LPG ringtank

Lees meer
05-03-2012 21:36 #111301 door René Minnebo
LPG ringtank is gemaakt door René Minnebo
Bij een amazon combi zit veelal de gastank onder de bodem waardoor je ook een kleinere benzine tank hebt. Het reservewiel komt dan rechtop tegen de linker achterkant te staan, maar kan je daar ook een LPG ringtank kwijt en kan de klep dan nog open. Je ziet LPG ringtanken ook wel is bij een 145 of een 245. Ik heb het echter nog nooit gezien bij een amazon combi. Voordeel is dat je de originele benzine tank houd en het reservewiel blijft ook op zijn plek onder de klep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 21:53 #111303 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic LPG ringtank
Rene, volgens mij komt de ringtank in plaats van het reservewiel; je moet dan alsnog je reservewiel rechtopzetten (of thuislaten).
De kleinste ringtank die ik ken is 23x60cm (51 liter bruto) Weet niet of de 23 cm nog gaat passen onder het deksel van het reservewiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 22:05 #111305 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic LPG ringtank
Ik denk dat Rene bedoeld om de ringtank rechtop tegen de linkerzijkant te zetten, de alternatieve plaats voor het reservewiel. Helaas kan dat niet omdat de tankinhoud (lees: vlotter en aanvoerpijpje) dan niet meer op de juiste plaats zitten, zodat er alleen vloeibaar gas uit de tank in de leiding komt. Ook de zgn. 80% vulling werkt dan niet meer.
M.a.w. de ringtank is speciaal geconstrueerd om liggend te worden ingebouwd. Zo kun je ook een cilindertank niet zomaar rechtop zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 22:11 #111306 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG ringtank
Of het past in een combi weet ik niet, maar ik heb een staande ringtank. Vulling-meter is alleen vrijwel zinloos, die werkt verkeerd om. Schijnt niet beter te kunnen. Oh well...

Deze is bruto 45 liter.


groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 22:21 #111311 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic LPG ringtank
Rob, is deze tank gemodificeerd? (werkt de 80% vulling?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 23:06 #111313 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG ringtank
Niet gemodificeerd, met 80% begrenzing. Deze tank is als staande tank gemaakt. Werkt niet goed liggend, net als andersom. Het is een Stako tank.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 23:18 #111315 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic LPG ringtank
Rob,

Die bedoel ik dus, als dat past en werkt dan kun je de originele benzine tank behouden en het reserve wiel op zij plek laten onder de tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2012 23:29 #111317 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic LPG ringtank
Bij de 145 staat het reservewiel links. Rechts kan dat niet vanwege het benzinevulpunt. Briljant ontwerp. NOT. Bij de sedans kan je twee reservewielen meenemen. Of twee met spikes, als dat is toegestaan.
Boven de benzinetank is een 'verborgen vak'. Dat is ongeveer 165mm hoog, tot de onderkant van de laadvloer. Briljant ontwerp. NOT. Want er zit een verstevigingsbalkje onder de delen van de laadvloer, zodat je er 'standaard' geen reservewiel onder kan stoppen. Tenzij je die constructie een beetje anders maakt. Echt, een beetje anders is genoeg om het reservewiel in dat vak te stoppen. Dat ze daar bij Volvo niet op gekomen zijn... Onbegrijpelijk.
Ik heb dus een relatief kleine LPG tank en een onveranderde originele benzinetank.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2012 08:49 #111322 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic LPG ringtank
en waar heb jij je reservewiel dan, Rob? onder de "gemodificeerde" vloer?
ik heb m'n reservewiel op de normale plaats staan en heb 2 gekoppelde cilindrische tanks onder de vloer op de orginele volledige benzinetank liggen. wel is de benzinetank d.m.v. een ring zo'n 5 cm lager onder de 145 komen te hangen.
ik heb een dergelijke constructie ok wel eens bij een combi gezien.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
06-03-2012 10:09 #111324 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic LPG ringtank
Hoi René,
Ik heb in het verleden bij een Amazon-combi een ringtank laten inbouwen in de reservewielruimte (als ik het goed heb rond de 55 liter) (overigens die auto staat nu te koop in het VKM).
Ik wou mijn benzinetank (met name inhoud) gewoon in tact houden.
Het originele deksel paste niet meer boven de reserviewielruimte, dus ik heb met MDF een aangepast deksel gemaakt. Resultaat was een niet helemaal vlakke laadvloer.
Persoonlijk zou ik een volgende keer uitzoeken of aan de rechterzijde een normale cilindertank in te bouwen is (eventueel een stuk van de zijbekleding verwijderen zodat de tank een stukje in het spatbord valt. Natuurlijk wel even kijken of het luik nog steeds open kan (of het scharnier losmaken/verplaatsen).
Zo'n tank neemt volgens mij minder ruimte in beslag dan het staande reservewiel, geeft beter zicht rondom, maar ook hou je de opslagruimte in en rond het reservewiel beschikbaar (voor startkabels, flesje olie en al de andere zooi die je met je meesleept in de auto).
suc6 met de overwegingen,
Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.