Dampgas injectie

Lees meer
15-03-2011 17:50 #101476 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Dampgas injectie
Ik heb even een overzicht gemaakt met benodigde onderdelen voor dampgas injectie:

Kdfi 1.3 in behuizing +stekkers 389 (bs-autotune.nl)
TE 2J9 lambda controller + sensor 199 (bs-autotune.nl)
LPG injectorrail + verdamper 250 (bs-autotune.nl)
Luchttemperatuursensor (IAT Bosch) 30 (bs-autotune.nl)
Koelvloeistoftemperatuursensor 20 (bs-autotune.nl)
Lambda sensor BUNG 6 (bs-autotune.nl)
Lambda sensor DOP 6 (bs-autotune.nl)
TPS sensor 40 (bs-autotune.nl)
VR sensor 34,99 (bs-autotune.nl)
Instalatie draadpakket 60 (bs-autotune.nl)
Relais/zekeringhouder schakelbaar 10 (bs-autotune.nl)
36-1 triggerwheel 32,5 (bs-autotune.nl)
Onvoorziene kosten?

Stationairklep.. Welk type?
Alternatieven voor bovenstaande sensoren ed. ? Kunnen die bijvoorbeeld ook van een s40 oid afgehaald worden ?

Gezien de kosten van het project moet ik natuurlijk op zoek naar alternatieven/goedkopere inkoop adressen. Ik ben tenslotte maar een arme student autotechniek.

Maar desondanks ben ik wel warmgelopen voor het project en hopelijk kan ik na een paar maanden sparen en hard werken de inkopen doen.

Ik dacht er aan om het hele benzine injectiesysteem te omzeilen en volledig over te gaan op LPG. Ik las tevens dat de map sensor ingebouwd zit in de Kdfi 1.3 op de faq van bs..?

Groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2011 22:05 #101492 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dampgas injectie
als je dit doorzet ben je de eerste die een b20 laat lopen op dampgas , in ieder geval de eerste die zich hiervoor heeft gemeld.
ik verwacht in dat geval wel een verslag in het vkm :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-03-2011 12:07 #101513 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dampgas injectie
Ik geef toe: ik ben te lui om het even grondig te googlen, maar:

Kan iemand voor de duidelijkheid kort en bondig uitleggen wat dampgasinjectie is? Het klinkt als LPG injecteteren in gasvorm. Ik dacht dat er al genoeg B20E's rondreden op LPG, maar daar wordt dan direct vloeibare LPG geinjecteerd? Wat zijn de verschillen en voordelen?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2011 13:08 #101515 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dampgas injectie
Bij dampgas injectie wordt er LPG (in gasvorm) geïnjecteerd per cilinder. Iedere cilinder krijgt op het juiste moment de juiste hoeveelheid LPG. Er zit een verdamper voor, dus het is gewoon in gasvorm.
Bij conventionele LPG systemen wordt er puur op basis van zuigkracht van een cilinder LPG gedoseerd.
Voor zover ik weet hebben de B20E's die op LPG lopen ook (meestal) gewoon dit systeem. Het LPG mengstuk zit dan helemaal vooraan het inlaatspruitstuk. Je hebt dan dus een groot inlaatspruitstuk vol met brandbaar mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-03-2011 14:53 #101517 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dampgas injectie
Aha, en dus is dat in principe gelijk aan een B20A met gas. Hoe geef je in dat geval (dus geen carburateur met gasklep) meer of minder gas? (Je begrijpt: ik heb me nog nooit echt verdiept in motoren van na de dubbele SU...)

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2011 15:36 #101518 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dampgas injectie
Een B20A heeft ook gewoon een carburateur, dus is gelijk aan de SU opzet.
Ook bij een motor met dampgas injectie blijft de carburateur gewoon zitten (ook om gewoon op benzine te kunnen rijden).
De gasklep blijft gewoon z'n werk doen.
Het verschil is alleen de plaats waar de LPG bijgemengd wordt.
Conventioneel systeem: na het luchtfilter voor de carburateur
Dampgasinjectie: na de carburateur in het spruitstuk (vlak voor de kop)

Uiteraard zou je ook meteen over kunnen gaan op benzine injectie als je toch eenmaal een KdFI geinstalleerd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
16-03-2011 16:00 #101519 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Dampgas injectie
Haha, de werking van een B20A (of welke motor met carbs dan ook) met LPG is me wel duidelijk, zo erg is het nog niet. Maar waar ik op doelde was het toevoegen van LPG in een B20E, een motor met injectie dus, en vervolgens het regelen van meer of minder gas geven (harder of zachter rijden dus). Je mist in dit geval namelijk de regelklep van de carburateur...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2011 16:04 #101520 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dampgas injectie
Een B20E heeft een gasklep vooraan het inlaatspruitstuk.
Zie

Links zie je net nog de gasklep-as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 23:30 - 17-03-2011 23:58 #101561 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Dampgas injectie
De verschillen tussen LPI (vloeibaar) en dampgas injectie.

