- Berichten: 1268
80% tankvulling OK ,maar de leiding zit 100% vol
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
OK, kan ik in komen, we hebben de 80% vuller niet voor niets.
Maar hoe zal de koperen leiding zich gedragen als de auto heel heet wordt?
Stel je rijdt s'morgens naar een evenement,leiding gevuld met 100% vloeibaar, koud LPG, je parkeert en zet de motor uit.
Tankafsluiter en afsluiter onder de motorkap sluiten beiden (hermetisch) af en dan gaat de zon staan branden op je auto.
Of je laat je auto spuiten en de spuiterij zet de cabine op 60-70 graden......... Feit is dat de 4 meter leiding tussen genoemde afsluiters 100% gevuld is en 100% afgedicht zit.
Nu hebben wij op de zaak een spuitcabine en ik heb al eens meegemaakt dat twee hydrauliekslangen van een truck gebarsten waren van een circuit dat ook hermetisch gesloten was.Cabine had ook een paar uur staan stoken.
Ik wil niemand bang maken, tenslotte lijkt er nooit iets te gebeuren qua ongelukken met leidingen, t'is meer een gedachtenspinsel.
Zal de leiding mee-uitzetten en zo de toenemende druk vereffenen?Koper is immers zacht genoeg om wat mee te rekken.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Nieuw lid
-
- Berichten: 12
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1260
(P x V)/T is constant (dit geldt voor gassen, niet voor vloeistoffen)
P = druk
V = volume
T = absolute temperatuur (0 graden Celsius = 273 graden Kelvin)
Stel dat na het rijden de temperatuur 27C is (300K)
Als je de boel dan 60 graden opwarmt kom je dus op 360K uit.
We gaan er van uit dat het volume constant blijft; je koperen leiding zet niet uit.
aAn heb je dus een druktoename van 360/300 = 1,2.
Stel dat de druk in je leiding 3 Bar was, dan wordt dat dus 3,6 Bar. Niet iets om echt wakker van te liggen lijkt mij.
Even terug naar je hydrauliek slangen; daarin zit vloeistof en dan gaat de bovenstaande formule dus niet op.
Even ter aanvulling; in de LPG tank zit vloeibaar gas; maar bovenin de tank is het gas dampvormig. In je drukleiding tussen LPG tank en verdamper zit dus altijd een gas en geen vloeistof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1268
Gewoon even brainstormen met jullie vind ik aardig.
Laat ik dan verklappen dat het LPG in vloeibare vorm voor in de auto terecht komt, het onderdeel na je afsluiter heet niet voor niets de verdamper, dáár vindt de overgang plaats van vloeibaar naar gasvormig omdat dáár warmte toegevoerd wordt door je koelwater.
Zou dit niet zo wezen en je verbruikt op vol vermogen flink gas dan kan je tank de vloeistof nooit snel genoeg omzetten naar damp, bovendien moet die damp (zij het onder druk) door een 6mm leidinkje naar voren, gaat nooit lukken in de hoeveelheid waarin de motor het spul consumeert.
De wetenschappelijke manier vind ik een interessante, maar eerlijkheidshalve zou de uitzetting van koper dan ook meegerekend moeten worden, misschien zit daar wel de "oplossing" ?
Ik heb geen verstand van kubieke uitzetting in relatie tot een eveneens uitzettende koperen leiding. Iemand wel?
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Werkdruk van een LPG tank is 8 bar, ze worden tijdens fabricage afgeperst tot 30 bar.
Druk in de leiding tussen LPG tank en verdamper zal dus normaal gesproken ook max 8 bar zijn (even aangenomen dat het pompstation waar je net getankt hebt alles goed afgesteld heeft - soms zie je een metertje op de LPG pomp, en die heb ik wel eens iets hoger dan 8 bar zien staan).
Ik heb nog nooit gehoord van een LPG tank die gaat afblazen as gevolg van het feit dat een auto lang in de volle zon heeft gestaan.
De enige situatie waarin ik mij kan voorstellen dat een LPG tank gaat afblazen is als de auto in brand staat - maar dan praten we ook wel over aanzienlijk hogere temperaturen dan 60-70 C !
