volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof

Lees meer
02-12-2008 18:05 #90507 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic volvo amazon b18a onderblok krijgt nauwelijks koelvloeistof
<p>Het feit dat hij doorspoelbaar is met water, wil in mijn ogen nog niet zeggen dat er geen vernauwing kan zijn. Als ik het goed heb, is de inwendige doorvoerbuis in de kop gewoon een ijzeren buis in de kop. Deze kan door corrosie enorm naar binnen toe opzetten. Hierdoor zou het kunnen dat de doorstroomopening te nauw is. Die roest zal niet zomaar aan de kant gaan met doorspoelen met water. Bovendien zal er met een hogere druk van de waterleiding misschien meer water door geperst worden dan een waterpomp kan.</p><p>Als dit inderdaad het geval is dat de doorstroming te laag is om goed gelijkmatig te koelen, gaat hij plaatselijk koken en spuit de koelvloeistof eruit. Je zou dit echter ook moeten kunnen zien aan je temperatuurmeter. De kans is dan namelijk het grootst dat dit achterin de kop (waar de sensor zit) het geval is.</p><p>Ik heb destijds weten vast te stellen dat het de doorstroming en kop was doordat ik tegelijkertijd een temperatuurmeter had die in het rood ging (temteratuurmeter gecontroleerd in kokend water) en in de radiator een veel lagere temperatuur meette (ook vlak voor het koken). Voor het meten is een <a target="_blank" href="www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~f...=1&zhmmh_area_kz=RT#">digitale thermometer van Conrad erg handig overigens.

Hoe gedraagt jouw temperatuurmeter zich tijdens het euvel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2008 11:40 #90506 door Frans Lotty
temperatuurmeter is defect gegaan bij vorige heetloop.
Ik weet dus de temp niet, dit is echter wel de 2de kop! Dus vorige keer kan het of heel wat anders zijn geweest,
Of het onderblok is defect, scheur die open gaat als hij warm wordt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2009 17:02 #90505 door Joan Tacx
Hallo Frans,

Ik heb dit verschijnsel een tijd geleden meegemaakt bij een andere Amazon rijder.
Hier stond ook de radiateur te koken en was er te weinig koelvloeistof in het blok.

Hierbij was het de verdamper, er kwam lpg gas in het koelwater terecht.
Dit duwde alles naar boven en bleef er in het blok weinig over.

Als je de motor op benzine zette was het over.
Ik weet niet of jij ook op lpg rijdt.

Maar wie weet is het weer een bruikbare tip.

Suc6
Joan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.