stationair lpg afstellen

Lees meer
30-12-2013 14:51 #135657 door Sjoerd van Beek
stationair lpg afstellen is gemaakt door Sjoerd van Beek
Hallo,

Mijn b20 motor loopt stationair op lpg prima, maar te laag op benzine. Ik wil dus de stationair schroef op de carburateur verder indraaien en dan stationair van lpg wat lager zetten op de verdamper(omdat hij anders wel erg hoog wordt). Er zit echter geen enkele stelschroef op mijn verdamper. Er zit wel een stickertje op mijn verdamper geplakt: stelschroef stationair op voorzijde spoel. Wat bedoelen ze hiermee? Waar kan ik mijn stationair stelschroef vinden? De verdamper is van het merk AG.

Mvg,
Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-12-2013 17:40 #135664 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic stationair lpg afstellen
zit de stelschroef daar achter verstopt ?

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 18:10 #135666 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic stationair lpg afstellen
Foto van die verdamper?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 19:40 #135669 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic stationair lpg afstellen
foto van de verdamper in de bijlage.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 22:15 #135681 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic stationair lpg afstellen
Hoi Sjoerd, de spoel van je verdamper is dat uitsteeksel centraal aan de voorkant waar de rode en zwarte draad uit komen.
In het midden zit dat metalen deel en daarin (mogelijk wat diep verstopt) zit de stelschroef -tenminste dat was bij mijn Ama zo, zat ook een AG-verdamper op-

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 22:21 #135682 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic stationair lpg afstellen
Dit lijkt verdacht veel op een AG-2000 verdamper, net zoals ik heb.

De resolutie van je foto is te laag om het te kunnen onderscheiden, maar dat ding waaruit die 2 electra draden komen is de "spoel" (solenoïde, oftewel klep die het gas afsluit als je motor niet loopt). Voorop die solenoïde, in het midden, zit de stelschroef ......

Ik zou alleen wel eerst even CO meten op gas en benzine, voordat je hieraan gaat draaien ..... wellicht is er een andere reden waarom het stationair toerental op benzine te laag is ......

Gas stationair (1%) - 1,5%
Benzine stationair ca 2,5 %

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2013 22:53 #135685 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic stationair lpg afstellen
Ik heb er al aan gedraaid helaas. Dacht dat het geen kwaad kan om aan de stationairstelschroef te draaien. Echter was de schroef al bijna helemaal ingedraaid. Hij kon nog maar een fractie verder naar binnen. Dus hij loopt nu nog altijd niet stationair op benzine. Hoe kan ik dit nog verhelpen? Ik rijd niet veel op benzine, maar als het zo is vind ik het wel fijn dat hij gewoon stationair draait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2013 11:06 #135695 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic stationair lpg afstellen
Meten = weten

Vandaar dat ik zei : eerst CO meten.

Als de motor goed stationair op LPG loopt, dan moet je niet zo maar aan die schroef gaan draaien maar eerst proberen uit te zoeken waarom de motor op benzine stationair te langzaam loopt.

De stelschroef in de solenoïde op de LPG verdamper is geen "stationairstelschroef", maar een mengsel stelschroef, waarmee je de hoeveelheid LPG bij stationair toerental afstelt.

Door dit mengsel aan te passen verandert weliswaar ook het stationairtoerental op LPG, maar dat hoeft dus helemaal niet ten goede te zijn :cry: (CO moet beslist niet < 1% zijn bij stationair draaien op LPG !).

Terug naar benzine. Je meldde dat de motor veel te langzaam loopt op benzine.

3 vragen :
1) op LPG : loopt de motor stationair rustig en regelmatig ?
1) op benzine : loopt de motor te langzaam, maar wel regelmatig, of loopt ie onregelmatig met neiging om af te slaan ?
2) hoe is het verbuik op benzine ?

Als de motor op benzine langzaam en onregelmatig loopt, en dreigt af te slaan, en je bovendien een hoog benzine verbruik hebt, dan zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat ie staat te verzuipen ....... en dat komt dan meestal door een versleten carburateur (naald/sproeier, en mogelijk valse lucht via versleten gasklepas) .......

Als je verder nog vragen hebt, vertel ons dan eerst wat de exacte setup is (motor, aantal/type carburateur(s), type luchtfilter) - als je het niet zeker weet, kan een foto geen kwaad ;) Het stukje dat op je eerdere foto te zien is, doet vermoeden dat het om een enkele Stromberg met gesloten luchtfilter gaat ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2013 18:47 #135725 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic stationair lpg afstellen
Ik heb de stelschroef weer teruggezet waar hij (ongeveer) stond.

Mijn setup: b20 met enkele stormberg carburateur

Motor loopt stationair goed/rustig op LPG.
Op benzine staat hij te laag. Onrustig, valt telkens bijna uit, na 10 a 20 seconde valt hij ook gewoon uit. Verder loopt hij prima op benzine. Alleen stationair maakt hij te weinig toeren.
Verbruik op benzine: geen idee. Op gas zo'n 1 op 7/8.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-12-2013 21:18 #135736 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic stationair lpg afstellen
OK

LPG : verbruik is redelijk hoog. Mits motor in goede staat is, de carburateur geen 'valse' lucht trekt en het luchtfilter in goede staat is, zou met een B20 + enkele Stromberg zeker 1:9 mogelijk moeten zijn ( bij een enigszins 'normale' rijstijl, wel te verstaan ;) ).

Benzine : mijn kristallen bol is verre van perfect, maar het zou maar zo kunnen zijn dat hetgeen ik eerder noemde het geval is : 'versleten' carburateur.

De eerste stap is om op valse lucht te controleren, dwz kijken of de carburateur geen lucht aantrekt via lekkende pakkingen en met name via de gasklepas.

Laat de motor stationair lopen op LPG en spuit remmmenreiniger op de hele zijkant van de carburateur. Heb je geen spuitbus remmenreiniger, dan mag dat ook wat anders zijn, zo lang het maar niet ontvlambaar is (een spuitbus aanstekergas is een minder goed idee :mrgreen: ; als uiterste zou je zelfs een plantenspuit met water kunnen gebruiken, mits ie maar goed / heel fijn verneveld ....). Als je nu een verandering (daling) in het stationair toerental waarneemt, heb ik slecht nieuws voor je : carburateur zo lek als een mandje - moet gereviseerd worden.

Als de carburateur lucht aanzuigt via de gasklepas en pakkingen, kan je gevoegelijk ook aannemen dat de naald en sproeierbuis versleten zijn. Defintieve bevestiging daarvan kan je krijgen door het CO gehalte bij stationair toerental op benzine te laten meten. Dat zal dan veeeel te hoog zijn ...... een dergelijke meting mag niet veel / nauwelijks wat kosten.

Als de motor op benzine staat te verzuipen, zal het best lijken alsof ie het prima doet als je rijdt, maar heb je wel een extreem hoog verbruik (alleen merk je dat niet als je bijna altijd op gas rijdt, omdat je waarschijnlijk toch nooit voltankt op benzine ........).

Op LPG heb je uiteraard geen last van een versleten naald/sproeierbuis, maar wel van valse lucht langs de gasklepas. Kan je in principe nog wel mee doorrijden.

Dus eerst die 2 dingen doen, daarna verder zien....

Enne, dat luchtfilter, hoe lang zit dat er al in ?

PS : in extreme gevallen kan de gasklepas zelfs zo ingesleten zijn dat je met de hand al speling kunt voelen ..... :shock:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.