80% tankvulling OK ,maar de leiding zit 100% vol

Lees meer
23-11-2014 07:44 #145697 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 80% tankvulling OK ,maar de leiding zit 100% vol

"Jan van Bochove" schreef:
Hans,

Of kan je het proces bespoedigen door warmte tóe te voegen zoals in je verdamper gebeurd?
Met andere woorden; hoe meer warmte je aan de verdamper toevoegd ,hoe meer liters vloeibaar gas je kunt "produceren".
groet, Jan


Bij een hogere temperatuur gaat het verdampingsproces natuurlijk wel sneller, maar dat is in dit geval volgens mij helemaal niet nodig. Bij een ijskoude motor, en dus ook koud koelwater, functioneert het systeem toch ook al prima?!? Dus, is mijn visie, wordt je koelwater alleen gebruikt om te voorkomen dat je verdamper bevriest. En zelfs koud water is kennelijk al warm genoeg om dit te voorkomen, al kan ik me voorstellen dat het met extreem koud weer nog wel fout kan gaan. Carburateurs kunnen dan immers ook bevriezen weet ik uit ervaring met een oude Mitsubishi Colt van mijn vrouw in de tijd dat we nog "echte" winters hadden.
Over dit laatste probleem hoor ik eigenlijk nooit wat in combinatie met oude Volvo's...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-12-2014 20:06 #146292 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic 80% tankvulling OK ,maar de leiding zit 100% vol
Vloeibaar gas 'wil' weer gas worden, en onttrekt daarbij warmte (energie) aan de omgeving. Volgens mij is dat de tweede wet van de thermodynamica, en ook wat de koelkast koud maakt en het zweet op je voorhoofd koelt.

Koud koelwater is voor dit proces hetzelfde als warm water, zolang er maar vers water aangevoerd wordt door de waterpomp, waaraan warmte onttrokken kan worden. ALs alle warmte in het water, het blok etc 'opgebruikt' is, maw als alles -25 is, zal zelfs een draaiende waterpomp vastvriezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-12-2014 20:12 #146293 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic 80% tankvulling OK ,maar de leiding zit 100% vol
Mijn Volvo 66 carb bevroor bij mistig weer rond het vriespunt. Door de verdamping van benzine in de venturi daalt de temperatuur totdat de gasklep vastvriest (daar is de 2e wet weer). De V66 had daar wel een klein verwarmcircuit zitten maar dat slibde regelmatig dicht. Gelukkig had-ie wel goede remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.