Hoe stel ik de verdamperdruk af?

Lees meer
28-06-2012 19:11 #115216 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Het lijkt me sterk, dat de verdamperdruk van buiten in te stellen zou zijn. Dat lijkt me een karakteristiek die van binnen af te stellen is. Is het niet zo, dat de stelschroeven alleen een debiet begrenzen? Dus niet de druk (stroomsnelheid), maar de hoeveelheid (opening)?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2012 20:14 #115220 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Wat de onderste afstelgschroef op mijn verdamper precies doet weet ik niet alleen wel dat hij meer of minder gas door laat als je het contact aanzet.
Bij auto's waar ik eerst het contact drie keer moest aanzetten voordat ik kon starten hielp het door die stelschroef (soort choke) iets te verdraaien zodat er meer gas door de leiding naar de carburateur ging en de auto op lpg dus direct start.

Ik deed dat dus op gehoor want je kon dan precies horen of het gas goed doorstroomde of dat het heel gekepen een beetje gas doorliet.

Of het ook wat doet aan de bedrijfsdruk weet ik dus niet?

Groet Mark

Ps tuurlijk wordt alles makkelijker en misschien wel beter als je de auto laat afstellen door de garage maar dan kan ik mischien wel alles beter door de garage laten doen en dan alleen nog maar zelf mijn spiegeltjes poetsen alleen kan je dan beter gewoon een nieuwe auto kopen in mijn beleving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 21:00 #115222 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

Hier kijk je tegen een kleine stelschroef aan. Deze heeft grote invloed op het mengsel.


Bij deze foto zie je rechtsonder een stelschroef. Deze reageert niet op Idle, en ik zie ook bar weinig veranderen aan de Lambda waarde. De slang rechtboven deze stelschroef gaat naar de regelkraan richting de venturi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 21:06 #115224 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

"Hans Wassink" schreef:
ik denk dat als je de spoel van de "choke" constant bekrachtigd, en je meet de druk op de uitgaande slang richting de venturi, dan zit je goed. heb je geen gecombineerde vacuum/drukmeter? 0,7 overdruk is niet zoveel??

Nee zo'n meter heb ik dan weer niet. Ik begrijp niet wat je met de spoel van de choke bedoeld.

"Kevin de Leuw" schreef:
Wat voor verdamper heb je?
Typ dat nummer eens in op google en dan vind je meestal een complete handleiding om af te stellen en waarvoor de 2 schroeven dienen.
Heb toevallig een verdamper naast me liggen en hier staat op: idle, by-pass dus geen pressure.

LANDI, type nog niet kunnen vinden. Ga zo nog even zoeken..

"Rob Spoon" schreef:
Het lijkt me sterk, dat de verdamperdruk van buiten in te stellen zou zijn. Dat lijkt me een karakteristiek die van binnen af te stellen is. Is het niet zo, dat de stelschroeven alleen een debiet begrenzen? Dus niet de druk (stroomsnelheid), maar de hoeveelheid (opening)?

Rob, dat zou kunnen. Maar waarvoor is dan de kleine schroef rechtsonder? Met de bovenste schroef kan ik vrij goed het mengsel afstellen.

"Mark Murre" schreef:


Ps tuurlijk wordt alles makkelijker en misschien wel beter als je de auto laat afstellen door de garage maar dan kan ik mischien wel alles beter door de garage laten doen en dan alleen nog maar zelf mijn spiegeltjes poetsen alleen kan je dan beter gewoon een nieuwe auto kopen in mijn beleving.


Helemaal met je eens Mark, de 240euro die ik nu heb neergelegd voor de Techedge lambdacontroller zijn leuker besteed dan aan een garagehouder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2012 19:29 #115251 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
ik bedoel dat de choke vaak wordt bediend door een elektromagneet. zie hem op je foto niet zitten??

ps, verdampers hebben ook wel eens een sludge-afvoer-plug, maar dat is dit niet? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2012 19:16 #115296 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

"Hans Wassink" schreef:
ik bedoel dat de choke vaak wordt bediend door een elektromagneet. zie hem op je foto niet zitten??

ps, verdampers hebben ook wel eens een sludge-afvoer-plug, maar dat is dit niet? ;)


Nee dat is hem niet ;-)
Ik heb er niets meer over kunnen vinden. Ik ga er dan maar vanuit dat de bovenste schroef voor de grove afstelling is, en de kleine rechtsonder voor de fijne afstelling, ook al merk ik daar weinig van in het mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-07-2012 02:03 #115308 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
In het forum hieronder wordt de werking beschreven .
www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182551/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2012 23:32 #115336 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

"Mark Murre" schreef:
In het forum hieronder wordt de werking beschreven .
www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182551/


Thanks, dit bevestigd mijn gedachten. Ik ga er deze week weer eens mee stoeien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2012 09:07 #116447 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Ter info :

Ik heb niet gecontroleerd of dit juist is, maar elders (123ignition forum) kwam ik tegen dat Lambda = 1 overeenkomt met :
voor benzine : 14,7
voor LPG : 15,5
Dus "Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14" houdt in dat dat voor LPG nog steeds vrij rijk is ......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2012 19:14 #116549 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

"R. Vijgenboom" schreef:
Ter info :

Ik heb niet gecontroleerd of dit juist is, maar elders (123ignition forum) kwam ik tegen dat Lambda = 1 overeenkomt met :
voor benzine : 14,7
voor LPG : 15,5
Dus "Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14" houdt in dat dat voor LPG nog steeds vrij rijk is ......


Klopt helemaal! Foutje van mij, ik had een lambda van 0,9 verkeerd omgerekend. Het moet inderdaad 15,5 zijn!

Overigens blijkt de fijnstelschroef toch geen fijnstelschroef te zijn, het is de verdamperdruk. Ik heb hem geprobeerd uit elkaar te draaien, dat lukte niet. Dit zal het membraan zijn.

Ik ga hem nu halverwege zetten en dan maar wat draaien, net zo lang totdat het beter wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.