Stotteren op LPG

Lees meer
11-06-2013 14:44 #128493 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stotteren op LPG
Beste Ziko, maak eens wat foto's hoe dat het er bij jouw onder de motorkap eruit ziet qua LPG en koeling.
Kunnen we misschien aan de hand daarvan een conclusie trekken.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2013 10:34 #128593 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Stotteren op LPG
Ik heb het hele systeem doorgespoeld en compleet opnieuw afgevuld met verse koelvloeistof tot -26.
Verdamper kwam geen sludge uit.
De slangen worden beide goed warm. Ik ben laatst bij Scandcar geweest voor de thermostaat en men concludeerde ook dat de slangen goed waren aangesloten.

Het lijkt wel verdacht veel op een flow probleem, als ik soms wat speel met de kachelbediening kan het zijn dat de verdamper weer ontdooit en ik niet over hoef te schakelen op benzine. Wat misschien ook meespeelt is dat er een B20 in ligt, maar dat het koelsysteem nog van de B18 is. Het betreft een open systeem. De bovenste radiator slang lijkt wat aan de nauwe kant met de huidige set-up.

Met vriendelijke groet, Ziko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2013 17:17 #128635 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Stotteren op LPG
Zikko,

Het lijkt verdacht veel op een flow probleem, als ik soms wat speel met de kachelbediening kan het zijn dat de verdamper weer ontdooit


Het lijkt mij sowieso een circulatie probleem : de verdamper mag niet bevriezen (zeker niet bij normale buitentemperaturen).

Ik weet natuurlijk niet waar/hoe je verdamper geinstalleerd zit, maar : zou het kunnen zijn dat er lucht in is blijven zitten na het afvullen ? Bovenste koelwaterslang loshalen en kijken of er koelwater uitkomt, eventueel bijvullen......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2013 23:14 #128706 door Ferdy Jongerden
Beantwoord door Ferdy Jongerden in topic Stotteren op LPG
Misschien een beetje dweilen met de kraan open Ziko, maar hiermee los je het vermoedelijk op. scooter-love.be/index.php?item=m ... 55&lang=NL

www.speed-parts.nl/motorblokken- ... rseel.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2013 10:50 #128719 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Stotteren op LPG
Ja dat is natuurlijk een leuke oplossing, maar als elke andere Amazon het zonder kan dan moet ik dat toch ook kunnen lijkt me? :) Ik ga in ieder geval op zoek naar een B20 radiateur met expansievat.

Met vriendelijke groet, Ziko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2013 11:15 #128725 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Stotteren op LPG
Aangenomen dat het hele koelsysteem schoon is, en je nog steeds een circulatie probleem hebt, kan het eigenlijk alleen maar lucht zijn (?) ....... daar zal een andere radiateur met gesloten koelsysteem niets aan veranderen, toch ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2013 12:35 #128730 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stotteren op LPG
Een poosje geleden heeft een kennis van mij een soortgelijk probleem gehad, soms bevroor de verdamper wel, andere keren weer niet.
Bleek uiteindelijk dat de verdamper zelf lek was. Er kwam dus LPG in het koelwater circuit; als dit verdampt krijg je gasvorming en is er dus geen doorstroming meer van (warme) koelvloeistof om de verdamper op temperatuur te houden.

Vraag is nu: hoe stel je vast of dit je probleem is?
Het trukje is verrassend eenvoudig. Koppel het koelsysteem los van je verdamper. Sluit twee slangen aan op de verdamper en laat die omhoog wijzen. Vul deze slangen met water (of koelvloeistof). Zet spanning op de verdamper zodat het LPG naar je verdamper kan vloeien. Als je verdamper lek is, zul je nu gasabelletje op zien stijgen uit je koelwaterslangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2013 11:39 #128770 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Stotteren op LPG
Geniale tip, Han!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-06-2013 16:52 #128776 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Stotteren op LPG

"Han Misdom" schreef:
Een poosje geleden heeft een kennis van mij een soortgelijk probleem gehad, soms bevroor de verdamper wel, andere keren weer niet.
Bleek uiteindelijk dat de verdamper zelf lek was. Er kwam dus LPG in het koelwater circuit; als dit verdampt krijg je gasvorming en is er dus geen doorstroming meer van (warme) koelvloeistof om de verdamper op temperatuur te houden.

Vraag is nu: hoe stel je vast of dit je probleem is?
Het trukje is verrassend eenvoudig. Koppel het koelsysteem los van je verdamper. Sluit twee slangen aan op de verdamper en laat die omhoog wijzen. Vul deze slangen met water (of koelvloeistof). Zet spanning op de verdamper zodat het LPG naar je verdamper kan vloeien. Als je verdamper lek is, zul je nu gasabelletje op zien stijgen uit je koelwaterslangen.


er ook even voor zorgen dat de afsluiter op de gastank open staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2013 14:08 #128973 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Stotteren op LPG
Bedankt voor de tip Han! Ga ik zeker eens proberen.

Met vriendelijke groet, Ziko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.