Dampgas injectie

Lees meer
27-02-2011 09:13 #100938 door Lars Rengersen
Dampgas injectie is gemaakt door Lars Rengersen
Een tijdje terug heb ik op het VolVolvo forum een topic gestart over dampgasinjetie. Wellicht leuk om het er hier ook over te hebben.

Ging in eerste instantie over
OMVL Dream XXI N gasinjectiesysteem - ervaringen?
Met name voor auto's met injectie zoals 1800ES met B20E en D-jet of 240 met B230E en K-jet is een gasinjectiesysteem wellicht beter dan een venturi systeem.
Zie ook het verhaal van BS-autotune: www.bs-autotune.nl/content/view/29/43/

Nu kwam ik het OMVL Dream XXI N gasinjectiesysteem tegen.
Zie ook www.omvlgas.it/upload/product/OM ... _bassa.pdf
Heeft iemand daar ervaringen mee?

Daar kwamen echter nog niet zoveel ervaringen uit naar voren.
Later heb ik zelf nog uitgevonden dat een 1800ES (D-jet) zich beter leent voor dit systeem dan de K-jet.
Een K-jet is een mechanisch injectie systeem en dan moet je dus alle sensoren nog plaatsen.

In mijn ogen zijn de benzine injector gaten in de kop niet te gebruiken.
De nozzles horen in het spruitstuk.

Ik ben benieuwd naar ideeën/reacties en ervaringen hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-02-2011 09:51 #100940 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Dampgas injectie
het is een heel mooi systeem dampgasinjectie maar het is inderdaad duurder dan de conventionele instalatie.
Ook is het mogelijk om motoren met een carburateur te voorzien van dampgasinjectie, maar dan moet er gebruik gemaakt gaan worden van een injectie computer (ECU) die vrij programeerbaar is zoals de bijv. de megaqeurt of de KDFI.
Ik heb onglangs de introductie curcis gevolgd bij bs autotune en een beetje kunnen zien wat je er voor nodig hebt om dit te maken.
Even uit het bloote hoofd, een ECU, triggerweel (vertande pouli op het vliegwiel) waarmee je de stand van de krukas kunt meten, gasklepstand melder, en een lambda sonde, als je deze dingen hebt dan kan je al een leuke instalatie maken.

Erg veel steld overigens de dampgas instalatie niet voor want eigenlijk is het alleen een andere verdamper die een wat
hogere druk levert en 4 klepjes die aangestuurd worden door de ECU, verder is de aansluiting op het spruitstuk gewoon met een slangpilaar. :o

Waar je wel tegenaan kunt lopen is dat bij een carburateur motor dat de inlaat spruitstukken te kort zijn waardoor de ene cilinder de brandstof "pikt" van de andere cilinder. :oops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2011 10:29 #100941 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dampgas injectie
dat laatste dat klopt , in principe heb je 4 aparte inlaatkanalen nodig zoals bij het spruitstuk voor een injectiemotor of voor de dubbele webers-dellorto"s , maar het kan dus wel op een b18-b20.
over het verschil in prestatie-verbruik-milieu e.d. wordt op de site van bs-autotune genoeg verteld.
buiten dat het een paar aardige centen gaat kosten vraag ik mij af of er al 1 volvo met een b20 rondrijdt met dit gassysteem
het lijkt mij in ieder geval een hele uitdaging , net als de turbo van Joost. :ugeek:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
27-02-2011 11:34 #100942 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Dampgas injectie

"R. Brandt" schreef:
dat laatste dat klopt , in principe heb je 4 aparte inlaatkanalen nodig zoals bij het spruitstuk voor een injectiemotor of voor de dubbele webers-dellorto"s , maar het kan dus wel op een b18-b20.
over het verschil in prestatie-verbruik-milieu e.d. wordt op de site van bs-autotune genoeg verteld.
buiten dat het een paar aardige centen gaat kosten vraag ik mij af of er al 1 volvo met een b20 rondrijdt met dit gassysteem
het lijkt mij in ieder geval een hele uitdaging , net als de turbo van Joost. :ugeek:


nou ik denk dat deze uitdaging wel meevalt, als je dit wilt gaan maken is het natuurlijk nog maar een kleine stap
om ook de benzine te maken met injectie, natuurlijk is dan wel de vraag of je dit wilt want dan tast je natuurlijk wel de orginele "look" aan.

Het mooiste zou zijn dat je een kop van een injectie motor pakt (of natuurlijk zelf even de gaten in de kop boren)
op de kop de injectors voor benzine, een gewoon spruitstuk voor dubbele carburateurs waar de gasnippels in komen,
dan gewoon 2 stuks SU carburateur die je alleen maar gebruikt voor de gasklep en de orginele look.
Het enigste blijft natuurlijk de lengte van de inlaatkanalen zoals ik in een eerder bericht al over schreef.