Dampgas injectie wordt op de "conventionele" manier naar de verdamper gebracht. Dit betekend dus dat de druk die LPG van nature heeft omdat het ten slotte vloeibaar gehouden moet worden (gemiddeld ong. 8 bar) er voor zorgt dat het zich door de leidingen verplaatst naar de verdamper. De verdamper maakt met behulp van het koelwater het vloeibare gas weer een dampgas en dit gaat het inlaat kanaal van je auto in. De verschillen tussen Injectie en Carburateur/gasklep toevoer van lpg dampgas zijn al eerder benoemt door Lars.

Bij LPI injectie dus de vloeibare variant heb je een paar verschillen. Dit heeft namelijk met de eigenschap van het gas te maken (propaan wordt bij 0 graden celcius al gasvormig en butaan bij 44 graden celcius). Bij vloeibare LPG injectie wil je immers dat het ook daadwerkelijk vloeibaar in je cilinder of inlaat kanaal terecht komt. Dit betekend dus automatisch dat het systeem onder een grotere druk moet gaan werken. Dit houdt in dat er een gastank met ingebouwde pomp aangebracht zal moeten worden om deze druk te genereren. Je wil namelijk niet dat het gas al kan verdampen tussen het traject van je gastank naar je inlaat.

De voordelen van LPI ten opzichte van Dampgas injectie is te vinden bij de vullingsgraad van je cilinder. Het is tenslotte zo dat een overgang van vloeibaar naar gas een expansie met zich mee brengt. Die expansie neemt op zijn plaats ruimte in. Dit komt er dus op neer dat op het moment dat je dampgas injectie hebt dat er in theorie minder ruimte in de cilinder is voor lucht dan bij vloeibare injectie gezien deze pas de dampvorm veel later in het traject in/aan neemt. Dit houdt dus in dat je vermogenswinst kan halen uit het vloeibaar injecteren van LPG. Het 2e bijkomende voordeel van vloeibare injectie van LPG is dat door de overgang van vloeibaar naar gas het de omgevingstemperatuur naar beneden zal brengen wat op zijn beurt weer betekend dat er nog meer ruimte is voor lucht gezien lucht moleculen verder uit elkaar gaan staan naar mate ze warmer worden en visa versa. De vullingsgraad namelijk de hoeveelheid lucht en brandstof in de cilinder, de hoeveelheid lucht en brandstof zal dus meer zijn bij vloeibare injectie.

Dus even op een rijtje:

LPI (vloeibare LPG injectie:
voordeel, betere vullingsgraad dus meer vermogen. nadeel, kosten van het systeem + complexer om aan te leggen + goedkeuring van RDW alleen wanneer door erkend installateur ingebouwd/goedgekeurd.

Dampgas injectie:
voordelen, techniek die makkelijk te bestellen is en 'compatible' met je huidige gastank/systeem. nadeel, minder grote vullingsgraad dus minder vermogen.

Echter is er op het moment dat je gaat inspuiten versus gebruik maken van natuur principes altijd een vermogenswinst gezien de vullingsgraad en het brandbaar mengsel beter bepaald kunnen worden.

Ik hoop dat dit wat antwoord geeft op je vragen omtrent het verschil tussen vloeibare en dampgas injectie.

Groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 23:34 #101563 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Dampgas injectie
En oja voor ik het vergeet, zoals Lars al zei wordt het verdampte LPG in de cilinder getrokken door de hoeveelheid lucht die de cilinders in stroomt. De regelklep bij zowel de carburateur als de injectiemotor zijn in het niet injectiesysteem dus de gasklep. Er staat namelijk druk op de verdamper vanuit de gastank en hieruit komt weer druk richting je mengstuk en de hoeveelheid damp die er uit het mengstuk kan vloeien is geregeld door een stelschroef in/na je verdamper.

Het regelen van de hoeveelheid brandstof wordt in het geval van injectie overgenomen door je MMS die op zijn beurt een kenveld heeft waarin staat op welk moment (deellast/vollast/stationair en op welke toerentallen) de motor een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig heeft.

Groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.