Hoe stel ik de verdamperdruk af?

Lees meer
25-06-2012 15:05 #115070 door Boele Braaksma
Hoe stel ik de verdamperdruk af? is gemaakt door Boele Braaksma
Nu ik bezig ben met het optimaliseren van de LPG installatie, moet ik ook de verdamperdruk afstellen.

Ik kan namelijk:

- De verdamperdruk stellen
- Stationair stellen
- en vollast in de slang vlak voor de venturi.

Dit zijn teveel variabelen om goed met een Lambdacontroller aan de gang te gaan. Wat is het uitgangspunt? Ik denk de volgorde verdamperdruk, vollast en dan stationair. Alleen bij mij gaat het bij de eerste stap al fout.

AFR zakt naar 9 bij pedal to the metal vanuit stationair. Hij verzuipt dan dus. Ik krijg hem niet beter. Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold Meulenbelt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2012 20:15 #115095 door Arnold Meulenbelt (GAST)
Beantwoord door Arnold Meulenbelt (GAST) in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Beste Boele,
Het enige (volgens mij) zekere dat ik hierover weet is eerst bij 3000 toeren de kraan stellen en DAARNA stationair.
Kan je verder niet helpen, bel altijd met v/d Weide in Doornspijk.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2012 12:44 #115128 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Beste Boele,
Zelf begin ik om de auto op benzine goed te laten lopen en kijk daarna hoe die op gas staat.

Ik heb twee schroefjes op mijn verdamper waarvan er een "die wat kleiner is" afstel door te luisteren hoeveel gas hij loslaat als je je contact aanzet .

Ik heb gemerkt dat als dat schroefje niet goed staat de auto dus moeizaam start omdat er dus niet voldoende gas naar de carburateur gaat bij de start.

Nu ik dat dan goed heb staan geef ik heel veel gas en hou dat vast terwijl ik de vollastschroef in de slang begin in te draaien totdat de motor begint te smoren en vanuit die stand van de schroef doe ik weer twee slagen open.

Nu kijk ik hoe die stationair draait en stel dat dus bij met de stationairschroef op de verdamper.

Het zal wel weer helemaal fout zijn hoe ik dat doe maar bij mij werkt het voor als nog prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2012 13:03 #115131 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Na het teruglezen van je bericht gaat het bij jou zeker over een direct ingespoten gas systeem want dan is het natuurlijk hele andere koek !
Groeten Mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2012 23:46 #115157 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

"Mark Murre" schreef:
Na het teruglezen van je bericht gaat het bij jou zeker over een direct ingespoten gas systeem want dan is het natuurlijk hele andere koek !
Groeten Mark


Mark, bedankt voor je toelichting. Het gaat niet over een direct ingespoten gassysteem.

Gewoon een simpele verdamper waarvan ik de verdamperdruk en stationair kan afstellen. En een kraan in de slang vlak voor de venturi.

De methode die jij beschrijft werkt wel. De 1800 loopt ook gewoon, maar het kan beter.
Ik ben dus benieuwd hoe ik de verdamperdruk kan afstellen. Jij omschrijft het door te luisteren bij contact-aan. Dit moet toch te meten zijn? Lijkt me anders vrij onnauwkeurig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2012 18:28 #115183 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Hallo Vrienden.
Wat doen we moeilijk.
Er is maar een manier om je gas goed af te stellen, dat is niet op het gehoor of gevoel.
Ga alsjeblieft naar een gasinbouwstation en laat hem daar op de kast goed afstellen.
Het is niet voor niets dat er regelmatig gasafstelavonden worden gehouden.

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 07:03 #115192 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Ha Boele,
wel bijzonder dat je van buitenaf de verdamprdruk af kunt stellen. In een grijs verleden heb ik wel eens verdampers gereviseerd, en de verdamperdruk (de druk waarmee het gas de verdamper verlaat) moest afgesteld worden op 0,7 bar (over)druk.
De overige twee schroeven die je beschrijft zijn je wel bekend. Degene o pde verdamper voor stationair mengsel, degene in de slang voor deellast (3000 toerne)Het luisteren bij de verdamper als je hem op contact zet staat hier, m.i. buiten, je hoort alleen en relaitje even openstaan en klikken om een beetje gas alvast in de slang te laten.

Misschien kun je dit wel gebruiken; als je er een drukmetertje op te zet, en dat relais dan bekrachigt kun je wel de verdamperdruk meten ??


Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 09:24 #115197 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?

"Hans Slootweg" schreef:
Hallo Vrienden.
Wat doen we moeilijk.
Er is maar een manier om je gas goed af te stellen, dat is niet op het gehoor of gevoel.
Ga alsjeblieft naar een gasinbouwstation en laat hem daar op de kast goed afstellen.
Het is niet voor niets dat er regelmatig gasafstelavonden worden gehouden.

Hans


Beste Hans, bedankt voor je reactie. Ik weet echter zeker dat ik nu betere meetapparatuur IN de auto heb, dan dat ze bij het gasinbouwstation hebben. Ik wil alleen de wijze waarop weten.

"Hans Wassink" schreef:
Ha Boele,
wel bijzonder dat je van buitenaf de verdamprdruk af kunt stellen. In een grijs verleden heb ik wel eens verdampers gereviseerd, en de verdamperdruk (de druk waarmee het gas de verdamper verlaat) moest afgesteld worden op 0,7 bar (over)druk.
De overige twee schroeven die je beschrijft zijn je wel bekend. Degene o pde verdamper voor stationair mengsel, degene in de slang voor deellast (3000 toerne)Het luisteren bij de verdamper als je hem op contact zet staat hier, m.i. buiten, je hoort alleen en relaitje even openstaan en klikken om een beetje gas alvast in de slang te laten.

Misschien kun je dit wel gebruiken; als je er een drukmetertje op te zet, en dat relais dan bekrachigt kun je wel de verdamperdruk meten ??

Succes!


Beste Hans, ik zal eens wat foto's maken.
Ik heb op de verdamper twee schroeven zitten, en in de slang de regelkraan vlak voor de verdamper.
Met de bovenste schroef op de verdamper kan ik het stationair afstellen (tenminste, daar reageert hij het meest op.)
De onderste schroef reageert vrijwel niet bij stationair. Hier heb ik dus ooit per ongeluk aan gedraaid. Ik ga er vanuit dat die van de verdamperdruk is.

Hoe zou ik de drukmeter moeten plaatsen? Op de uitgaande slang die richting de venturi gaat? Hebben ze dat bij een LPG boer? Anders moet ik daar eens langs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 18:52 #115214 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
ik denk dat als je de spoel van de "choke" constant bekrachtigd, en je meet de druk op de uitgaande slang richting de venturi, dan zit je goed. heb je geen gecombineerde vacuum/drukmeter? 0,7 overdruk is niet zoveel??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2012 19:03 #115215 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Hoe stel ik de verdamperdruk af?
Wat voor verdamper heb je?
Typ dat nummer eens in op google en dan vind je meestal een complete handleiding om af te stellen en waarvoor de 2 schroeven dienen.
Heb toevallig een verdamper naast me liggen en hier staat op: idle, by-pass dus geen pressure.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.