Hydrauliek slangen op trucks, graafmachines, etc, zitten vaak in de volle zon en hebben daardoor erg te leiden. Ze kunnen domweg door veroudering scheuren zoals René al aangaf. Een hydrauliek slang in goede staat zal dat niet doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Soetens (GAST)
-
- Senior lid
-
- Berichten: 74
Het lijkt me al erg moeilijk (brand uitgesloten) om een LPG leiding over de hele lengte voldoende te verwarmen om een echt hogere druk te krijgen. In het ergste geval is koper een vrij zacht materiaal dat dan wel wat uitzet.
Ik zou me bij rijden op LPG meer zorgen maken over dat een installatie vaak -tig jaar oud is. is de vulslang nog wel OK? En de slang tussen verdamper en carburateur? Daar is vaak weinig aandacht voor.
Groetjes,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Ik zeg niet dat dat laatste goed is een overdruk naar buiten is een stuk veiliger, 80% vulling? zodra je getankt heb ga je weer rijden zodra je een paar km gereden ben je al een liter kwijt dus 80% ik zie er geen toegevoegde waarde in.
Buitenvulling, ik woon in de Filippijnen is dit niet verplicht dus heb ik weer binnenvulling.
Ik zie bij mensen die geen aardgas hebben soms een LPG tank in de tuin liggen ook alles open en bloot en LPG is zwaarder dan lucht dus het gaat over de grond als er een veiligheid afgaat veilig?????
sommige dingen vind ik overdone.
Maar in Nederland proberen ze altijd roomser dan de paus te zijn. Of de automobielist uit te melken.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
:mrgreen: Laat ik dan op mijn beurt nog verklappen dat LPG vanzelf gasvormig wordt als je de druk verlaagt en dat er geen warmte wordt toegevoerd om dit proces te bespoedigen, maar dat er warmte wordt toegevoerd om te voorkomen dat je verdamper bevriest (bij verdampingsproces wordt warmte onttrokken, denk maar aan gasflessen die bevroren zijn als er veel gas wordt verbruikt)."Jan van Bochove" schreef:
Laat ik dan verklappen dat het LPG in vloeibare vorm voor in de auto terecht komt, het onderdeel na je afsluiter heet niet voor niets de verdamper, dáár vindt de overgang plaats van vloeibaar naar gasvormig omdat dáár warmte toegevoerd wordt door je koelwater.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1268
Laat ik er van uit gaan dat je gelijk hebt.

Het is voor mij altijd een lastig fenomeen; onttrékt het vloeibare gas nu warmte aan de omgeving omdat het van vloeibare toestand over gaat naar damp?
Of kan je het proces bespoedigen door warmte tóe te voegen zoals in je verdamper gebeurd?
Met andere woorden; hoe meer warmte je aan de verdamper toevoegd ,hoe meer liters vloeibaar gas je kunt "produceren".
Ik vind het lastige materie, beetje de kip-en-ei gedachte.
@ jan Soetens;
"Om er nou een hydroliek slang bij te halen? Dan gaat het niet meer over 8 bar hoor, meer over een paar honderd."
Alle vergelijk zit natuurlijk wel een manco aan.
Ik weet welke drukken er bij hydrauliek spelen en ja, ik weet ook van UV en alle andere genoemde negatieve invloeden op een slang maar was toch verbaasd dat de slangen beiden klapten door een temperatuurverhoging van een graad of 30-40......
Net zoals de koperen LPG-leiding (over)berekend is op z'n taak is ook de hydrauliekleiding (over)berekend op z'n taak.
Anderzijds heb ik het verder nooit eerder (of later) meegemaakt dat hydrauliekslangen klapten in de spuitcabine dus laten we het maar houden op een (on)gelukstoeval :lol:
Verder kan ik mij in alle meningen wel een heel eind vinden hoor, het onderwerp kwam zo maar eens boven borrelen en ik maak mij net als jullie geen zorgen over de internationale veiligheid als het gaat om LPG-leiding onder de auto.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.