelheid van de kachel. De kachelretour zit namelijk direkt op de aanzuigzijde van de pomp, dat geeft een krachtiger stroming dan retourneren via het gat achter het blindplaatje bij geopende thermostaat.
Dan moet het retourwater uit de verdamper namelijk met de grotere stroom mee die al uit de cilinderkop stroomt naar de radiateur.
Op zich hoeft een lagere stroomsnelheid niet erg te zijn, integendeel, dat resulteert dan in lagere temp. van de verdamper.
Een hoge temp. in de verdamper zorgt voor snellere veroudering van membranen en meer afscheiding van sludge in de verdamper heb ik eens ergens gelezen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 431
Ik heb het wel eens gezien dat de koelwaterslang
van uit het blok naar de verdamper liep, (vanuit het plaatje net onder de thermostaat...)
Naar een andere retourleiding, hierdoor ging de motor toch slechter lopen omdat het water stil stond in de verdamper. (druk van twee kanten.)
Tevens scheelt het of je een B18 of B20 blok hebt, de slangen zitten dan anders aangesloten volgens mij...
Voor die aansluiting aan het blok heb je een plaatje nodig met slang aansluiting.
Verder Jan, mooie foto reportage! De gele tekst zou ik voortaan niet meer doen, ivm de leesbaarheid maar erg duidelijk verder, waarvoor dank.
Groetjes en succes met de slangen...
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Cybershot heeft slow flits en is enorm beter lichtgevoelig, foto's zijn met deze veel beter dan mijn oude Canon 50megapixel.
Hij is ook nog eens flink kleiner en past in je borstzakje...Aanrader
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.