trouwens deze man is er ook mee bezig, ik heb hem wel eens gesproken!
volvolvo.nl/forum/topic,6167.150/
volvolvo.nl/forum/topic,6167.195/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2011 12:16 #100945 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dampgas injectie
hoi Joost.
ik bedoelde met uitdaging ook het financieele plaatje , niet alleen het sleutelwerk. :)
ik zou wel eens willen zien en horen hoe een b18-20 loopt hiermee , heb echter niet het gevoel dat er veel belangstelling voor is onder het volvo publiek , jammer , misschien in de toekomst ;)
nog even over de optie in het topic lpg over het uitdraaien van een venturi in de weber-dellorto wat dan als gasmengstuk moet dienen.
gaat dat dan nog wel lopen op benzine i.v.m. mogelijke wervelingen in de luchtstroom en de invloed hiervan op de motorprestaties.
als dat tegenvalt zijn wel je carburateurs verkl... , :x is dan het plaatsen van throttle body"s geen betere oplossing?
en nog even over je vraag over het nut van kelken vond ik nog een leuk verhaaltje op wikipedia over kawasaki motorfietstechniek uit de jaren 80 "hi-tec" , over het nut van plaatsen van kelken in een air-box wat de motorprestaties verbeterd zonder de cilinderinhoud te vergroten.
dit "hi-tec" is dus hetzelfde als wat ik heb gedaan zonder te weten dat dit een kawasaki concept is.
beetje off-topic maar ook weer niet omdat het eenzelfde doelstelling heeft als dampgasinjectie , een schonere verbranding tegenover een lager verbruik met verbeterde prestaties. :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2011 13:58 #100950 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Dampgas injectie
Net nog even een B20E kop bekeken en misschien is het toch niet zo'n gek idee om de LPG injectie nozzles op de plek van de benzine injectoren te zetten. Dat kan echter alleen als je die niet nodig hebt om een D-jet auto op benzine te laten rijden en dus een carburateur motor gebruikt.
Dan zie ik echter minder nut van dampgasinjectie. Met een B20E verklein je namelijk ook het backfire risico, dus is het wellicht eerder de investering waard.

Als ik het goed heb, kun je met dat OMVL Dream systeem het benzine D-jet systeem als slave gebruiken. Je kunt dan het benzine injectie signaal naar de injectoren gebruiken om de LPG computer te laten berekenen wanneer en hoe lang hij LPG in moet spuiten. Als verdere input heeft die LPG computer alleen nog RPM nodig, maar dit is vrij makkelijk om te maken. Optioneel kun je hem dan nog een lambda signaal voeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2011 00:49 #101296 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Dampgas injectie
Ik zit er aan te denken om een dergelijk systeem aan te gaan leggen mits ik aan een b20e kop kan komen om het in te bouwen. Ik las iets over het boren van gaten voor de injectoren? Misschien is dit een interessante 2e optie als ik niet aan een e of f kop kan komen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Op het moment ben ik samen met een vriend zijn 4.2 liter 6 in lijn motor uit een oude jaguar 420g om te zetten naar injectie met behulp van het Kdfi1.3 MMsysteem. Dit is een erg leuke uitdaging en over een week of 3/4 moet die lopen gezien er een rally in mei gereden moet worden met de betreffende auto.

Ik blijf dit topic met grote interesse volgen en misschien kan ik er in de toekomst ook wat aan toe voegen.

groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
09-03-2011 09:02 #101299 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Dampgas injectie

"R. Brandt" schreef:
heb echter niet het gevoel dat er veel belangstelling voor is onder het volvo publiek , jammer , misschien in de toekomst ;)


Bij mij zeker belangstelling, alleen ik ben nog niet op dat punt met mijn project. :mrgreen: duurt ook nog wel even.
Ik heb in ieder geval een B230F liggen waar ik dampgas i.c.m. KDFi op wil bouwen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2011 20:28 #101316 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Dampgas injectie
@ Oscar Corsten
Ben zeker benieuwd hoe dat met de jaguar motor gaat , ik heb zelfde motor in xj6 liggen maar 't gebruik met een conventioneelsysteem valt vies tegen (tussen de 200 en 300 km met een 60ltr tank afhankelijk van buitentemp en afgelegde afstand in een keer) (hoewel op benzine met de SU's is het verbruik natuurlijk ook niet denderend ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2011 01:51 #101324 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Dampgas injectie
De XJ6 met het 4,2 6 in lijn blok is ook geleverd met een injectie systeem die kan je in principe gewoon overzetten. Dit is echter een K-jetronic meen ik uit mijn hoofd en dat geeft natuurlijk misschien niet de motor die je wil hebben. Je kan er dan dus aan denken zelf een trigger wheel met Hall-meter/sensor, TPS, lambda sensor etc aan te leggen in combinatie met de Kdfi en dan zelf een beetje gaan fine tunen. Wij moesten eerst nog een andere inlaat bouwen ivm de geringe ruimte die beschikbaar is in de 420 g.

Dus je kan misschien op zoek gaan naar die opzet. Misschien heeft hij zelfs nog een inlaatspruitstuk liggen voor de xj6 alleen denk ik dat niet alle injectoren er bij zitten. Mocht je willen denken aan zo'n zelfgebouwd systeem dan kan je een stationairklep in het inlaatspruitstuk zetten waardoor je oa niet meer de koude start unit/injector nodig hebt.

Ik zal wanneer we er weer verder mee gaan op de hoogte houden en ook even kijken op welk jaguar forum hij actief is.

Groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.